Gå til innhold

Forventninger til studenter i 20-åra om sommeren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva forventer dere av studentene som er i høyere utdanning på hjemmebane? Betaler de noe for mat og bensin, og gjør de mye hjemme? Her i huset har studenten ikke fått seg sommerjobb enda.  Hvor ofte lager de middag?

Anonymkode: 2bf57...23a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det hadde vært rart å tatt betaling for mat og bensin av studentene våre, mulig jeg hadde hatt et litt annet syn på det om jeg hadde vært enslig og med litt trang økonomi selv. Jeg og mannen min er godt voksne og har romslig økonomi, så det utgjør ikke noe forskjell egentlig for oss om studentene spiser "gratis"

De må holde orden på egne rom og kjellerstue, samt de vasker egne klær. De bidrar litt med en middag i ny og ne, ikke noe fast, men de er flinke til å ta oppvasken, tømme oppvaskmaskin osv. Er i overkant glad i å lage mat, så akkurat middagsbiten tar jeg med glede selv.

Anonymkode: d9452...b5d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det bør være en selvfølge at de bidrar på lik linje som de gjorde da de gikk på VGS. 

Anonymkode: 80aee...249

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg tenker er "hæ? Bor de hjemme hos mor og far?!". Skal mine barn bo hjemme i den alderen får de vær så god betale for seg (bidra til mat, drivstoff), gjøre sin andel husarbeid og holde egne rom og klesvask i orden. Vi driver da ikke gratis hotell med full oppvartning. Hadde forventet at de hadde funnet seg en sommerjobb, og egentlig blitt litt overgitt hvis de ikke hadde hatt en jobb ved siden av studiet (med mindre studiet er veldig krevende). Fritidsaktiviter får de betale selv. 

Anonymkode: 704c8...af5

• Liker 4
Skrevet

Bensin vil studenten betale selv, da i form av å kjøre scooter som ikke koster allverdens. Mat betaler vi. 

Den kommende studenten vår skal bo i et annet land i minst seks år, så at hun kommer hjem i sommerferiene vil vi se på med stor glede. Det er derfor ikke aktuelt å kjøre noen betalingsløsning for at hun skal bo hjemme de nesten tre månedene ferien varer. 

Hun kommer til å få seg sommerjobb, men de pengene skal gå til å minske studielånet. 

• Liker 2
Skrevet

Våre studenter kommer også hjem og bor om sommeren, gjerne fra slutten av mai til begynnelsen av september. De betaler selvsagt ikke for losji, det er jo deres hjem også? Maten betaler stort sett vi, dersom de ønsker noe ekstra betaler de selv! Min bil deles broderlig og når tanken er tom fyller de bensin.  De er ganske flinke til å jobbe om sommeren, det de tjener skal selvsagt brukes til å spe på studielånet utover året!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Første tanke som slår meg inn er, hvor ble det kjærligheten til disse menneskene som en gang var barna våre? Skal alt måles i kroner, ører og gjenytelser bare fordi de er blitt selvstendige? Jeg ville ikke gjort noen krav av noen som helst med mindre det var enorm hugg i familieøkonomien. Lar heller de slippe til med innspill og initiativ. Enslige forsørgere kan jeg forstå at kan stå litt svakere stilt mtp det økonomiske.

Anonymkode: e2fd4...a36

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første tanke som slår meg inn er, hvor ble det kjærligheten til disse menneskene som en gang var barna våre? Skal alt måles i kroner, ører og gjenytelser bare fordi de er blitt selvstendige? Jeg ville ikke gjort noen krav av noen som helst med mindre det var enorm hugg i familieøkonomien. Lar heller de slippe til med innspill og initiativ. Enslige forsørgere kan jeg forstå at kan stå litt svakere stilt mtp det økonomiske.

Det er rart hvis du som forelder ikke forventer at de som bor i huset skal bidra med å holde rommene rene, ta oppvasken, søpla osv.

Anonymkode: eb2a3...f57

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart hvis du som forelder ikke forventer at de som bor i huset skal bidra med å holde rommene rene, ta oppvasken, søpla osv.

Enig, vi har 4 barn, og med kun yngstemann hjemme. Om vi skal huse de 3 eldste studentene (inkl et par kjærester) i hele eller store deler av sommeren UTEN at de bidrar med litt husarbeid hadde det klikket for meg....  Det er like naturlig at de bidrar når de kommer hjem om sommeren som da de var yngre og bodde hjemme. 

Anonymkode: d9452...b5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine studentbarn bor og spiser selvsagt gratis når de er hjemme, men de hjelper uoppfordret til med vasking, matlaging, søppeltømming o.l. 

Anonymkode: 7dbaa...42e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolket ts' innlegg som studenter som ikke er hjemmeboende, men på besøk i feriene. Generelt sett, dersom man ikke har lært de å ta et tak i fellesarenaer, som i deres private soner, enten de er på besøk eller er fast hjemmeboende, så har man failet som forelder. Det handler om kunne ta ansvar for seg og sitt, men også vise ansvar og hensyn overfor mennesker i nære relasjoner. Bensin til deres private kjøretøy kan jeg til dels være med på å dekke, mens røyk, snus og alkohol går ut av deres egen lomme. Generelt sett har jeg ikke noe imot at de får koble ut i feriene, men å leve på mamma og pappa har også sine grenser i det lange løp. Det er ikke et gratishotell vi driver.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er naturlig at de bidrar på samme måten som de gjorde da de gikk på videregående, for meg er det naturlig at de hjelper til med matlaging, rydder, vasker sine egne klær, bidrar med generelt husarbeid og plenklipping og slikt, men ikke at de betaler for seg (bor ikke studenter hjemme om sommeren for å ha litt ferie og spare penger)? At de tar vare på huset hvis foreldrene er borte. Detaljregnskap som "gå ut med søpla/ha ansvar for fredagsvasken/betale for bensin på lånt bil til småturer( På egen bil selvfølgelig,  for lån av foreldres bil, nei, med mindre de tar den med på egen roadtrip-ferie, da selvfølgelig ja) og mat(!!! Det samme: foreldrene skal ikke gi dem lommepenger til mat til ferieturer eller restaurant, men syns man godt kan spandere vanlig mat servert hjemme). Studenter har stort sett dårlig råd, og å komme hjem til mor og far er et privilegium jeg med glede gir mine barn.

Anonymkode: 5d55b...21e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vel ikke krevd penger, men hadde forventet at de deltok i husarbeid, matlaging osv. 

Anonymkode: 1a5c3...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Hadde mine foreldre krevd at jeg skulle betale husleie og mat av pengene jeg tjente på sommerjobben, hadde jeg heller blitt i studentbyen og jobbet der. Man har jo allerede én boplass å betale for, og pengene man tjener i sommerferien trenger man jo sårt når skolen starter igjen og utover året. Man har ikke akkurat mye penger å rutte med som student! Men jeg hjelper såklart til med husarbeid og matlaging når jeg er hjemme over lengre tid :) 

Anonymkode: f2eae...787

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student i 20-åra og skal ikke bo hjemme i sommerferien og skal jobbe, men nå når jeg er hjemme på langfri lager jeg middag hver dag når foreldrene mine er på jobb, og så samarbeider vi om middag og slikt på helg. Betaler ingenting når jeg er hjemme på langfri, men klipper plena på eget initiativ og sånt. 

Anonymkode: c3239...1de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde mine foreldre krevd at jeg skulle betale husleie og mat av pengene jeg tjente på sommerjobben, hadde jeg heller blitt i studentbyen og jobbet der. Man har jo allerede én boplass å betale for, og pengene man tjener i sommerferien trenger man jo sårt når skolen starter igjen og utover året. Man har ikke akkurat mye penger å rutte med som student! Men jeg hjelper såklart til med husarbeid og matlaging når jeg er hjemme over lengre tid :) 

Anonymkode: f2eae...787

Enig med deg. Ser ikke poenget med å bo hjemme om jeg måtte betale husleie når jeg var der. Jeg har høy nok husleie ellers om jeg ikke også må betale når jeg skal bo hjemme i to måneder. 

Heldigvis er ikke mine foreldre slik. De reiser gjerne bort på ferie, og da fyller de opp kjøleskapet før de drar. Jeg er takknemlig for det, og de skjønner at som student så har man ikke masse ekstra penger. 

Ellers hjelper jeg gjerne til, men ofte vil de ikke ha hjelp. Gjør husarbeid når de er borte, og holder orden på rommet. 

Anonymkode: f7279...c75

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, men bor ikke hjemme i sommerferien. Er hjemme i en del andre ferier, og da er det helt selvsagt at jeg bidrar hjemme. Da bidrar jeg med vask av huset, lager kanskje noen middager innimellom, rydder av bordet, gjør kanskje noen ærend for mamma og pappa. Til jul er jeg gjerne hjemme 2-3 uker, kanskje mer, og da har jeg også bidratt med for eksempel bakst i forkant. 

Får mat gratis, og er stort sett fri til å låne bilen uten å betale (foreldrene mine har god økonomi og vil gjerne hjelpe oss barna). Betaler heller ikke leie, selv om jeg er hjemme over lang tid. Da hadde jeg nok kanskje like gjerne blitt i min egen leilighet.

Anonymkode: d0e6d...956

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er straks ferdig med graden min, har studert i 6 år. Studiesetedet er 10 timer unna hjemplassen. Har for det meste jobbet i alle ferier, men har hatt litt fri til jul og en uke om sommeren. Mamma og pappa gleder seg alltid til jeg kommer, og insisterer på å betale flybilletten. Vi koser oss sammen hjemme, de fyller kjøleskapet med ekstra god mat (mine favoritter), og kjører meg hit og dit (jeg har lappen, men de synes det er så hyggelig, så får de gjerne hilse på barndomsvennene mine jeg besøker i samme slengen). Klærne mine går i felles skittentøysdunk, den tror jeg ikke jeg har satt på en eneste gang. Jeg står opp og skal smøre meg noe frokost, så kommer mamma og sier "neineinei, hva vil du ha? sett deg ned du, er så hyggelig å stelle litt for deg når du er hjemme". Jeg setter så ENORMT pris på alt mine foreldre gjør for meg, og det tror jeg de vet godt, er veldig takknemlig. Jeg hjelper selvsagt uoppfordret til med både rydding og vasking og alt som ellers hører til i en husholdning, fordi jeg ønsker å gi noe tilbake når de er så herlig snille med meg. 

Forrige gang jeg var på besøk hadde jeg tatt av sengetøyet og lagt det til vask når jeg skulle dra, da kommenterte mamma "næmen, hvorfor det? Nå er du på hotell mamma". 

Det skal sier at jeg har blitt godt oppdratt, alle bidrar i husstanden i vårt hjem, har alltid måtte rydde etter meg selv o.l. når jeg bodde der. Synes bare det er utrolig hyggelig at de gjør så mye fint for meg når jeg er hjemme, og føler meg ikke bortskjemt eller lite selvstendig, bare heldig og takknemlig. Hadde stusset veldig om mamma og pappa ba om husleie for kortere opphold i sommerferien, med mindre de hadde økonomiske vanskeligheter eller slik. 

Mitt tips: lær ungene selvstendighet og takknemlighet, og ta godt vare på de når de kommer på besøk i helger/ferier! Hvis de har dette i bagasjen, setter de stor pris på det, og vet at de er heldige, og ønsker selv å bidra til at det skal være hyggelig hjemme. Det er min erfaring i hvert fall.

Anonymkode: 783ba...79b

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...