Gå til innhold

Hvordan fortelle barn om endringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som nærmer seg 5 år. Hun er født engstelig og skeptisk. Vi har i ca 6 mnd nå samsovet med henne da det har vært nødvendig.(vil ikke utdype hvorfor her). Nå ønsker vi å gjeninnføre at hun skal legge seg selv og Vi sier god natt og går slik at ar hun sovner selv og kommer inn til oss (eller ut i gangen), om morgenen.  Vi ønsker også å starte rutiner som vi mener hun vil dra nytte av fra skolestart neste høst. 

Hvordan ville du har gjennomført slike endringer Om det var ditt barn?

Anonymkode: c8ea9...9d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare gjort det. " I kveld skal du..." Nesten alle sånne ting har gått mye bedre og vært enklere enn jeg frykta på forhånd, og jeg har tenkt " hvorfor gjorde vi ikke dette for lenge siden". Smokkeslutt, pottetrening, overnatting uten oss, 'bære konsekvent tilbake i egen seng' osv. Lykke til, det går sikkert bra! 

Anonymkode: 9e207...450

Skrevet

Jeg ville først og fremst snakket med henne om hvor stor hun var blitt, at hun nå sikkert vil synes det er flott å ha sin egen seng og sitt eget rom, helt for seg selv.  Ville ha innført en kveldsrutine i hennes seng, på hennes rom.  Lese og synge for henne, men bare der.  Altså sørget for at hun syntes senga si og rommet sitt var et koselig sted å være. 

Så hadde jeg vært åpen og tilgjengelig om hun kom tuslende inn i senga hos dere foreldre ut på natta..  Poenget er at hun får forståelse for hvor hennes plass er.

AnonymBruker
Skrevet

Sett et tidspunkt en uke frem i tid - og forbered henne daglig på at den dagen endrer deg seg. Snakk om at alle sover bedre - og at hun - dersom hun våkner på natta, kan få komme inn til dere. Det gir henne trygghet. 

Anonymkode: a6c10...c63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...