AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Har en 3 åringen og tror tiden er inne for å prøve å slutte med bleie på dagtid. Han viser stor interesse for å sitte på do her hjemme og potte i barnehagen. Så han har allerede sittet mye på do selvom det ikke har kommet noe. Omgår og idag har jeg tatt på han truse isteden for bleie og fortalt at hvis han kjenner han må tisse eller bæsje må han si til meg så går vi på do. Han svarte ja, men like etterpå tisset han i buksen. Jeg sa ikke noe, skiftet på han og sa igjen "si til mamma om du kjenner du må på do" Idag prøver vi igjen. Er dette riktig fremgangsmåte? Hvor mange uhell er vanlig å ha før de skjønner at de må huske å si ifra? Jeg minner han også på det, og setter han på do etter han har sovet, lekt litt osv. Anonymkode: 93189...023
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 Det er ikke sikkert han er bevisst hvordan det føles å måtte på do ennå. Det kan ta litt tid å bli bevisst på den følelsen. Hvis det blir bare uhell og ingenting i do de neste par dagene, ville jeg revurdert fremgangsmåten. Ellers kan det gå på selvtilliten løs for gutten. Men fortsett for all del å sette ham på do - sannsynligvis skal det bare et par runder til med tiss i do før han blir kjent med hvordan det føles å måtte tisse. Og om dere må avbryte avvenning nå, så husk å forklare at 'jeg ser at kroppen din ikke er klar for dette' sånn at det ikke blir et nederlag for gutten. Anonymkode: ab4eb...98b
Vera Vinge Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 Jeg lot barna gå ute i hagen uten truse, for at de skulle bli mer bevisst når de tisset og kjenne igjen følelsen av å måtte tisse og så kom det tiss. Jeg syns det satte fart i dotreningen, hvertfall. Jeg ville tenkt at om barnet verken har tisset i do eller potte, at det virker for tidlig å bare ta av trusa, både fordi det kan bli unødvendig nederlag for barnet og mye å tørke opp for deg. Og for min eldste hjalp det å lage en avtale om at han fikk et klistremerke på hånda hver gang han var på do/potte og det kom noe. 1
Favole Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 Vi hadde en del dotrening med treåringen før bleieslutt, så han var litt bevisst på når han måtte tisse (bæsje på do har han gjort siden ettårsalderen, ca..) før vi fjernet bleien. Sluttet i påsken og har hatt to uhell siden da. Men merket at han kunne bli litt lei av mas hvis vi spurte om han måtte på do, ga han beskjed om å si ifra, da ble han sittende å kjenne etter hele tiden. Fulgte han heller ofte de første dagene, så kom det mer og mer av seg selv. https://www.familieverden.no/helse/stell/bleieslutt-pa-en-helg/ kanskje noe av dette kan være nyttig? Hadde droppet truse og tøy som sitter tett inntil kroppen som kan minne om bleie ihvertfall. Belønningssystem er løsningen for noen, avtale å kjøpe truser med motiv av favorittfigurer osv.
My_Lady Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 Enig med de andre at det kan ta litt tid før han lærer seg å kjenne igjen følelsen av å måtte tisse, så ville fulgt han ofte på do til han blir vandt til å tisse/bæsje på do og kanskje vurdert å hatt på bleie i mellomtiden om han blir veldig lei seg når han har uhell, om han ikke viser tegn til å bli veldig lei seg så går det nok raskere å la han gå uten bleie å for å lære følelsen, samtidig som du bør følge han på do ofte.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #6 Skrevet 31. mai 2017 I stedenfor å be han si i fra, så bestemmer du at nå tisser vi på do/potte og venter til det er gjort. Så lar du det gå en time eller to og sier at nå tror du det er lurt å gå og tisse litt igjen. Gi han tid på toalettet. Han skal forstå hvilke muskler og mekanismer som styrer naturlige funksjoner. Å forvente at han skal klare både bæsj og tissing samtidig er å forvente for mye. En funksjon om gangen holder, men klarer han begge så kan du juble. Anonymkode: 7dc21...b49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå