AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Jeg og mannen eier et hus sammen som vi skal selge. Jeg bodde i dette huset før, men det er 7 år siden. Hvordan beregnes skatt av salget? Hvordan regner vi ut hva som blir gevinsten? Da kan vi trekke fra alle omkostninger ifb salget også? Anonymkode: 4ff73...fd4
stan Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 Hvis dere ikke har bodd i huset de siste 2 årene, må dere skatte av gevinsten. Gevinsten regnes ut fra hva huset ble kjøpt for, justert for inflasjon (inngangsverdi), og salgsbeløpet dere får i dag (utgangsverdi). Alle omkostninger kan selvfølgelig trekkes fra. (Muligens ikke renteomkostninger). Skatteprosenten er den vanlige dere har, men justert for den ekstra inntekt er slikt salg medfører. Vi eier en leilighet som vi ikke har råd til å selge. Vi må skatte omtrent en årslønn hvis vi selger den. Det vil være bedre å bo der det året som trengs for å slippe skatten.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 4 minutter siden, stan skrev: Hvis dere ikke har bodd i huset de siste 2 årene, må dere skatte av gevinsten. Gevinsten regnes ut fra hva huset ble kjøpt for, justert for inflasjon (inngangsverdi), og salgsbeløpet dere får i dag (utgangsverdi). Alle omkostninger kan selvfølgelig trekkes fra. (Muligens ikke renteomkostninger). Skatteprosenten er den vanlige dere har, men justert for den ekstra inntekt er slikt salg medfører. Vi eier en leilighet som vi ikke har råd til å selge. Vi må skatte omtrent en årslønn hvis vi selger den. Det vil være bedre å bo der det året som trengs for å slippe skatten. Da må vi oppgi det på selvangivelsene våre? Eller går det automatisk? Jeg har arvet mesteparten av huset for 10 år siden, betalte 500 000kr. Mannen kjøpte seg inn (50%) for 1 350 000kr for 7 år siden. Huset blir nok solgt for 1 450 000kr. Anonymkode: 4ff73...fd4
stan Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 Dere må selv føre det opp på selvangivelsene. Det blir et regnestykke for hver av dere. Du ut i fra takst når du arvet huset, han ut i fra verdien når han kjøpte seg inn. Mulig det er noen egne regler i forhold til arv og arveavgift osv. Men hvis det er som du antyder, en verdiøkning på 100 000kr så blir det ca 30 000kr å betale i skatt. Kunsten er å få inngangsverdien så høy som mulig, og godskrevet så mye kostnader som mulig
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 Skatteprosenten for salg av bolig i 2017 er 24% av gevinsten. Anonymkode: 2e434...6ec
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #6 Skrevet 31. mai 2017 22 minutter siden, stan skrev: Hvis dere ikke har bodd i huset de siste 2 årene, må dere skatte av gevinsten. Gevinsten regnes ut fra hva huset ble kjøpt for, justert for inflasjon (inngangsverdi), og salgsbeløpet dere får i dag (utgangsverdi). Alle omkostninger kan selvfølgelig trekkes fra. (Muligens ikke renteomkostninger). Skatteprosenten er den vanlige dere har, men justert for den ekstra inntekt er slikt salg medfører. Vi eier en leilighet som vi ikke har råd til å selge. Vi må skatte omtrent en årslønn hvis vi selger den. Det vil være bedre å bo der det året som trengs for å slippe skatten. Hvis dere må skatte en halv mill er gevinsten formidabel. Blir litt rart å si dere ikke har råd til å selge. Anonymkode: 2e434...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #7 Skrevet 31. mai 2017 Dere må oppgi det selv. Om mannen din kjøpte 50% for 1350000, og hans halvdel nå er verdt 725 000 (gitt salgssummen du nevner) så har jo han hatt et tap, og kan trekke det FRA på skatten. Det er verdien, og ikke hva man betalte som gjelder. Du må vite hva verdien på huset var da du arvet, hvor mye du faktisk cashet ut er ikke poenget. Anonymkode: 6a476...bc8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #8 Skrevet 31. mai 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må vi oppgi det på selvangivelsene våre? Eller går det automatisk? Jeg har arvet mesteparten av huset for 10 år siden, betalte 500 000kr. Mannen kjøpte seg inn (50%) for 1 350 000kr for 7 år siden. Huset blir nok solgt for 1 450 000kr. Anonymkode: 4ff73...fd4 Dette er så spesielt at du bør forhøre deg med Skatteetaten eller en seriøs megler som vet hvordan det fungerer. Når det er arv, og i tillegg din mann har kjøpt seg inn med 50 % og hans innkjøpspris nesten er den samme som dagens markedspris, så er dette et regnestykke for Skatteetaten. Det er nemlig da ikke bare å si at du skal skatte av gevinst ved salg når du ikke har bodd i huset siste 12 av 24 måneder, som er hovedregelen, uten arv. Eventuelt kan en advokat som har kompetanse på området svare deg lett. Det samme vil nok også juristene på telefonen hos Huseiernes Landsforbund, men da må du betale medlemskontigenten først. Anonymkode: 4f867...2d3
stan Skrevet 31. mai 2017 #9 Skrevet 31. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere må skatte en halv mill er gevinsten formidabel. Blir litt rart å si dere ikke har råd til å selge. Anonymkode: 2e434...6ec Klart vi vil ha penger nok til å betale skatten. Men samtidig taper vi jo en halv million ved å selge. Al den tid vi ikke trenger pengene er det bedre å eie og leie ut. Så om noen år tenker jeg et av barna flytter inn, får den som forskudd på arv og kan selge uten å skatte.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #10 Skrevet 31. mai 2017 Du kan uansett trekke fra meglerutgifter og andre utgifter ifbm salg, så om det er snakk om en økning på 100k er det jo ikke store summen som skal skattes. Anonymkode: 6a476...bc8
Grandidosa83 Skrevet 31. mai 2017 #11 Skrevet 31. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen eier et hus sammen som vi skal selge. Jeg bodde i dette huset før, men det er 7 år siden. Hvordan beregnes skatt av salget? Hvordan regner vi ut hva som blir gevinsten? Da kan vi trekke fra alle omkostninger ifb salget også? Du skatter som ved alminnelig inntekt av gevinsten. Dere må beregne for hver av dere separat. Se her for en god forklaring fra skatteetaten. Det jeg undrer på er jo om det kan være mulig å få omregulert boligen til fritidseiendom... Høres ut som dere bor i landlige strøk, og det kan jo tenkes kjøpegruppen vil bruke den til dette? I så fall er det bare krav om 5 års eiertid for å få skattefri gevinst.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #12 Skrevet 31. mai 2017 Takk for alle svar Tror jeg får ta en tlf til Skatteetaten Anonymkode: 4ff73...fd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå