AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Har folk som er innleid for sommerjobb krav på ferie? Anonymkode: 9b4b4...35f
fannyfab Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 Mener du har krav på 2 uker. Hvertfall det jeg har opplevd. Men dette må man jo gi beskjed om før man får vite når man skal jobbe osv. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 Ja, som sesongarbeider har du rett på ferie. Anonymkode: d72d7...bd9
Belima Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 (endret) Det er jo vikaren som jobber mens de fast ansatte har ferie! Eneste måten du kan få ferie på er å si at du bare kan jobbe X antall uker når du søker jobben. Les dette også:https://www.industrienergi.no/2015/06/30/sommerjobb-ti-ting-lonner-a-nar-sommervikar/ Endret 31. mai 2017 av Belima La til mer informasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #6 Skrevet 31. mai 2017 Hvis du blir leid inn som sommervikar har du da ikke krav på sommerferie Anonymkode: 7c806...ea3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #7 Skrevet 31. mai 2017 Jeg skal jobbe som sommervikar på sykehus, og har ikke krav på ferie. Men siden det er turnusarbeid har arbeidsgiver tilpasset turnus slik at jeg får nesten en uke fri når vi skal på hyttetur med familien Anonymkode: 6487a...e8d
helloAdele Skrevet 31. mai 2017 #8 Skrevet 31. mai 2017 (endret) Det er to uker jeg ikke har mulighet til å jobbe. Disse er i starten av sommerferien så burde kanskje ikke være så uoverkommelig å få til for arbeidsgiver, håper jeg i hvert fall. Jeg er nå innkalt til gruppeintervju. Når burde jeg fortelle om dette? Før intervjuet? På gruppeintervju? På privat intervju om jeg blir innkalt til det? Når jeg får kontrakten? Glemte anonym men dette er altså TS Endret 31. mai 2017 av helloAdele
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #9 Skrevet 31. mai 2017 Hvis de sitter tre andre der å sier de kan jobbe hele sommeren, du sier du trenger fri da-og-da, gjett hvem de ikke velger. Anonymkode: 7c806...ea3 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #10 Skrevet 31. mai 2017 Hva mener du med ferie? Anonymkode: 1816f...1c9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #11 Skrevet 31. mai 2017 Jeg tar utgangspunkt i at du er over 18 år: da har du ikke rett på ferie i forbindelse med sommerjobb. Det finnes selvsagt arbeidstidsbestemmelser som går på antall timer per døgn og uke, men de som ansetter ferievikarer gjør jo det fordi de trenger bemanning på sommeren. Det regnes med at du skal jobbe i kontraktsperioden. Når det er sagt: det er ikke uvanlig at man får muligheten til å ta ferie i løpet av sommeren likevel, hvis det kan avtales før oppstart. Men noen rettighet er det altså ikke. Når du blir spurt om når du kan starte, så svarer du selvsagt riktig og sant på det; som i ditt tilfelle betyr etter de to ukene du tydeligvis har bestemt deg for at du skal på ferietur istedenfor å jobbe. Anonymkode: d89c5...c3f 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #12 Skrevet 31. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar utgangspunkt i at du er over 18 år: da har du ikke rett på ferie i forbindelse med sommerjobb. Det finnes selvsagt arbeidstidsbestemmelser som går på antall timer per døgn og uke, men de som ansetter ferievikarer gjør jo det fordi de trenger bemanning på sommeren. Det regnes med at du skal jobbe i kontraktsperioden. Når det er sagt: det er ikke uvanlig at man får muligheten til å ta ferie i løpet av sommeren likevel, hvis det kan avtales før oppstart. Men noen rettighet er det altså ikke. Når du blir spurt om når du kan starte, så svarer du selvsagt riktig og sant på det; som i ditt tilfelle betyr etter de to ukene du tydeligvis har bestemt deg for at du skal på ferietur istedenfor å jobbe. Anonymkode: d89c5...c3f Så jeg skal ikke si noe om dette før jeg blir spurt? Anonymkode: 9b4b4...35f
Belima Skrevet 31. mai 2017 #13 Skrevet 31. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg skal ikke si noe om dette før jeg blir spurt? Anonymkode: 9b4b4...35f Du må mens du er på intervju, gi beskjed om når du kan starte og hvor lenge du kan jobbe. Løpet er kjørt etterpå.
Dove Skrevet 31. mai 2017 #14 Skrevet 31. mai 2017 (endret) Her var det forferdelig mye synsing!I Norge har man lovbestemt krav på fire uker og én dag ferie per kalenderår, selv om de fleste bedrifter gir fem uker. Tre uker kan kreves i hovedferieperioden. Hovedferieperioden går fra 1. juni til 30. september. Det vil si at hvis du ikke har tatt ut mer enn én uke ferie tidligere i ferieåret (eller to hvis bedriften har fem uker ferie), og sommerjobben din varer hele perioden fra 1. juni til 30. september (det er vel ikke så vanlig), så har du krav på tre uker. Hvis sommerjobben din varer fra 1. juni til 15. august (mer vanlig), for eksempel, så har du ikke krav på ferie. Hvis du har tatt ut ferien din tidligere i ferieåret, har du uansett ikke krav på ferie. Endret 31. mai 2017 av Dove 2
Dove Skrevet 31. mai 2017 #15 Skrevet 31. mai 2017 39 minutter siden, helloAdele skrev: Det er to uker jeg ikke har mulighet til å jobbe. Disse er i starten av sommerferien så burde kanskje ikke være så uoverkommelig å få til for arbeidsgiver, håper jeg i hvert fall. Jeg er nå innkalt til gruppeintervju. Når burde jeg fortelle om dette? Før intervjuet? På gruppeintervju? På privat intervju om jeg blir innkalt til det? Når jeg får kontrakten? Glemte anonym men dette er altså TS Om du så hadde hatt krav på ferie, så hadde du uansett ikke kunnet bestemme tidspunkt for den selv. Så her er du uansett prisgitt arbeidsgivers velvilje. 😊 Gi beskjed før intervjuet, det er det eneste ryddige. Det kan jo godt hende det går fint? 😊 1
Rosaprosa20 Skrevet 31. mai 2017 #16 Skrevet 31. mai 2017 Du kan si ifra før du blir ansatt om hvilke uker du kan jobbe. Hvis de syns det er ok har du fått ferie. Hvis ikke gir de jobben til noen andre. Sånn sett har du ikke krav på ferie nei, og selvsagt ikke betalt ferie.
reAction Skrevet 31. mai 2017 #17 Skrevet 31. mai 2017 3 timer siden, helloAdele skrev: Det er to uker jeg ikke har mulighet til å jobbe. Disse er i starten av sommerferien så burde kanskje ikke være så uoverkommelig å få til for arbeidsgiver, håper jeg i hvert fall. Jeg er nå innkalt til gruppeintervju. Når burde jeg fortelle om dette? Før intervjuet? På gruppeintervju? På privat intervju om jeg blir innkalt til det? Når jeg får kontrakten? Glemte anonym men dette er altså TS Nå er det jo de første ukene av en sommerjobb som går med til opplæring av vikarer, da ferietiden for arbeiderne ikke er startet. Opplæring på et senere tidspunkt vil i verste fall medføre merarbeid på de få som er igjen, hvilket er en absolutt uønsket situasjon for en arbeidsgiver. Som med så mye annet her i livet, ærlighet kommer en langt med. Apropos kilder til synsing ovenfor fra andre så er denne ganske grei, fra Industri Energi (LO-forbund), som kun presiserer at de under 18 har krav på 2 uker fri i sommerferien. Av mangel på andre kilder så regner jeg ikke med at det er en rettighet for sommervikarer over 18.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #18 Skrevet 31. mai 2017 3 timer siden, helloAdele skrev: Det er to uker jeg ikke har mulighet til å jobbe. Disse er i starten av sommerferien så burde kanskje ikke være så uoverkommelig å få til for arbeidsgiver, håper jeg i hvert fall. Jeg er nå innkalt til gruppeintervju. Når burde jeg fortelle om dette? Før intervjuet? På gruppeintervju? På privat intervju om jeg blir innkalt til det? Når jeg får kontrakten? Glemte anonym men dette er altså TS Det er jo ikke en god start og starte intervjuet med at du kan ikke jobbe når de trenger folk i sommer. I så fall hadde jeg ikke møtt på det møtet uansett for tror nok toget er gått da ja. Sikkert andre så vil ha jobben og jobbe i hele sommer. Er jo derfor en er vikar. Anonymkode: 2a390...017
Million Skrevet 31. mai 2017 #19 Skrevet 31. mai 2017 Jeg tror du ødelegger dine egne sjanser til å få jobben om du kommer og krever ferie når du skal jobbe som sommerferievikar. De vil sannsynligvis velge en som kan jobbe hele perioden uten å be om fri. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #20 Skrevet 31. mai 2017 Jeg fikk 2 uker ferie under sesongarbeid/sommerjobb, men jeg jobber også opp til 50 timer i uka Anonymkode: 93260...f87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå