Gjest Helicase Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Hei, lurte på om noen her inne hadde Dobermann og hvordan erfaring dere har med rasen:) denne tråden skal ikke brukes til rasehetsing!
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 Min erfaring med de jeg har møtt er at de er det stikk motsatte av det tøffe utseendet de er noen skikkelig kosegriser! Å veldig smarte! Men det er ingen førstegangs hund da de har en ganske sterk vilje. Anonymkode: b30dd...8b7
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 Har ikke hatt dobermann, men ble spurt om å overta en en gang, og den virket helt fantastisk fin, lydig og rolig. Og kjenner til en som har en dobermann/rottweiler-blanding, og han sier det er den mykeste hunden han noen gang har hatt. Så har godt inntrykk av dem, og kunne gjerne hatt en selv. Det har alltid vært drømmehunden min egentlig, og med hale og ører selvsagt. Er også interessert i å høre om erfaringer, så følger tråden!
betrevitaren Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 Min erfaring er at dobermenn () er fine hunder! Hva skal du bruke hunden til, og hva er ditt erfaringsnivå? Flere av mine faste treningskompiser har dobere og de er nydelige. Dog vet jeg at det er enormt store forskjeller på linjene, så du burde sjekke ut hvilken type hund aktuelle oppdrettere har. Noen av doberne jeg kjenner er driftsmessig likere mallene mine enn de andre doberne jeg trener med. De fleste dobere i Norge avles etter familie- og utstillingslinjer, og det kan være utfordrende å finne hunder fra seriøse brukslinjer (men for de aller fleste vil familie- og utstillingslinjer være nok. De kan fortsatt jobbe!). Alle dobere, uansett linjer trenger selvfølgelig en del trening, både fysisk og mentalt. De kan være noe utfordrende i unghundsalder, men de fleste er greie og de andre vokser opp I utgangspunktet ville jeg anbefalt at man har litt erfaring med hundetrening før man skaffer seg dobis. Det sagt, om man kjøper fra typiske norske linjer ville jeg ikke gått inn å frarådet kjøp av dober som førstegangshund om det virkelig er dober man har lyst på og man faktisk vet hva en dober "er". To ting du MÅ ha for å eie dober er humor og tålmodighet Tenk over hva du har lyst til å bruke hunden til og se etter oppdrettere som bruker sine hunder til det samme. Søk gjerne hjelp fra folk som har rasen selv, det er alltid lettest. Vær litt forsiktig om du tenker å dra nedover i europa for å hente dober. Det er mye bra der, men det avles også på mye rart.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 har ikke hatt selv, men bodd på samme gård som en i noen år, og passet den mye. vimsete, spretten, ekstremt glad, tillitsfull, noe tunghørt/vanskelig for å konsentrere seg helt, dyktig på blodspor, magisk god med barn og katter, og til tider så energisk og spretten at man ble sliten av å se på henne! Anonymkode: f8dc5...23a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #6 Skrevet 1. juni 2017 Har hatt dobermann for noen år siden. På mange måter så var hun helt herlig, men det er mye sykdom, var hos veterinæren i et sett. Det er også en hjertelidelse som er veldig utbredt hos rasen. Det er også MYE lyd, konstant småpiping, det er også utbredt hos rasen. Hun hadde også seperasjonsangst og var ganske nervøs. Hun var veldig kosete og knyttet seg veldig til meg. Anonymkode: 4d401...a5a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #7 Skrevet 2. juni 2017 Hadde Doberman for noen år siden,og den ble aldri voksen. Måtte kastreres til slutt,men det gikk greit selv om det ikke er noe jeg syns det var noen drømmesituasjon. Ellers var den bare snill og lett å ha med å gjøre,men tror de misliker veldig å være alene. Min taklet det ikke bra,og heller ikke de jeg snakket med som hadde en. Dessuten er det veldig viktig at de får nok mosjon,og de skal egentlig ha en mils løpetur om dagen,eller det som tilsvarer det. En del sykdom,så sjekk ut oppdretter. Flotte hunder :-) Anonymkode: 20a9b...f23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå