Gå til innhold

Hjemmebesøk fra BV pga mors kroniske sykdom..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innkalling til samtale hos barnevernet, hvor det kom frem at de har fått en bekymringsmelding angående min diagnose. Jeg har MS som ikke påvirker meg i det daglige.

BV derimot mener at sykdommen min påvirker barna mine negativt, og har derfor satt igang undersøkelse.

Vedkommende hos BV sa og at de syntes det var en "rar avgjørelse av meg å få barn, vel vitende om at jeg har denne 'alvorlige diagnosen"

Jeg er veldig glad for at barnevernet finnes, men er de faen meg seriøse?

Barna mine er 8 måneder og 3 år, og forstår ikke mer av sykdom enn at mamma tar en tablett daglig.

Jeg samarbeider jo selvfølgelig, de må få gjøre jobben sin men jeg kjenner jeg blir litt matt.

Er jeg virkelig uskikket som forelder fordi jeg er uheldig nok til å ha MS?

Anonymkode: cd1cf...83f

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert bekymringsmeldingen kun går på din diagnose...

Anonymkode: 0cc0e...ba9

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du? 

Anonymkode: 77f51...d7e

AnonymBruker
Skrevet

Dette er dessverre ganske vanlig. 

Anonymkode: 59e06...299

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du? 

Både jeg og sambo (barnefar til begge) har stabile 100% jobber.

Jeg har mammaperm for tiden.

Hvis dette er ganske vanlig som det ble nevnt ovenfor er jeg litt mer avslappet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å få en sak pga. en enkelt diagnose.  Tipper noen uvitende sjeler har levert bekymringsmelding og at bv. henlegger rimelig kjapt. :klem: 

Anonymkode: c2d54...f82

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du visste om diagnosen da du fikk barna syns jeg det er spesielt. Både fordi det er en alvorlig diagnose, som du faktisk kan bli VELDIG syk av og få forkortet livet ditt av (og ja, jeg vet at folk kan dø i bilulykker selvom de er friske - men har du jo gjort et bevisst valg) og fordi den er arvelig. 

Jeg er selv vokst opp med alvorlig syk forelder, og det er virkelig ikke noe fryd og gammen. Min mor ble syk etter fødselen, så hun kunne ikke valgt det annerledes - men slik som jeg oppfatter det så hadde du mulighet til å la være å få barn (iallefall det siste?). 

Riktignok syns jeg ikke diagnosen i seg selv er grunn til at BV kommer inn i saken, men det kan vel hende det er flere ting - eller?

Anonymkode: e1863...6cb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og fordi den er arvelig. 

Det er den ikke, nei.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den ikke, nei.

Har du en mann som er frisk?

Anonymkode: 5c072...cea

Skrevet

og fordi den er arvelig. 

Get your facts straight. Det er nesten like stor sjanse for å få MS helt ut av intet kontra arv. Det finnes ikke noe spesielt arvelig MS-gen, derfor regnes det ikke som en arvelig sykdom. 

Når det kommer til å få barn når man VET at det "går til helvette" før eller siden, det får være en annen sak. Over 50% ender faktisk opp som ufør..

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den ikke, nei.

1 minutt siden, Charlotteul skrev:

Get your facts straight. Det er nesten like stor sjanse for å få MS helt ut av intet kontra arv. Det finnes ikke noe spesielt arvelig MS-gen, derfor regnes det ikke som en arvelig sykdom. 

Når det kommer til å få barn når man VET at det "går til helvette" før eller siden, det får være en annen sak. Over 50% ender faktisk opp som ufør..

For det første: Så lenge man ikke vet årsaken til noe, vet man heller ikke noe med sikkerhet rundt arvelighet.
Uansett: Get your facts straight selv... Sakset fra msnytt.no.

"Årsaken til MS er fortsatt ikke kjent, men forskerne mener at arv spiller en viss rolle. Hvis du har en nær slektning med MS (far, mor eller søsken), øker risikoen med to til tre prosent. Risikoen avhenger også av alder og er høyest i aldersgruppen 20–40 år. I den generelle befolkningen ligger risikoen for MS på rundt 0,2 prosent."

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er dette vanlig, og jeg kan til dels forstå dem, ikke fordi jeg dømmer deg, men den diagnosen har mange fordommer knyttet til seg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I Norge er dette vanlig, og jeg kan til dels forstå dem, ikke fordi jeg dømmer deg, men den diagnosen har mange fordommer knyttet til seg.

ME du tenker på?

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For det første: Så lenge man ikke vet årsaken til noe, vet man heller ikke noe med sikkerhet rundt arvelighet.
Uansett: Get your facts straight selv... Sakset fra msnytt.no.

"Årsaken til MS er fortsatt ikke kjent, men forskerne mener at arv spiller en viss rolle. Hvis du har en nær slektning med MS (far, mor eller søsken), øker risikoen med to til tre prosent. Risikoen avhenger også av alder og er høyest i aldersgruppen 20–40 år. I den generelle befolkningen ligger risikoen for MS på rundt 0,2 prosent."

Og hadde du bladd lengre ned på siden hadde du lest: 

"Studier av MS hos innvandrere og adopterte bekrefter at arv har en viss betydning, i tillegg til miljøpåvirkning. Likevel regnes ikke MS som en arvelig sykdom. Det forklares med at det ikke finnes noe spesielt arvelig MS-gen. Men bestemte kombinasjoner av ellers normale gener, øker risikoen. Man arver altså ikke selve sykdommen, men man kan ha en genetisk mottagelighet for MS."

• Liker 10
Skrevet (endret)
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk innkalling til samtale hos barnevernet, hvor det kom frem at de har fått en bekymringsmelding angående min diagnose. Jeg har MS som ikke påvirker meg i det daglige.

BV derimot mener at sykdommen min påvirker barna mine negativt, og har derfor satt igang undersøkelse.

Vedkommende hos BV sa og at de syntes det var en "rar avgjørelse av meg å få barn, vel vitende om at jeg har denne 'alvorlige diagnosen"

Jeg er veldig glad for at barnevernet finnes, men er de faen meg seriøse?

Barna mine er 8 måneder og 3 år, og forstår ikke mer av sykdom enn at mamma tar en tablett daglig.

Jeg samarbeider jo selvfølgelig, de må få gjøre jobben sin men jeg kjenner jeg blir litt matt.

Er jeg virkelig uskikket som forelder fordi jeg er uheldig nok til å ha MS?

Jeg kjenner til en dame som har MS. Hun har oppdratt to barn sammen med sin mann og det har gått bra :)

Har Barnevernet vært på hjemmebesøk hos deg og snakket med dine barn? Barnevernet har ingen rett til å synse og mene uten å ha gjort det. De skal vite før de kan si at det er en "rar avgjørelse av deg å få barn, vel vitende om alvorlig diagnose". :) Det er Barnevernets jobb. Siden du er innkalt til samtale, så bør du i det minste ha med deg noen. Da sikrer du deg mer mot at Barnevernet kan komme unna med eventuelle løgner. Vær saklig og realistisk. Ta dine forhåndsregler :). Klem :)

Endret av slagelse
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

ME du tenker på?

Ja, blandet. Du får bare ta samtalen, ikke annet å gjøre.

Skal si bv blander seg inn i mange familier her i landet, virker som det har tatt litt av rundtomkring.

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, blandet. Du får bare ta samtalen, ikke annet å gjøre.

Skal si bv blander seg inn i mange familier her i landet, virker som det har tatt litt av rundtomkring.

Det er ikke rart at barn og foreldre blir sinte på Barnevernet. De forstyrrer privatlivets fred ved å gå inn i familiers liv bare "fordi at de er så bekymret". 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Charlotteul skrev:

Og hadde du bladd lengre ned på siden hadde du lest: 

"Studier av MS hos innvandrere og adopterte bekrefter at arv har en viss betydning, i tillegg til miljøpåvirkning. Likevel regnes ikke MS som en arvelig sykdom. Det forklares med at det ikke finnes noe spesielt arvelig MS-gen. Men bestemte kombinasjoner av ellers normale gener, øker risikoen. Man arver altså ikke selve sykdommen, men man kan ha en genetisk mottagelighet for MS."

Faller på sin egen urimelighet.

2 minutter siden, slagelse skrev:

Det er ikke rart at barn og foreldre blir sinte på Barnevernet. De forstyrrer privatlivets fred ved å gå inn i familiers liv bare "fordi at de er så bekymret". 

Forstyrrer eller ei - tenk alt de finner ut av som potensielt ødelegger et barns liv som de ikke hadde funnet ut av hvis de ikke sjekket.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faller på sin egen urimelighet.

Forstyrrer eller ei - tenk alt de finner ut av som potensielt ødelegger et barns liv som de ikke hadde funnet ut av hvis de ikke sjekket.

Nok en bv tråd (?) til ts: bare ta en samtale du, da ser de jo selv at du er ressursterk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel rett til innsyn i papirene i din sak, og da også bekymringsmeldingen. Da kan du se hvor den kommer fra og går ut på, hvis du vil? Kanskje det kan hjelpe deg å vurdere situasjonen. Kan forestille meg at det er ubehagelig, hvis man ikke vet hvor bekymringsmeldingen kommer fra. Da kan det være fra hvor som helst. Synes det er drøyt og vitner om uvitenhet, hvis barnevernet har kommet med slike uttalelser til deg pga. sykdom, MS kan jo variere i stor grad. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...