Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere. Nå trenger jeg litt sårt hjelp fordi jeg finner ikke ut av dette alene. 

I år er mitt siste år på vgs, jeg har valgt psykologi som valgfag, men jeg mener at karakteren jeg får er for lav!

Før jul var jeg mye syk, og hadde legeerklæring på dette. Likevel fikk jeg 2-3 i muntlig karakter og hadde presentasjoner som ga meg karakter 5 og 6. Standpunktet ble 4 (Helt greit)

Nå etter jul har jeg vært mindre syk og mer i timene, jeg får sterk 4er i muntlig og har fått 4 og 6 på presentasjoner. Likevel får jeg bare 4 i standpunkt. Når jeg regner på det blir snittet over 4,5, skal ikke det da regnes oppover?

I tillegg har jeg jo legeerklæring på sykdom og synes ikke det skal gå utover karakter da. Men læreren min er veldig bestemt så er vanskelig å krangle med henne....

Noen innspill/meninger? Burde jeg klage? Jeg trenger egentlig den 5ern ganske sårt

Anonymkode: f0908...bc5

AnonymBruker
Skrevet

Slik som på muntlig eksamen så teller presentasjoner svært lite. Høres riktig ut med 4. Sykemeldinger skal så klart ikke ha en innvirkning på karakterer, verken den ene eller andre veien.

Anonymkode: 6bc6c...2b6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du har klagerett på standpunktkarakter. Send inn en klage innen fristen.

Anonymkode: 28db7...7b9

Skrevet

Karakterer er litt som høydehopp, du må over. Det hjelper ikke at du er litt under.

Hvis snittet er 4,5 så er nok dessverre 4 rett standpunkt. Lærer skal likevel ikke bruke snittet men vurdere helheten.

Prøv å få lærer til å forklare grunnlaget for vurderingen. Kanskje er vektingen mellom de ulike vurderingene annerledes enn du tenker.

Det er dessverre ikke uvanlig at sykdom gjør at elever ikke får vist det de kan fult ut. Lærer setter karakter etter det som er vist av kunnskap, ikke det man faktisk kan. Så selv om sykdom formelt ikke skal påvirke karakteren, gjør det nok det i praksis.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting; ettersom du sårt trenger en 5 så burde du ha benyttet deg av vurderingssituasjonene bedre, ikke klage bare fordi du ikke har nådd dine mål. Dessuten bør du ikke ha attitude om å krangle til deg en gode (i dette tilfellet høy karakter).

Anonymkode: 6bc6c...2b6

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Nå er ikke jeg lærer, men 4 før jul pluss 4 komma noe før sommeren høres ut som 4 totalt sett for hele året i standpunkt.

Jeg husker en gang jeg holdt en knakende god presentasjon i en omfattende opgpave, om et emne som ingen andre på hele skolen noen gang hadde valgt. Jeg var den eneste som holdt presentasjonen før jul fordi det passet med pensum. Alle andre fikk holde sine presentasjoner i andre halvår. Før jul fikk jeg en flott karakter i faget. I andre halvår hadde jeg da ingen presentasjon, og karakteren min for det halvåret ble selvsagt bedømt på et snevrere grunnlag enn for alle andre i klassen. Jeg fikk ikke like bra karakter som før jul. Standpunkt for hele året ble det samme som karakteren før sommeren, fordi læreren brukte det som regel på alle elevene (selv om innholdet i andre halvår var annereldes for meg). Det var ingen grunn til å klage, for læreren hadde jo "rett". Men jeg følte meg "straffet" fordi det emnet jeg valgte tilfeldigvis passet inn i pensum før jul. Karaktergivning er bittert i blant. Det er bare sånn det er. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Har du fått vite vurderingsgrunnlaget før du hadde presentasjonene, samt tilbakemelding på hvordan du kan forbedre deg? 

Søk litt på udir

AnonymBruker
Skrevet

Læreren min er ikke så flink på å opplyse hva hver presentasjon skal inneholde, så lenge den fyller læringsmålene til det kapittelet og at jeg greier å besvare evt spørsmål bra.

Hun sier lite om hva jeg kan forbedre til neste gang, hun gir bare karakter uten noe tilbakemelding. 

Jeg har ingen attitude, men jeg er bare nysgjerrig på hva dere mener og selv føler jeg meg litt skuffet (må vel være lov det?)

Når jeg spør henne hvorfor jeg ikke når opp til en 5er sier hun at jeg bare ikke er like flink som, la oss kalle han Ole.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke få en bedre karakter bare fordi du har vært syk. Det er vurderingene du har vært tilstede på som avgjør kompetansen din i faget. 

Du skriver heller ingenting om hva som testes i de ulike vurderingene. Dersom en vurdering tester flere kompetansemål enn en annen vurdering teller denne mer.

På bakgrunn av hva du fikk forrige semester (og ja, standpunktkarakteren din fastsettes etter hvordan du ligger gjennom hele året, selv om siste semester har størst betydning) tviler jeg at du kommer langt med en klage. 

Du nevner bare muntlige vurderinger. Er det psykologi 1 du har?

Anonymkode: 3512b...ced

Skrevet

Høres ut som en klar 4'er, spør du meg. For at en klage skal gå gjennom må du kunne vise til at du innehar den kompetansen som behøves for de ulike karakterene, og du får tvilsomt medhold i en eventuell klage. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva du presterer i timene gjennom hele året, er vel så viktig som presentasjoner. Du skal både vise at du har engasjement, kunnskap og evnen til å reflektere. Har du gjort dette i alle timer du har vært til stede? Du skal selvsagt ikke bli straffet for å ha vært syk, men du må yte i de timene du er til stede. Hvis snittet ditt er 4,5 etter presentasjoner, og du gjennomgående har ligget på lavt eller middels nivå i timene, så er det en selvfølge at du ikke skal ha 5.

Hilsen ungdomsskolelærer 

Anonymkode: cc872...4ce

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke få en bedre karakter bare fordi du har vært syk. Det er vurderingene du har vært tilstede på som avgjør kompetansen din i faget. 

Du skriver heller ingenting om hva som testes i de ulike vurderingene. Dersom en vurdering tester flere kompetansemål enn en annen vurdering teller denne mer.

På bakgrunn av hva du fikk forrige semester (og ja, standpunktkarakteren din fastsettes etter hvordan du ligger gjennom hele året, selv om siste semester har størst betydning) tviler jeg at du kommer langt med en klage. 

Du nevner bare muntlige vurderinger. Er det psykologi 1 du har?

Anonymkode: 3512b...ced

Vil ikke ha bedre karakter fordi jeg er syk, men vil jo ikke bli trukket ned i muntlig karakter når det er legeerklæring/sykemelding som gjelder.

Vi har ikke fått noe beskjed om at "denne presentasjonen teller mer" eller "For å få bedre muntlig karakter må du gjøre slik og slik"

Psykologi 1 ja.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, liljene skrev:

Jeg er lektor, og din lærer følger ikke lovpålagte oppgaver. Skal finne kilder i kveld. 

Fant litt på udir: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/underveisvurdering/mal-og-kriterier/ 

Takk, skal lese det. Hun er originalt underviser på universitetet så kan hende hun ikke er kjent med vanlige vgs retningslinjer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du presterer i timene gjennom hele året, er vel så viktig som presentasjoner. Du skal både vise at du har engasjement, kunnskap og evnen til å reflektere. Har du gjort dette i alle timer du har vært til stede? Du skal selvsagt ikke bli straffet for å ha vært syk, men du må yte i de timene du er til stede. Hvis snittet ditt er 4,5 etter presentasjoner, og du gjennomgående har ligget på lavt eller middels nivå i timene, så er det en selvfølge at du ikke skal ha 5.

