AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #1 Skrevet 31. mai 2017 Det har seg slik at jeg i fjor høst fikk en inkassosak på et kredittkort. Det opprinnelige beløpet som ble sendt til inkasso var på 52 000. Tok raskt kontakt med inkassobyrået og fikk en betalingsavtale på kr 4000 i mnd, og har nå betalt på dette punktlig siden den tid. Da jeg sjekket detaljer på betalingsavtalen, så jeg at det har kostet meg masse forsinkelsesrenter hittil. Ringte da inkassobyrået og fikk høre at den var på over 20% Lurer da på om de har lov til å ta så høy forsinkelsesrente? Leste at denne for tiden er på 8,5%. Men vet ikke om jeg har misforstått. Trodde heller ikke de kunne ta slike renter når man har kommet frem til en betalingsavtale som man har fulgt punktlig hele veien. Er veldig takknemlig for svar. Anonymkode: 47a54...46b
Sugar&Spice Skrevet 31. mai 2017 #2 Skrevet 31. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har seg slik at jeg i fjor høst fikk en inkassosak på et kredittkort. Det opprinnelige beløpet som ble sendt til inkasso var på 52 000. Tok raskt kontakt med inkassobyrået og fikk en betalingsavtale på kr 4000 i mnd, og har nå betalt på dette punktlig siden den tid. Da jeg sjekket detaljer på betalingsavtalen, så jeg at det har kostet meg masse forsinkelsesrenter hittil. Ringte da inkassobyrået og fikk høre at den var på over 20% Lurer da på om de har lov til å ta så høy forsinkelsesrente? Leste at denne for tiden er på 8,5%. Men vet ikke om jeg har misforstått. Trodde heller ikke de kunne ta slike renter når man har kommet frem til en betalingsavtale som man har fulgt punktlig hele veien. Er veldig takknemlig for svar. Anonymkode: 47a54...46b Hummm... Merkelig. Er du sikker på 20% ikke er effektiv rente - altså alle renter og gebyrer samlet- og at forsinkelsesrenten på 8,5% er bakt inn i den? Her ville jeg tatt en telefon og fått en i banken til å forklare hva som ligger i de 20%. Hvis det er effektiv rente på lånet, så høres det normalt ut. 20% på kun forsinkelsesrente høres ikke bra ut.... Uansett så er det kjempebra at du betaler ned fast og riktig beløp, det betyr at du sakte men sikkert snart blir ferdig med lånet - og at inkassoselskapet ikke skal tjene mer penger på deg. Bra jobbet! <3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #3 Skrevet 31. mai 2017 Det er høyeste av forsinkelsesrente og kredittrenten som gjelder. Og kredittkort har rente på over 20% så det er riktig. Anonymkode: ab0d5...7ed
Sugar&Spice Skrevet 31. mai 2017 #4 Skrevet 31. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er høyeste av forsinkelsesrente og kredittrenten som gjelder. Og kredittkort har rente på over 20% så det er riktig. Anonymkode: ab0d5...7ed Nå motsier du jo deg selv? Kredittkortet har(mest sannsynlig) en effektiv rente på 20%. Innebakt i disse 20% ligger forsinkelsesrenten, som skal ligge på 8,5%. TS har fått høre fra selskapet at forsinkelsesrenten er på 20%. Det håper jeg for hennes skyld er feil For det hørtes jo helt umenneskelig ut.... Da tør jeg ikke håpe på hva den effektive renten er :O TS. Ta kontakt med banken og be om å få tilsendt avtalen dere inngikk skriftlig på epost, feks. Få oversikt over avtalen dere har, og jobb videre derfra
Gjest Tutte Skrevet 31. mai 2017 #5 Skrevet 31. mai 2017 Takk for svar alle sammen😊 Det er ingen effektiv rente. Betaler kun forsinkelsesrenter på over 20% da denne saken er hos Lindorff og det er dem jeg har betalingsavtale med. Leste nå nylig at inkassoselskaper bare kunne ta 8,5% som er forsinkelsesrenten så lenge betalingsavtalen hos dem blir overholdt, hvis ikke kan de ta det samme som kredittkort. Men er usikker på om jeg har misforstått.
asterix Skrevet 31. mai 2017 #6 Skrevet 31. mai 2017 4 timer siden, Tutte skrev: Takk for svar alle sammen😊 Det er ingen effektiv rente. Betaler kun forsinkelsesrenter på over 20% da denne saken er hos Lindorff og det er dem jeg har betalingsavtale med. Leste nå nylig at inkassoselskaper bare kunne ta 8,5% som er forsinkelsesrenten så lenge betalingsavtalen hos dem blir overholdt, hvis ikke kan de ta det samme som kredittkort. Men er usikker på om jeg har misforstått. Det er alltid en effektiv rente. Effektiv rente vil si det du faktisk må betale når man legger til gebyrer etc til renten.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #7 Skrevet 31. mai 2017 4 timer siden, Tutte skrev: Takk for svar alle sammen😊 Det er ingen effektiv rente. Betaler kun forsinkelsesrenter på over 20% da denne saken er hos Lindorff og det er dem jeg har betalingsavtale med. Leste nå nylig at inkassoselskaper bare kunne ta 8,5% som er forsinkelsesrenten så lenge betalingsavtalen hos dem blir overholdt, hvis ikke kan de ta det samme som kredittkort. Men er usikker på om jeg har misforstått. Med mindre annet er avtalt, så er det lovens forsinkelsesrente som gjelder (for tiden 8,5%). Når det gjelder kredittkort og forbrukslån, er det som regel en forsinkelsesrente på rundt 20% fordi du rett og slett har godtatt det da du signerte avtalen om kredittkort. Anonymkode: 69568...345
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #8 Skrevet 31. mai 2017 Det er forresten av hovedkravet at renten kan være høyere enn venlig forsinkelsesrente. Det løper det renter av saksomkostninger i tillegg til hovedkravet, og her kan ikke inkassoselskapet ta mer enn lovens forsinkelsesrente. Anonymkode: 69568...345
Gjest Tutte Skrevet 31. mai 2017 #9 Skrevet 31. mai 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre annet er avtalt, så er det lovens forsinkelsesrente som gjelder (for tiden 8,5%). Når det gjelder kredittkort og forbrukslån, er det som regel en forsinkelsesrente på rundt 20% fordi du rett og slett har godtatt det da du signerte avtalen om kredittkort. Anonymkode: 69568...345 Ja du har helt rett. Ringte inkasso klagenemnda tidligere i dag og fikk bekreftet det.
Gjest Tutte Skrevet 31. mai 2017 #10 Skrevet 31. mai 2017 53 minutter siden, asterix skrev: Det er alltid en effektiv rente. Effektiv rente vil si det du faktisk må betale når man legger til gebyrer etc til renten. Ja, men de 20% som blir trukket stod beskrevet som forsinkelsesrenter i betalingsinformasjonen, derfor begynte jeg å lure da jeg leste at denne nå for tiden var på 8,5%. Ikke akkurat min sterkeste side disse rentegreiene skjønner jeg😳 Men har da fått det avklart nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå