Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører ofte om stillinger som et lyst ut hvor de som er på intervju får beskjed om at de har interne søkere som prioriteres. Hva er greia med at interne søkere må søke? Hvis de har en intern ansatt som vil utvikle seg, kan de ikke flytte den ansatte over i en annen rolle uten å lyse ut stillingen? Det et jo skikkelig dårlig gjort ovenfor de utenifra som kommer på intervju, og bortkastet tid. Hvor ofte skjer dette egentlig? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Det offentlige er med få unntak pliktige til å lyse ut alle ledige stillinger (over en viss størrelse/varighet). Dette fordi de plikter å ansette den best kvalifiserte søkeren, og det TRENGER ikke være den interne søkeren. Det offentlige er jo finansiert av fellesskapet, og dermed er det viktig at ressursene forvaltes på best mulig måte; også kompetanseressursene. 

Hvor ofte det skjer, vet jeg ikke, men jeg har arbeidet i offentlig sektor tidligere, og har både vært intern søker og ekstern søker til offentlige stillinger. Jeg har også sittet som tillitsvalgt i tilsettingsprosesser. For å si det slik: det er slett ikke alltid at den interne søkeren blir foretrukket. I de prosessene jeg kjenner til eller har vært involvert i, så vil jeg anslå at kanskje 1/3 av stillingene er blitt besatt av eksterne. Dette har vært høykompetanse-/akademikerstillinger. For stillinger innen helse, skole, renhold o.l, der andelen ufrivillig deltid er høy, vil nok andelen interne tilsettinger være høyere for å oppnå målet om flere i fulltidsjobb. 

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Margit Spat skrev:

Det offentlige er med få unntak pliktige til å lyse ut alle ledige stillinger (over en viss størrelse/varighet). Dette fordi de plikter å ansette den best kvalifiserte søkeren, og det TRENGER ikke være den interne søkeren. Det offentlige er jo finansiert av fellesskapet, og dermed er det viktig at ressursene forvaltes på best mulig måte; også kompetanseressursene. 

Hvor ofte det skjer, vet jeg ikke, men jeg har arbeidet i offentlig sektor tidligere, og har både vært intern søker og ekstern søker til offentlige stillinger. Jeg har også sittet som tillitsvalgt i tilsettingsprosesser. For å si det slik: det er slett ikke alltid at den interne søkeren blir foretrukket. I de prosessene jeg kjenner til eller har vært involvert i, så vil jeg anslå at kanskje 1/3 av stillingene er blitt besatt av eksterne. Dette har vært høykompetanse-/akademikerstillinger. For stillinger innen helse, skole, renhold o.l, der andelen ufrivillig deltid er høy, vil nok andelen interne tilsettinger være høyere for å oppnå målet om flere i fulltidsjobb. 

Nåja, det du skriver er ikke helt riktig. Er en intern søker kvalifisert for stillingen har denne fortrinnsrett etter atbeidsmiljøloven. Det spiller ingen rolle om eksterne søkere er bedre kvalifisert, er den interne kvalifisert skal denne ha stillingen. 

Anonymkode: ff158...956

Gjest Margit Spat
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, det du skriver er ikke helt riktig. Er en intern søker kvalifisert for stillingen har denne fortrinnsrett etter atbeidsmiljøloven. Det spiller ingen rolle om eksterne søkere er bedre kvalifisert, er den interne kvalifisert skal denne ha stillingen. 

Anonymkode: ff158...956

Det du skriver gjelder deltidsansatte og ansatte som er blitt sagt opp for under et år siden, og gjelder både i privat og offentlig virksomhet. Det har heller ingen ting med krav til utlysning å gjøre.
Det finnes virkelig ingen generell regel i AML om at interne i den offentlige virksomheten skal ha fortrinnsrett så lenge de er kvalifisert, men i forbindelse med omstillinger/omorganiseringer der man kan risikere overtallighet vil en slik fortrinnsrett inntre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min nåværende jobb som intern søker. Jeg vet at det var mange andre søkere som var bedre kvalifiserte enn meg (ikke mtp utdanning, men mtp relevant erfaring). Likevel fikk jeg jobben. Det er mulig det er ulike grupper interne søkere. Jeg måtte søke ny jobb internt pga at jeg var overtallig. Overtallige interne får i allefall alltid prioritet over eksterne, såfremt de fyller alle formelle krav i utlysningsteksten.

Anonymkode: 9b2f3...5f5

Gjest Margit Spat
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk min nåværende jobb som intern søker. Jeg vet at det var mange andre søkere som var bedre kvalifiserte enn meg (ikke mtp utdanning, men mtp relevant erfaring). Likevel fikk jeg jobben. Det er mulig det er ulike grupper interne søkere. Jeg måtte søke ny jobb internt pga at jeg var overtallig. Overtallige interne får i allefall alltid prioritet over eksterne, såfremt de fyller alle formelle krav i utlysningsteksten.

Anonymkode: 9b2f3...5f5

Dette er jo helt riktig, men det du viser til er i det spesialtilfellet at man har overtallighet i hele eller deler av organisasjonen. Det gjelder altså ikke på generelt grunnlag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...