AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Hvorfor gjør de det slik at det aldri vil være lønnsomt for uføre og ta seg en utdannelse, eller jobb endel? Er uføre nå, men jeg kunne kanskje jobbet mer. Men hvorfor risikere når man ikke får noe tilbake for å stå på med sykdommen vedsiden av. For et system. Anonymkode: e8414...932 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 Det hadde vært greit med mer fleksible løsninger. Særlig når det kommer til utdanning. Jeg synes de som er uføre, kan få beholde trygden under utdannelse. Men når de er ferdig utdannet og i jobb så kan deler av ytelsen gjøres om til lån som må tilbakebetales. Det gir en rettferdig ordning i forhold til de studentene som selv må finansiere studiene sine via Lånekassen. Jeg synes også at de som er ufør bør kunne jobbe så mye de vil, men at trygdeytelsen reduseres i forhold til lønnen de får inn. Krone for krone. Kan ikke se hvorfor dette ikke skulle være mulig. Anonymkode: 11cc8...55b
Angelheart2 Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 Hvorfor mener du det ikke vil lønne seg å jobbe? Om du har full uføretrygd kan du tjene en viss sum uten at trygda røres i det hele tatt. Dersom du tjener utover denne summen får du trekk i trygda, men aldri så mye som det du tjener. Det vanlige er at det trekkes omtrent 60 øre fra hver krone du tjener, så det vil si at du får 40 øre i trygd for hver krone du tjener. Skjønner ikke helt hvordan det ikke kan lønne seg. (Jada, jeg vet skatt også spiller inn, men det skal veldig mye til at det ikke vil lønne seg å jobbe uansett. ) Utdanning kan du ta, så mye du klarer. Har du først fått uføretrygd blir ikke denne redusert ved utdanning. Om du klarer å utdanne deg så mye mens du er ufør, se det er en annen sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå