AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Heisann! Er ferdig sykepleier nå til juni. Nå har det virkelig gått opp for meg at jeg snart er ferdig, og føler meg veldig nervøs for å tre inn i jobben som sykepleier. Nå kan jeg ikke lengere gjemme meg bak rollen som student eller pleieassistent.. Jeg føler at jeg ikke kan noen ting ( selv om jeg innerst inne vet at det kan jeg jo), og er blitt litt engstelig for å begynne i jobben. Hvor vanlig er dette? Hvordan var det for dere andre som er sykepleiere, å være nyutdannet? Jeg starter i jobben i august, som er på et sykehjem, der det er en kombinert stilling mellom å være på avdeling, og "på topp" vakter, så det innebærer jo en del ansvar. Mvh Mann 28 Anonymkode: 8ea62...cc3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 Ganske vanlig blant de fleste. Og det kommer kanskje til å ta en måned eller to før du begynner å føle deg skikkelig trygg på at du gjør en god jobb. Anonymkode: d85ac...70f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 Jeg vil tro at uansett utdanning så er man usikker til å begynne med. Det er ikke værre for sykepleiere enn andre yrkesgrupper. Anonymkode: 0b42a...7b3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 Er hjelpepleier og syns alltid så synd på sykepleiere på sykehjem, har jobbet på sykhjem i 11 år Dere har et enormt ansvar på sykehjem at jeg syns dere fortjener så mye høyere lønn! All ros til dere som velger å jobbe på sykehjem, for det er få av dere :S Spesielt mannlig sykepleier. Hender noen ganger vi er kun 1 sykepleier på jobb på kveldene på 4 avdelinger!!! Alle løper til sykepleiere for svar, skjer det no så er det dere som tar de viktige avgjørelsene. Dette var grunnen for at jeg ik ville bli sykepleier. Jeg trives å jobbe på sykehjem men kun som hjelpepleier. Som sykepleier på sykehjem er du som vanlig den høyst utdannede og det forventes faktisk at du vet hva du gjør hele tiden. Lykke til, for det er tøft å være sykepleier på sykehjem, men dere trengs og vi er evig takknelige for den gode jobben dere gjør <3 Anonymkode: 24e11...174 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 Pasient døde på sykehjem: Skulle få 2,5 mg morfin, sprøyta inneholdt 100 mg Sykepleieren som satte sprøyten har beskrevet en kaotisk arbeidssituasjon den aktuelle kvelden. Kvinnen var ferdig utdannet som sykepleier i 2015, og hadde ikke lang arbeidserfaring da hun ble ansatt ved sykehjemmet.http://www.dagbladet.no/nyheter/pasient-dode-pa-sykehjem-skulle-fa-25-mg-morfin-sproyta-inneholdt-100-mg/67045944 Lykke til i ny jobb! Anonymkode: 2bb6d...88c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #6 Skrevet 31. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er hjelpepleier og syns alltid så synd på sykepleiere på sykehjem, har jobbet på sykhjem i 11 år Dere har et enormt ansvar på sykehjem at jeg syns dere fortjener så mye høyere lønn! All ros til dere som velger å jobbe på sykehjem, for det er få av dere :S Spesielt mannlig sykepleier. Hender noen ganger vi er kun 1 sykepleier på jobb på kveldene på 4 avdelinger!!! Alle løper til sykepleiere for svar, skjer det no så er det dere som tar de viktige avgjørelsene. Dette var grunnen for at jeg ik ville bli sykepleier. Jeg trives å jobbe på sykehjem men kun som hjelpepleier. Som sykepleier på sykehjem er du som vanlig den høyst utdannede og det forventes faktisk at du vet hva du gjør hele tiden. Lykke til, for det er tøft å være sykepleier på sykehjem, men dere trengs og vi er evig takknelige for den gode jobben dere gjør <3 Anonymkode: 24e11...174 Husk du selv også gjør en kjempe jobb som hjelpepleiere, stort ansvar for dere også og viner evig takknemlig for deres jobb også. Til TS: Det er helt vanlig å føle det slik, det tror jeg gjelder i alle utdanninger. Og for de fleste når de kommer ut i det så dukker kunnskapen opp og man har som regel mer kontroll. Tror nyutdannede er flinke til å stresse seg opp, gjorde det selv en gang. Men det går bra 😊 Anonymkode: e8860...05a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #7 Skrevet 31. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Pasient døde på sykehjem: Skulle få 2,5 mg morfin, sprøyta inneholdt 100 mg Sykepleieren som satte sprøyten har beskrevet en kaotisk arbeidssituasjon den aktuelle kvelden. Kvinnen var ferdig utdannet som sykepleier i 2015, og hadde ikke lang arbeidserfaring da hun ble ansatt ved sykehjemmet.http://www.dagbladet.no/nyheter/pasient-dode-pa-sykehjem-skulle-fa-25-mg-morfin-sproyta-inneholdt-100-mg/67045944 Lykke til i ny jobb! Anonymkode: 2bb6d...88c Hva har dette med TS å gjøre? Dette er langt i fra normalen at man gjør så lenge man holder hodet kaldt når man regner medisiner. Hun er nødvendigvis ikke personen i artikkelen eller jobber på et sykehjem med mangelfulle rutiner. Anonymkode: e8860...05a 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #8 Skrevet 31. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva har dette med TS å gjøre? Dette er langt i fra normalen at man gjør så lenge man holder hodet kaldt når man regner medisiner. Hun er nødvendigvis ikke personen i artikkelen eller jobber på et sykehjem med mangelfulle rutiner. Anonymkode: e8860...05a Hun er sykepleier som er ny i jobben. Håper ikke hun dreper noen fordi hun er uerfaren, sånn som hun i artikkelen gjorde. Lykke til TS! Anonymkode: 2bb6d...88c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #9 Skrevet 31. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at uansett utdanning så er man usikker til å begynne med. Det er ikke værre for sykepleiere enn andre yrkesgrupper. Anonymkode: 0b42a...7b3 Nå sa vell ikke TS det var verre heller, men ber om råd at drar inn sin utdanning er fordi det er hennes utdanning og relevant. Er nok usikkerhet i de fleste utdanninger, noen mer enn andre sikkert men tviler på noen går med hodet hevet på første dag( håper da ikke det). Anonymkode: e8860...05a
Gjest Magnifiq Skrevet 31. mai 2017 #10 Skrevet 31. mai 2017 Alle har vi vært der! Og selv om du ikke er student, så er du helt fersk, og ingen forventer at du skal kunne alt selv. Bruk prosedyrepermer/apper, og er du usikker så spør kollegaer. Ikke bare sykepleiere, for husk at hjelpepleierene som har vært i gamet lenge besitter masse kunnskap. Det jeg syns er skummelt er nyutdannede sykepleiere som IKKE spør om noen ting. Da blir jeg redd for at de : 1. Har for høye tanker om egen kunnskap, 2. Ikke tørr å spørre. Lykke til i ny jobb, og gratulerer som ferdig sykepleier.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #11 Skrevet 31. mai 2017 Jeg var i samme situasjon for tre år siden og helt ærlig - det var et sjokk! Jeg starter også på sykehjem og etter kun 2 uker i jobb stod jeg alene med ansvaret for over 30 pasienter på en vakt. Hendte også ar jeg var alene sykepleier på hele sykehjemmet. Det var skremmende, men det gikk bra! Etter hvert lærer man å stole mer på seg selv og blir tryggere på å ta avgjørelser. Og til deg som prøver å skremme TS med saken om overdosedødsfallet - så utrolig umodent og slemt gjort! Lykke til Ts, det går nok helt fint. Husk at vi alle har vært der du er nå Anonymkode: 82052...26c 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #12 Skrevet 31. mai 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er sykepleier som er ny i jobben. Håper ikke hun dreper noen fordi hun er uerfaren, sånn som hun i artikkelen gjorde. Lykke til TS! Anonymkode: 2bb6d...88c Dette er vel å dra den litt for langt vel. Anonymkode: 0b42a...7b3 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #13 Skrevet 31. mai 2017 Veldig mange som er nervøs som deg TS, så det er helt normalt. Og bra du føler du kan ingenting og at det er mye ansvar, for jeg hadde blitt mer bekymret om du trodde du kunne alt Jeg er helt overbevist om at du kan en hel del, for hvis ikke hadde du ikke vært her du er i dag med at du har bestått alle eksamener og praksis. Anonymkode: 368b7...84c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #14 Skrevet 31. mai 2017 Mitt råd til deg er, bruk kunnskapen din, det er alltid bruk for litt "friskt blod", men vær også ydmyk, både overfor kollegaene og beboere/ pasienter, få et godt forhold til de. Ikke tro at nå som du er nyutdannet sykepleier så skal du endre på og snu hele avdelingen på hodet. Lykke til Anonymkode: 0b42a...7b3 1
