Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karakterer er jo bevis. Som nevnt teller da hva slags karakter hun når det gjelder alle kompetansemål. 

Anonymkode: 3512b...ced

Hadde det vært så enkelt, så hadde det ikke gått an å klage. Karakterene på presentasjonene er de klareste bevisene. Her har TS 5 til sammen. Karakteren for alt som presteres gjennom hele året, er mye vanskeligere å bevise. Som sagt ligger bevisbyrden hos lærer, og den er derfor lærer som har den vanskelige jobben med å bevise og dokumentere dersom der blir sendt inn en klage. Hvis lærer ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på at TS burde ha 4 og ikke 5, så er sannsynligheten stor for at TS får medhold i klagen.

Hilsen ungdomsskolelærer 

Anonymkode: cc872...4ce

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En lærer skal selvsagt ikke sette en elev opp i karakter eller gi en ekstra vurdering bare fordi eleven truer med å klage. Kjære vene. 

Anonymkode: 3512b...ced

Nei, så klart ikke. Jeg mener bare at dette kanskje vil få læreren på gli dersom hun ikke har sitt på det tørre. 

Hilsen ungdomsskolelærer 

Anonymkode: cc872...4ce

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært så enkelt, så hadde det ikke gått an å klage. Karakterene på presentasjonene er de klareste bevisene. Her har TS 5 til sammen. Karakteren for alt som presteres gjennom hele året, er mye vanskeligere å bevise. Som sagt ligger bevisbyrden hos lærer, og den er derfor lærer som har den vanskelige jobben med å bevise og dokumentere dersom der blir sendt inn en klage. Hvis lærer ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på at TS burde ha 4 og ikke 5, så er sannsynligheten stor for at TS får medhold i klagen.

Hilsen ungdomsskolelærer 

Anonymkode: cc872...4ce

Det er da også en karakter på muntlig aktivitet i timene. Denne karakteren blir ført opp på lik linje som de andre karakterene, og denne karakteren har TS fått kjennskap til. Denne står like sterkt som de andre karakterene og er ikke vanskeligere å etterprøve enn en presentasjon. 

I en klagesak tar de utgangspunkt i karakterene. Klagesakene dreier seg ofte om vippesaker, og det er klart at lærer kan ha vært for streng i noen av de. Det er derfor disse elevene får medhold. Men de vektlegger altså ikke presentasjoner mer enn muntlig aktivitet når dette er med på å teste kompetansen i de ulike målene (herregud). 

Det virker egentlig ikke som du aner hva du uttaler deg om. 

Anonymkode: 3512b...ced

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da også en karakter på muntlig aktivitet i timene. Denne karakteren blir ført opp på lik linje som de andre karakterene, og denne karakteren har TS fått kjennskap til. Denne står like sterkt som de andre karakterene og er ikke vanskeligere å etterprøve enn en presentasjon. 

I en klagesak tar de utgangspunkt i karakterene. Klagesakene dreier seg ofte om vippesaker, og det er klart at lærer kan ha vært for streng i noen av de. Det er derfor disse elevene får medhold. Men de vektlegger altså ikke presentasjoner mer enn muntlig aktivitet når dette er med på å teste kompetansen i de ulike målene (herregud). 

Det virker egentlig ikke som du aner hva du uttaler deg om. 

Anonymkode: 3512b...ced

I og med at jeg ikke har fått noen klage selv, så vet jeg i så måte ikke helt hva en klage innebærer. Jeg har allikevel på nært hold sett et par kollegaer prøve å forsvare karakterene de hadde satt i fag som både var muntlige og skriftlige. I disse tilfellene var det snakk om lite deltakelse i timene som trakk ned, men de aktuelle lærerne hadde ikke ført noe oversikt over dette, de bare tok det på hukommelsen og la sammen på slutten av semesteret. I begge tilfeller var deltakelsen i timene satt to karakterer lavere enn presentasjonene, og lærerne hadde satt gjennomsnittskarakteren som standpunkt. Elevene ville ha karakteren fra presentasjonene. Elevene fikk medhold i begge tilfeller, da kollegaene mine bare hadde dokumentert presentasjonene nøye. Elevene fortjente sannsynligvis ikke den nye karakteren, men lærerne hadde ikke nok bevis. Dette er hva jeg baserer mine utsagn på.

Hilsen ungdomsskolelærer 

Anonymkode: cc872...4ce

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I og med at jeg ikke har fått noen klage selv, så vet jeg i så måte ikke helt hva en klage innebærer. Jeg har allikevel på nært hold sett et par kollegaer prøve å forsvare karakterene de hadde satt i fag som både var muntlige og skriftlige. I disse tilfellene var det snakk om lite deltakelse i timene som trakk ned, men de aktuelle lærerne hadde ikke ført noe oversikt over dette, de bare tok det på hukommelsen og la sammen på slutten av semesteret. I begge tilfeller var deltakelsen i timene satt to karakterer lavere enn presentasjonene, og lærerne hadde satt gjennomsnittskarakteren som standpunkt. Elevene ville ha karakteren fra presentasjonene. Elevene fikk medhold i begge tilfeller, da kollegaene mine bare hadde dokumentert presentasjonene nøye. Elevene fortjente sannsynligvis ikke den nye karakteren, men lærerne hadde ikke nok bevis. Dette er hva jeg baserer mine utsagn på.

Hilsen ungdomsskolelærer 

Anonymkode: cc872...4ce

Det er ikke uvanlig at muntlig aktivitet får sin egen karakter på videregående. Ettersom læreren har fortalt TS hva slags karakter hun ligger på her kan dette være tilfelle. 

Ungdomsskolen er helt annet enn videregående. 

Anonymkode: 3512b...ced

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...