Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har levd med mannen nå i 17 år.     Vi har 4 barn sammen. Jeg jobber for tiden og han er syk over lengre tid. Han har alltid vært dårlig med penger og brukt penger han ikke har. Jeg har vært naiv, veldig naiv....

han kan lyve meg rett oppi ansiktet angående hvor penger kommer fra eller hva de er blitt brukt på. 

Vi eier hus og har god egenkapital etter å ha greid å eie hus i 16 år. 

Spørsmålet mitt er...

hva gjør jeg når han ikke betaler regningene sine? 

Jeg har både klippet kort og prøvd å styre hans penger. Men han har alikevel bestilt ting og satt seg mer i gjeld. 

Jeg prøver å holde hodet over vannet med å la ungene få være med på ting og betale rekninger i mitt navn. 

Jeg tror jeg må innse at han ikke blir bedre og har sluttet å "hjelpe"han. 

Er den eneste måten han kan lære på. 

Men jeg klarer ikke huslån, bensin, barnehage, ....pluss pluss som følger med i en stor familie. 

Han har masse politibrev og krav. 

Masse rekninger han ikke åpner en gang. 

Og ikke så nøye på om huslånet blir betalt i tide. 

Bestiller masse på nett.

sier hele tiden han skal bli bedre. 

Pga dette har jeg alltid måtte leve uten å unne meg noe og Arver masse til barna. 

Og det er helt greit. 

Men kunne vært kjekt å kjøpe noe til de av og til. 

jeg er ikke sterk nok til å gå fra han. 

Det har jeg innsett. Selvbilde jeg egentlig er en veldig sterk selvstendig person.

så er jeg blitt så nedbrutt etter alle årene med en evig kamp at jeg nå ikke orker.

jeg har forsøkt før, men trukket meg hver gang fordi jeg synes det er trist om barna skal måtte leve med atskilte foreldre. 

Kan ikke være med ut med venner eller gjøre noe, for kan ikke unne meg det. 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lengre. 

Jeg lever i en boble dag for dag. Finner ikke veien ut. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ende opp med at huset dere eier blir solgt på tvangssalg 

• Liker 7
Skrevet

Hei og takk for svar.;)

ja, det er jeg fullt klar over. 

Akkurat det bekymrer meg ikke så mye.

tak over hodet skulle jeg alltids skaffet meg.

vi er ikke gifte (heldigvis) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Amigo skrev:

Hei og takk for svar.;)

ja, det er jeg fullt klar over. 

Akkurat det bekymrer meg ikke så mye.

tak over hodet skulle jeg alltids skaffet meg.

vi er ikke gifte (heldigvis) 

Heldigvis, ja, for da blir ikke du dratt med ned i søla på samme måte.

Jeg synes du ærlig talt bør samle deg mot og manne deg opp til å gå fra en sånn fyr. Han fortjener ikke å bli forsørget av deg, sånn som han holder på og lyver og bedrar om noe så grunnleggende viktig som økonomien. Han har barn, for svingende! Og likevel er ikke det ansvaret nok til å få han til å skjerpe seg! Du bør gå før huset deres blir solgt på tvangssalg. Det gir en betydelig dårligere pris enn om dere skulle solgt det selv via megler og en normal budrunde.

Kan fortelle det at jeg også har vært i omtrent samme båten som deg. Var i et nesten 20 år langt forhold med en mann som sløste vekk og brukte penger som om han var rik. Han åpnet ikke regninger og bare la de uåpnet i en skuff noen måneder. I virkeligheten tjente han dårlig i et lavtlønnet serviceyrke, men kjører rundt i en Audi som koster over en årslønn for han. Ville ikke høre på meg som ba han selge den og heller kjøpe seg en rimelig bruktbil som sto i stil med inntekten hans. Nei, det var det IKKE snakk om at han ville! Han byttet heller ut Audien med en ny og stiligere modell år om annet....Ny bil skulle det være, og en dyr en, også.

Han fikk inkassobrev etter inkassobrev, men på et eller annet vis greide han alltid å komme seg ut av det. Han fortalte det aldri til meg, selvsagt, men jeg har jobbet med kreditt og vet hvordan en inkassokonvolutt ser ut. Dessuten hendte det jeg fant åpnede konvolutter liggende slengt i en skuff. Regner med at han ba moren om en del penger hver gang det knep et sted, for nå i år (etter at vi ble skilt) fortalte eks-svigermor meg at han skylder henne nesten 100.000 kroner! Penger han har lånt her og der av henne opp igjennom, og som han aldri har gjort noe forsøk på å betale tilbake. Stakkars kvinne. Hun er pensjonist.

På det meste talte jeg 10 forskjellige krav fra ulike kredittkortfirmaer og forbrukslånsgivere til han. 10 stykker! Det greide han naturligvis aldri å betale annet enn minstebeløpet på, så gjeldas høye renter gjorde jo at gjeldsberget aldri minket.

Eksen min betalte aldri noe til forfall. Regninger ga han blaffen i. En gang kjøpte han blomster til meg på kreditt på nettet, en pen blomsterbukett som jeg fikk til bursdagen. Et par måneder senere kom det en purring i postkassen fra blomsterforretningen. Han hadde ikke betalt for gaven han ga meg.... Da føltes det stas, kan du tro, å ha tatt i mot gaven! Han gadd  ikke betale den engang.

Da jeg endelig ba om separasjon og skilsmisse, var barnet vårt 15 år. Da vi ble skilt etter et års separasjon, var barnet 16, og ferdig med ungdomsskolen. Alle skulle da uansett bytte skoler og begynne rundt omkring på forskjellige videregående skoler. Da passet det bra å flytte, så vi solgte da rekkehusboligen vår, som vi hadde eid sammen.

Det innbragte en pen sum i egenkapital til oss hver. Jeg fikk nesten en million (970 000). Eksen fikk det samme, men han (sa han iallfall) brukte et par hundre tusen av dem på å nedbetale forbruksgjelden sin. Vet ikke om han betalte alt. Så der var han heldig. Han fikk faktisk nytt boliglån alene, så han fikk kjøpt seg en liten leilighet et annet sted, han også.

Siden du sier dere har bodd i boligen deres 16 år, regner jeg med at dere har opparbeidet dere en anseelig sum i egenkapital hver i form av verdiøkning disse årene. Du vil sannsynligvis klare deg fint og få et nytt boliglån en annen plass. Kanskje du må gå fra hus til leilighet da, men det er vel akseptabelt...?

Anonymkode: 9d59c...c04

• Liker 9
Skrevet

Du må rett og slett være hard. Om du vil fortsette samlivet med mannen, bør du

- kontakte advokat og ha fullstendig særeie på alt av verdi

- kreve at mannen sperrer seg selv fra å ta opp kreditt/ lån (se bevis)

- få full innsikt i hans økonomiske situasjon (han må gi deg fullmakt, du sender den til inkassoselskapene/ nødvendige instanser)

- fordele utgifter rettferdig (for eksempel ved at begge betaler inn et beløp til en felles konto, som kun du disponerer). Du betaler alle felles regninger. 

- regninger i hans navn må han betale selv

- du låner ham aldri penger

Tenk på ungene først og vurder nøye om det er verdt det og hvordan du vil at livet ditt skal være.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har han tegn til ADD og/eller OCD? 

Anonymkode: f4fea...f7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta samtalen med han. Dette har tydeligvis pågått en stund,og går utover deg og bArna. 

Du kan kreve at han legger inn autotrekk til deg,som skal dekke hans del av utgifter.

Dette går jo så lenge du driver brannslukking.  Kanskje på tide å søke hjelp?familievernkontoret? 

Anonymkode: c8e5b...485

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da man rett og slett revurderer forholdet. Det er tull at du ikke er sterk nok til å gå fra han. Det er du, men du trenger kanskje støtte fra venner og evt. lege/psykolog/annen profesjonell. 

Anonymkode: cf760...c93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg. Han sløste bort penger og betalte ikke regninger. Jeg var hele tiden nervøs for all usikkerheten og jeg merket jo at ting ikke stemte, men jeg kunne ikke tro han kunne stå der og lyve for meg. Det var så utrolig stor sorg å innse at dette mennesket jeg hadde satset alt på svikter så til de grader. Jeg gikk. I frykt for å miste alt. Det jeg betalte han ut brukte han til å dekke sin gjeld. Så arvet han, sølte bort det meste men fikk brukt noe til å kjøpe seg leilighet. Han driver fortsatt og lever over evne. Jeg er glad for å stå på egne ben og ha full oversikt over økonomi. Men jeg bekymrer meg litt for faren til barna, jeg tenker når kommer nedturen for han lever i sus og dus nå, men hvor lenge vil det vare. 

Sånn jeg ser det har du to valg, overta alt økonomisk ansvar eller gå! 

Anonymkode: 9f0fa...f7f

AnonymBruker
Skrevet

Menn som åpner regningene sine er ikke spennende for en kvinne. Da blir mannen for forutsigbar og kjedelig. Dere har sikkert knullet godt og han har nok nytt godt av å være en liten frekkas i dine øyner. 17 år ja han har spillt spillet godt da :)

Jeg kjenner endel menn som gjør alt 100% skikkelig i livet, men blir dumpet av dama til fordel for narkomane og andre med store problemer. Det er noe i det.

Anonymkode: 29de1...1ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 31.5.2017 den 0.24, Amigo skrev:

Jeg har levd med mannen nå i 17 år.     Vi har 4 barn sammen. Jeg jobber for tiden og han er syk over lengre tid. Han har alltid vært dårlig med penger og brukt penger han ikke har. Jeg har vært naiv, veldig naiv....

han kan lyve meg rett oppi ansiktet angående hvor penger kommer fra eller hva de er blitt brukt på. 

Vi eier hus og har god egenkapital etter å ha greid å eie hus i 16 år. 

Spørsmålet mitt er...

hva gjør jeg når han ikke betaler regningene sine? 

Jeg har både klippet kort og prøvd å styre hans penger. Men han har alikevel bestilt ting og satt seg mer i gjeld. 

Jeg prøver å holde hodet over vannet med å la ungene få være med på ting og betale rekninger i mitt navn. 

Jeg tror jeg må innse at han ikke blir bedre og har sluttet å "hjelpe"han. 

Er den eneste måten han kan lære på. 

Men jeg klarer ikke huslån, bensin, barnehage, ....pluss pluss som følger med i en stor familie. 

Han har masse politibrev og krav. 

Masse rekninger han ikke åpner en gang. 

Og ikke så nøye på om huslånet blir betalt i tide. 

Bestiller masse på nett.

sier hele tiden han skal bli bedre. 

Pga dette har jeg alltid måtte leve uten å unne meg noe og Arver masse til barna. 

Og det er helt greit. 

Men kunne vært kjekt å kjøpe noe til de av og til. 

jeg er ikke sterk nok til å gå fra han. 

Det har jeg innsett. Selvbilde jeg egentlig er en veldig sterk selvstendig person.

så er jeg blitt så nedbrutt etter alle årene med en evig kamp at jeg nå ikke orker.

jeg har forsøkt før, men trukket meg hver gang fordi jeg synes det er trist om barna skal måtte leve med atskilte foreldre. 

Kan ikke være med ut med venner eller gjøre noe, for kan ikke unne meg det. 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lengre. 

Jeg lever i en boble dag for dag. Finner ikke veien ut. 

Høres vanskelig ut. Kanskje noen profesjonelle kan hjelper? Psykolog. Slitsomt å ha det sånn 😔

Anonymkode: 4b410...735

AnonymBruker
Skrevet

Som noen skrev over : familievernkontoret 

Anonymkode: 4b410...735

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn som åpner regningene sine er ikke spennende for en kvinne. Da blir mannen for forutsigbar og kjedelig. Dere har sikkert knullet godt og han har nok nytt godt av å være en liten frekkas i dine øyner. 17 år ja han har spillt spillet godt da :)

Jeg kjenner endel menn som gjør alt 100% skikkelig i livet, men blir dumpet av dama til fordel for narkomane og andre med store problemer. Det er noe i det.

Lurer på hvilken omgangskrets du vanker i... 

Anonymkode: f9089...492

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør som han eller hun over, hva i all verden slags omgangskrets er det du vanker i egentlig? God, og først og fremst ryddig økonomi, har da alltid vært et pluss på datingmarkedet! Her inne får da vi kvinner ofte nok beskyldninger om at penger er så viktig for oss, at vi bare er golddiggere og vil ha en til å forsørge oss... Så den må du lenger ut på landet med.

Anonymkode: 5dbcb...f04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

LOL. 

Anonymkode: cf760...c93

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verre vrøvl har jeg sjelden lest her. Dette henger ikke på greip.

Har sikkert røyka sokkene dine, du.

Anonymkode: 9d59c...c04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan han være bipolar?

Min mor var slik, kjøpegalskap når hun var manisk, hun tok til og med opp masse lån i pappa sitt navn uten at han visste det. Hadde null orden i økonomien og endte opp med mye inkasso. Stadig nye forbrukslån for å betale de gamle forbrukslånene.

Men, hvis dette bare er sånn han er, burde du prøve å komme deg vekk. Det høres virkelig ikke noe trivelig ut å leve med en sånn mann. 

Anonymkode: 6ecfd...fc0

Skrevet

Takk for alle svar. 

Litt godt å se jeg ikke er alene med en slik forferdelig erfaring.

jeg er ikke vant med å bli løyet til. 

Så jeg er veldig naiv. 

Men nå har jeg vel prøvd lenge nok.

jeg ønsker jo så gjerne at ting skal gå bra. 

Men nå klarer jeg ikke å ha en bra dag lengre. Og når det gjelder ungene så blir det jeg som blir den stygge. 

De vet jo ikke.. 

de vil jo synes synd på pappaen sin såklart. 

Men det får bare gå. 

Vi har to små barn og to på 12 og 15

jeg er som revet Sundt og trampet på. 

Klarer ikke mer. 

Jeg må nok be om hjelp. 

I en sinnsyk travel hverdag. 

Han har alltid lovet meg gull og grønne skoger som det heter. For han er veldig flink å prate for seg og si det som passer han. 

Altså jeg har gitt han alle disse årene på å forandre seg. Han kommer ikke til å forandre seg. 

Skrevet

Han vil ikke gå til psykolog. 

Han har jo ingen problemer han. 

Slik han ser det. 

AnonymBruker
Skrevet
På 5/31/2017 den 10.13, AnonymBruker skrev:

Heldigvis, ja, for da blir ikke du dratt med ned i søla på samme måte.

Jeg synes du ærlig talt bør samle deg mot og manne deg opp til å gå fra en sånn fyr. Han fortjener ikke å bli forsørget av deg, sånn som han holder på og lyver og bedrar om noe så grunnleggende viktig som økonomien. Han har barn, for svingende! Og likevel er ikke det ansvaret nok til å få han til å skjerpe seg! Du bør gå før huset deres blir solgt på tvangssalg. Det gir en betydelig dårligere pris enn om dere skulle solgt det selv via megler og en normal budrunde.

Kan fortelle det at jeg også har vært i omtrent samme båten som deg. Var i et nesten 20 år langt forhold med en mann som sløste vekk og brukte penger som om han var rik. Han åpnet ikke regninger og bare la de uåpnet i en skuff noen måneder. I virkeligheten tjente han dårlig i et lavtlønnet serviceyrke, men kjører rundt i en Audi som koster over en årslønn for han. Ville ikke høre på meg som ba han selge den og heller kjøpe seg en rimelig bruktbil som sto i stil med inntekten hans. Nei, det var det IKKE snakk om at han ville! Han byttet heller ut Audien med en ny og stiligere modell år om annet....Ny bil skulle det være, og en dyr en, også.

Han fikk inkassobrev etter inkassobrev, men på et eller annet vis greide han alltid å komme seg ut av det. Han fortalte det aldri til meg, selvsagt, men jeg har jobbet med kreditt og vet hvordan en inkassokonvolutt ser ut. Dessuten hendte det jeg fant åpnede konvolutter liggende slengt i en skuff. Regner med at han ba moren om en del penger hver gang det knep et sted, for nå i år (etter at vi ble skilt) fortalte eks-svigermor meg at han skylder henne nesten 100.000 kroner! Penger han har lånt her og der av henne opp igjennom, og som han aldri har gjort noe forsøk på å betale tilbake. Stakkars kvinne. Hun er pensjonist.

På det meste talte jeg 10 forskjellige krav fra ulike kredittkortfirmaer og forbrukslånsgivere til han. 10 stykker! Det greide han naturligvis aldri å betale annet enn minstebeløpet på, så gjeldas høye renter gjorde jo at gjeldsberget aldri minket.

Eksen min betalte aldri noe til forfall. Regninger ga han blaffen i. En gang kjøpte han blomster til meg på kreditt på nettet, en pen blomsterbukett som jeg fikk til bursdagen. Et par måneder senere kom det en purring i postkassen fra blomsterforretningen. Han hadde ikke betalt for gaven han ga meg.... Da føltes det stas, kan du tro, å ha tatt i mot gaven! Han gadd  ikke betale den engang.

Da jeg endelig ba om separasjon og skilsmisse, var barnet vårt 15 år. Da vi ble skilt etter et års separasjon, var barnet 16, og ferdig med ungdomsskolen. Alle skulle da uansett bytte skoler og begynne rundt omkring på forskjellige videregående skoler. Da passet det bra å flytte, så vi solgte da rekkehusboligen vår, som vi hadde eid sammen.

Det innbragte en pen sum i egenkapital til oss hver. Jeg fikk nesten en million (970 000). Eksen fikk det samme, men han (sa han iallfall) brukte et par hundre tusen av dem på å nedbetale forbruksgjelden sin. Vet ikke om han betalte alt. Så der var han heldig. Han fikk faktisk nytt boliglån alene, så han fikk kjøpt seg en liten leilighet et annet sted, han også.

Siden du sier dere har bodd i boligen deres 16 år, regner jeg med at dere har opparbeidet dere en anseelig sum i egenkapital hver i form av verdiøkning disse årene. Du vil sannsynligvis klare deg fint og få et nytt boliglån en annen plass. Kanskje du må gå fra hus til leilighet da, men det er vel akseptabelt...?

Anonymkode: 

Anonymkode: cc2d4...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...