Skadeskutt Skrevet 31. mai 2017 #15 Skrevet 31. mai 2017 Det er helt normalt å føle det sånn. Det gjør de aller fleste og jeg ville faktisk blitt mer skeptisk til en som overhodet ikke var engstelig. Det viset at en er sitt ansvar bevisst og man skjerpes litt ekstra når man er litt nervøs. Framfor å bare tenke at dette blir uproblematisk og plutselig gjør man en feil fordi man ikke er bevisst nok på at man ikke er ekspert enda. Da jeg var nyutdannet begynte jeg på et rehabiliteringssykehjem som nattevakt. Da var jeg eneste sykepleier til to etasjer. Den ene som var et sykehjem med permanent pleietrengende og det andre var avlastningshjem/rehabiliteringplass. Noen kom også rett fra sykehuset. Var en korttidsenhet. Jeg syntes det var skummelt å ha det overordnede ansvaret. Spesielt når vi fikk inn pasienter i siste fase av livet hvor jeg stod ansvarlig for å sørge for at de hadde det mest mulig komfortabelt og at familien følte at både de og pasienten var ivaretatt. Men jeg hadde mulighet til å ringe legevakt bare for å søke råd hvis jeg trengte og det var erfarne helsefagarbeidere der som jeg også kunne søke råd fra. Så det gikk ganske greit. Nå jobber jeg i psykiatrien og der stortrives jeg. Noen dager er jeg eneste sykepleier, andre dager er vi max fire stk. Jeg har funnet min sektor og ser vel ikke for meg å noen gang gå tilbake til somatikken. Likevel holder jeg meg oppdatert da man i psykiatrien selvsagt også har ansvar for det somatiske. Du konmer til å takle det fint. Det vil oppstå situasjoner hvor du blir usikker, men det er helt normalt. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #16 Skrevet 31. mai 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er vel å dra den litt for langt vel. Anonymkode: 0b42a...7b3 Som regel, når noen blir drept innenfor helse så er det fordi en eller annen sykepleier har dummet seg ut. La oss håpe TS er unntaket, ikke regelen. Anonymkode: 2bb6d...88c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #17 Skrevet 31. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som regel, når noen blir drept innenfor helse så er det fordi en eller annen sykepleier har dummet seg ut. La oss håpe TS er unntaket, ikke regelen. Anonymkode: 2bb6d...88c Du bruker sterke ord, og heldigvis hører det til sjeldenheten at noen dør som følge av feil gjort av sykepleiere eller annet helsepersonell. Anonymkode: 0b42a...7b3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #18 Skrevet 31. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som regel, når noen blir drept innenfor helse så er det fordi en eller annen sykepleier har dummet seg ut. La oss håpe TS er unntaket, ikke regelen. Anonymkode: 2bb6d...88c Du vet vell at det er unntaket at folk tar liv av noen i helsevesenet ? Det er ikke regelen. Anonymkode: e8860...05a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #19 Skrevet 31. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som regel, når noen blir drept innenfor helse så er det fordi en eller annen sykepleier har dummet seg ut. La oss håpe TS er unntaket, ikke regelen. Anonymkode: 2bb6d...88c Feil skjer på alle arbeidsplasser og i helsesektoren kan det i verste fall føre til at et liv går tapt. Mange leger og sykepleiere har et til tider enormt arbeidspress som øker risikoen for at feil blir begått. Dette rettferdiggjør ingenting, men det er sånn det er. Undødvendig å dra dette temaet inn i tråden, det har da ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: 82052...26c 2
Dove Skrevet 31. mai 2017 #20 Skrevet 31. mai 2017 Som flere sier her; dette er helt vanlige følelser for nyutdannede, uansett yrke. Det har en tendens til å falle på plass veldig fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå