Gå til innhold

Hvor mye komfort trenger du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det var nylig en diskusjon her om varmekabler der noen bodde litt mindre komfortabelt. Jeg ble overrasket over at mange synes dette var en umulig standard. Så jeg lurer på: Hva er jrava deres? Må dere ha varmekabler overalt, tørketrommel og varmepumpe, TV i alle rom og interiørfarger årets magasiner, sesongens temperatur og rommets feng shui? Hvor går grensen, hva er minstekrava?

Anonymkode: 31c2c...c7a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

rent vann, vaskermaskin, oppvaskmaskin, laptop, interiørskift etter et par år, støvsuger og alt annen basic hvitevarer. 

Anonymkode: e769a...457

Skrevet

Hva menes med umulig standard? Varmekabler på badet er et must for meg. Skal vi noen gang bygge nytt eller pusse opp ønsker jeg meg det i flere rom.

Ellers har vi verken TV i alle rom eller tørketrommel, men jeg er opptatt av en god romløsning, nok plass og et godt inneklima mer enn de seneste trendene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Strøm og innlagt vann er viktigst, med det følger selvsagt vaskemaskin, tørketrommel, kjøleskap. Oppvaskmaskin er ingen must, er vant med å ikke ha det. Men gud så kjekt det er å ha det :)

Har varmekabler på badet. Kun 1 tv, men har også ipad, mac og iphone. Det er i grunn mer enn nok skjermer.

Interiør bryr meg lite, skal bo funksjonalt. Driver med oppussing i disse dager, har som mål at det skal holde i mange år.

Anonymkode: f2f74...6db

AnonymBruker
Skrevet

For å si det slik, jeg solgte nylig boligen, og det unge paret som var kjøpere sa i en bi-setning på vei ut at "det er mye å gjøre her, alt må jo pusses opp" Ja, sikkert det om absolutt siste standard med varmekabler over alt, ikke bare på badet å sånt, men det var en litt sårende kommentar, det vi hadde bodd i mange år, våres hjem, i en helt vanlig standard uten noe wow effekt. Tidene forandrer seg, nå skal alt være perfekt og høy standard allerede i første bolig. Jeg tenker at dette går ikke bra, Norges befolkning har en av de høyeste gjeldsgradene i verden. 

Anonymkode: bf146...0fa

• Liker 13
Skrevet

Jeg må ha PC med internett og DVD-spiller, en god seng og sofa, oppvaskmaskin, min egen do og dusj, tilstrekkelig oppvarming. Jeg klarer meg fint uten TV og varmekabler og fancy innredning. Inntil videre klarer jeg meg med bare fungerende tørketrommel og gå til og fra vaskeriet, men det er tungvint og kjedelig.

• Liker 2
Skrevet

Varmekabler er deilig. Vi har det på badet og i gangen utenfor, det letter for klestørk bla. Men folk som hevder det er å leve på steinaldervis uten, forstår jeg ikke.

Holder på å bygge hytte sammen med søsken - og å ha flere fasiliteter og mer luksus der enn hjemme, er helt på trynet. Det skal nesten varmekabler i dosetet...

• Liker 2
Skrevet

Minstekrav: Sunt inneklima, rent vann + strøm, vamtvannstank, vaskemaskin, stekovn, kjøleskap, støvsuger, en seng jeg sover godt i, pc og stabilt internett, plass til å drive med hobbyene mine og plass til å ta imot gjester.

Har bodd på steder uten varmekabler på badet; det er ikke fryktelig komfortabelt, men man greier seg uten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe krav om stor enebolig og varmekabler i alle rom :-) Faktisk vil jeg heller bo i blokk enn rekkehus eller enebolig, for jeg er alene nå (skilt) og orker ikke all plenklippingen og alt vedlikeholdet og malinga som følger med den typen boliger. Neitakk! Jeg vil ha det ansvaret med vedlikehold ute. Da jeg bodde i rekkehus før, var det eksmannen som tok seg av alt det der utendørs.

Har verken varmekabler eller varmepumpe. Men badet skal pusses opp i regi av borettslaget neste år, og iflg informasjonspapirene om det, vil alle bad få varmekabler i gulvet da. Så det får jeg neste år.

Jeg bor nå i borettslag-blokk fra sekstitallet, og leiligheten min er ikke pusset opp siden nitti-tallet, virker det som. Da jeg kjøpte den i fjor, begynte jeg å spare for å pusse opp. Må spare to og et halvt år til, så håper jeg at jeg har nok til å shine opp kraftig her. Nytt kjøkken gleder jeg meg til. Gulv og vegger skal strippes, og alt av kjøkkenskaper og benker skal rives vekk og byttes ut.

Det er fullt beboelig som den er altså, men kraftig nedslitt. Parketten er helt ødelagt og lakken flasser overalt og er helt nedslitt enkelte steder. Når jeg pusser opp i 2020, skal jeg ha vedlikeholdsfritt gulv som ikke slites; laminat. "Grå eik".

Ellers varmes leiligheten opp med radiatorer. Tror ikke det er lov å hogge hull i betongveggene her og henge opp varmepumpe, nei.... :-) Hørte om en som hadde gjort det lenger bort i gata, i blokkene i det sameiet der de har selveierleiligheter. Han måtte pent betale for å mure igjen og reparere veggen :-)

Anonymkode: c4a10...e09

AnonymBruker
Skrevet

Varmekabler i alle flisgulv. Tv i stuen. Tørketrommel og oppvaskmaskin. Microbølgeovn. Oppvarmingssystem som gir meg mine foretrukne 21 grader hele året. Solskjerming på alle vindu (om det så er innvendig persienne, markiser, whatnot). Møbler som er gode å bruke, og som ser pene ut, driter langt i om det er "in" eller ikke. 

Anonymkode: eba7d...6dc

AnonymBruker
Skrevet

Minstekrav er å bo et sted hvor man har strøm, vann, og eget soverom. Det viktigste for meg er å slippe å høre alle bevegelser naboen gjør. Ville ofret oppvaskmaskin og tørketrommel lett for det! Gleder meg til å ha råd til å flytte...

Anonymkode: 35299...29f

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Varmekabler er forferdelig dyrt og energikrevende. Det bare i et typisk dekadent overflodssamfunn man kan mene at man MÅ ha varmekabler. Jeg trenger strøm, rent vann, ren inneluft, probemfritt bad, stekeovn og stabilt internett. Det er alt. 

Skrevet

Minstekrav er; Rent vann, ok bad, trenger ikke varme i gulvet da det ikke er fliser. Kjøleskap, komfyr, god seng, sofa, stabil internett, og tv. Men siste kan klare meg ute strengt tatt😋

AnonymBruker
Skrevet

Varmekabler på badet er et absolutt krav. Jeg har varmekabler i gangen, stua, kjøkkenet og vaskerommet også; og de er inndelt i soner så jeg kan styre hvor og hvor mye de skal stå på til enhver tid. Det er noe jeg ikke MÅ ha, men som jeg absolutt setter kjempestor pris på, og som jeg uten tvil ville bygget med dersom jeg skulle bygget nytt eller pusset opp i dag. Skulle jeg bygget/pusset opp ville jeg selvsagt brukt jordvarme til dette. 
Andre selvfølgeligheter er RENT vann, to toaletter, utvendig solavskjerming, oppvaskmaskin, kjøleskap, stor fryser/fryseskap, komfyr, micro, kaffetrakter og vaskemaskin. Jeg har ikke behov for tørketrommel, men forutsetningen er å ha stort vaskerom med god ventilasjon (og gulvvarme). Varmekabler trekker ikke mer energi enn annen oppvarming - et visst antall watt går med til å varme opp og å opprettholde varmen i rommet enten man velger panelovn eller varmekabler. Fordelen med varmekabler er at man egentlig kan senke rompemperaturen med 1-2 grader fordi all varme kommer nedenfra, og er fordelt over hele rommet, framfor at varmen kommer fra et punkt under et vindu. Med senket temperatur vil det i realiteten være billigere med varmekabler enn panelovner. 

Anonymkode: 3e584...77a

AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste av dere hadde fått sjokk av å se hvordan jeg bor da! Sjokk er kanskje til og med å underdrive. Neida, vi har ingen varmekabler i noen gulv. Ikke en gang på badet, for vi har ikke et bad. Toalettet må man ut av leiligheten for å gå på, og dusjen er i gangen. Standarden på leiligheten er lik 60-talls leilighet. Vi har ikke en gang tv-kanaler eller internett :sjokkert: Bytte innredningen? neida, den har vært den samme siden vi flyttet inn hit. Og gulvet? You don't even wanna know. I tillegg så er dette en en-roms leilighet, dere andre hadde nok dødd av å bo sånn.

Anonymkode: 189b2...7d5

• Liker 4
Skrevet

Varmekabler klarer jeg meg fint uten. Hallo.. hvor bortskjemte er folk, egentlig!?

Et must for meg er innlagt vann og strøm. Komfyr. Vaskemaskin. Toalett innendørs. Og en dusj. 

Klarer meg om interiøret er fra 80-tallet, om TV'en er "for liten", eller xboxen har gått til h.lvete. Det går helt fint. 
Jeg har faktisk ikke varmekabler på badet, skrudde dem av. Dvs, de ble koblet fra.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Greier meg jo uten varmekabler på badet, men jeg fryser lett og det er fælt å stå opp og gå til et kaldt bad. Man klarer seg jo uten veldig mye, men nå tar jeg utgangspunkt i den standarden vi lever i her til lands. 

For meg er kriteriene å ha varme på bad, tilstrekkelig varme ellers i leiligheten, gode og fine møbler (har blanding av moderne og retro møbler, men jeg er definitivt ikke typen som bytter ut mye. Ting kan stå/henge i årevis hos meg), hvitevarer og at hjemmet er barnevennlig. Har en stor terrasse og veldig fint felles uteområde i tillegg til at det et trygt. 5,5-åringen min kan ta med toåringen rett utenfor imens jeg lager middag. Det er et stort pluss. Til sammenligning så bodde jeg og min x rett ved havet. Veldig fint å ha havtomt og flott utsikt, men selv femåringen fikk ikke gå på den siden av huset. Han fikk leke alene i hagen med klare avtaler om hvor han fikk gå og vi fulgte godt med. Han overholdt alltid reglene, men dette med havet gjør det mye mer vanskelig å la barna leke selvstendig ute fra tidlig alder. Så ja, for meg er et barnevennlig uteområde ganske høyt på lista. 

Endret av Skadeskutt
AnonymBruker
Skrevet

Bodde i helt ny leilighet, med vannbåren gulvvarmer i alle gulv, høy standard. Jeg hadde selv fått valgt ut alt i leiligheten.

Så gikk jeg over til gammelt rekkehus, ikke noe varme i noen gulv, og ikke pusset opp noe de siste 30 årene. Og jeg trives. Jeg har tak over hodet, strøm, vann og varme. Vaskemaskin og oppvaskmaskin. Så trenger ikke høy standard, varmekabler eller siste mote.

Anonymkode: 3b644...d30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fliser og gulvvarme på badet, dusjnisje, plass til vaskemaskin og tørketrommel på badet (evt. 2-i-1), vegghengt toalett, oppvaskmaskin, keramisk ovn, nyere innredning, skjulte vannledninger, altan, god skapplass. Og selvfølgelig alt basic :)

Anonymkode: a2da8...215

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var nylig en diskusjon her om varmekabler der noen bodde litt mindre komfortabelt. Jeg ble overrasket over at mange synes dette var en umulig standard. Så jeg lurer på: Hva er jrava deres? Må dere ha varmekabler overalt, tørketrommel og varmepumpe, TV i alle rom og interiørfarger årets magasiner, sesongens temperatur og rommets feng shui? Hvor går grensen, hva er minstekrava?

Anonymkode: 31c2c...c7a

Jeg krever ikke så enormt mye, men levelig temperatur og et sunt nivå på luftfuktigheten i huset er et must. Varmepumpe og tørketrommel er nyttige redskap for å sikre dette, og etter min mening langt fra den dekadente luksusen du insinuerer.

Jeg vil påstå det er en milevid forskjell mellom det du skisserer over (spesielt det som er uthevet) og å måtte bruke badet som oppholdsrom om morgenen fordi det er det eneste rommet i huset med normal temperatur, slik det ble snakket om i den andre tråden. Her er det mange mulige trinn mellom to ytterpunkter. 

Anonymkode: 86ffd...5dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...