Hilsen ungdomsskolelærer 

Ser forresten nå at 4,5 var et tall du kom fram til etter å ha regnet med muntlig aktivitet i timen. Har læreren din sagt rett ut at du ligger på en sterk firer i muntlig aktivitet. Du ligger jo i gjennomsnitt på 5 i presentasjoner, og tydeligvis på 4+ i muntlig aktivitet. I min verden er det 5 i standpunkt, så da skjønner jeg at du lurer. Har du forresten fått gode nok tilbakemeldinger og tips om hva du kan gjøre bedre? Hvis ikke, er jo det noe som bør komme deg til gode i denne situasjonen. 

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen ungdomsskolelærer 

Har ikke sagt at 5 er en selvfølge, jeg spør hva dere SYNES. 

Jeg er en av fire som leser til hver time, og vi er kunn fire i klassen som faktisk rekker opp hånden og svarer på det læreren spør om... Er nok en av få som er veldig engasjert i faget. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, skal lese det. Hun er originalt underviser på universitetet så kan hende hun ikke er kjent med vanlige vgs retningslinjer. 

Faktisk er retningslinjene for universitetet snillere. Hvis snittet ditt i et fag slutter på ,5 eller høyere (dvs. 3,5 f.eks), så rundes der opp.

Skrevet

Dere er ute på viddene. Vi er flere lektorer her inne..

For det første er det IKKE sånn at karakter fra høst + karakter fra vår = gjennomsnitt som kommer på vitnemålet. Nei, bare nei. Standpunktkarakteren skal vise din samlede kompetanse i faget jfr. kompetansemålene. Dersom ditt fravær - gyldig eller ei - har ført til at du ikke har vist tilstrekkelig kompetanse i kompetansemålene for faget, vil dette trekke deg i standpunktkarakter. Det er ikke sånn at deler av læreplanen bare faller bort fordi du har vært syk. Det er DITT ansvar å få vist kompetansen de andre har vist mens du har vært borte, og gjør du ikke det, er det synd for deg.

I nye retningslinjer fra Fylkeskommunen står det for øvrig svart på hvitt at såkalt innsats i timene ikke skal tillegges vekt når man setter standpunkt - har ikke dere andre som hevder å jobbe i skolen sett dette..? :riste:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser forresten nå at 4,5 var et tall du kom fram til etter å ha regnet med muntlig aktivitet i timen. Har læreren din sagt rett ut at du ligger på en sterk firer i muntlig aktivitet. Du ligger jo i gjennomsnitt på 5 i presentasjoner, og tydeligvis på 4+ i muntlig aktivitet. I min verden er det 5 i standpunkt, så da skjønner jeg at du lurer. Har du forresten fått gode nok tilbakemeldinger og tips om hva du kan gjøre bedre? Hvis ikke, er jo det noe som bør komme deg til gode i denne situasjonen. 

Hun har sagt direkte at jeg ligger på en veldig sterk firer altså 4+. Men greier akkurat ikke nå opp til 5 i muntlig

Jeg føler at jeg ikke aner hva som skal til for å komme enda høyere opp. Hun sier "svar på læreplanmålet og ikke les fra ark" og det har jeg gjort  ved de presentasjonene der jeg har fått 6

AnonymBruker
Skrevet

Standpunktkarakterer blir ikke satt som et matematisk snitt, selv om dette kan være en indikasjon. Enkelte oppgaver teller mer enn andre ut fra størrelse og omfang. Når du har vært borte såpass mye er en av konsekvensene at du har vist mindre kunnskap om ulike læreplanmål. Jeg vet jo ikke hva som er riktig ut fra det som faktisk har skjedd, men jeg skjønner hvorfor læreren din har tatt denne avgjørelsen. 

Du har uansett rett til å klage på standpunktkarakter. Snakk med kontaktlæreren din om hvordan du gjør dette. 

- Også lektor.

Anonymkode: 29974...e8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...