Gå til innhold

Legen som klemmer.....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Dette har jeg aldri fortalt noen.. for 2 år siden byttet jeg fastlege...da min daværende fastlege ble pensjonert.  

Jeg byttet fastlege til en jeg vet har godt rykte på seg. Han er forståelsesfull og tar meg på alvor.. han ble anbefalt av pasienter på legelistene også. 

Men.... problemet er...hver gang jeg går inn til han gir han meg klem. En skikkelig god klem... Jeg aner rett og slett ikke hvorfor... det har blitt en vane...

En dag var mannen min med meg... Da håndhilste han på begge to... og jeg var glad for det.. hadde jeg fortalt min mann kunne han reagere veldig på det....noe han sikkert har all grunn til...

Sier jeg ifra til legen føler jeg at alt blir bare verre... altså den gode oppfølgingen (helsemessig)..og blir veldig anstrengt. 

Dette skjer også når jeg er ferdig med konsultasjonen....

Hva hadde du gjort? 

Hilsen en fortvilet kvinne.

Anonymkode: d195d...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du får velkommenklem OG farvelklem?? Hvor gammel er du og hvor gammel er legen...? 

Anonymkode: a6bf2...e74

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier i fra til legen at du ikke ønsker klem. 

Anonymkode: dec55...fb0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig rart. Man bør ikke gi en pasient klem med mindre pasienten vil ha en klem. 

Anonymkode: e9369...daa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er veldig rart. Man bør ikke gi en pasient klem med mindre pasienten vil ha en klem. 

Man burde vel strengt tatt ikke nødvendigvis gi det da heller...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du gjort? 

Hadde anmeldt han for seksuell trakassering og viet livet mitt til å få legelisensen til pervoen fjernet.:pinar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si fra på en litt "ufarlig måte", så blir det ikke en veldig stor sak.

"Du, vi må slutte med denne klemmingen. Jeg klemmer ikke så mye på andre enn de nærmeste, men har vært litt flau for å si fra."

Si det med et smil, og så bør saken være ute av verden. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både jeg og min bror får klem av legen vår. Hun har riktig nok vært legen vår siden vi var babyer og det er 24 år siden.

2 minutter siden, Froning skrev:

Hadde anmeldt han for seksuell trakassering og viet livet mitt til å få legelisensen til pervoen fjernet.:pinar:

Du tror ikke det er å dra det litt langt i første omgang?

Anonymkode: d7401...de8

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et godt forhold til legen ellers ville jeg vurdert å ikke tenke så mye på det, tror jeg. Det kan gjøre det noe mer "mistenkelig" at han er av det motsatte kjønn, men så lenge det ikke virker som at han har noen andre intensjoner enn å gjøre jobben sin og hjelpe deg som i en lege-pasient-relasjon, virker det ganske uskyldig. 

Jeg mener at i et slikt yrke, handler det ofte om å være profesjonell. Jeg vet ikke om en lærer på medisinstudiet hvordan man skal hilse på pasienter, det er jo på en måte en selvfølge og en norm. Selv synes jeg det er rart å gi klem til en pasient, i alle fall mellom fastlege og pasient. Kanskje mer naturlig mellom en ensom gammel og syk pasient på et sykehjem og en omsorgsfull, empatisk sykepleier som har vært i kontakt med pasienten daglig over tid.

Uansett. Jeg synes det virker rart. Noen er bare sånn, litt "rare" på noen områder. Gjør ting som andre ikke forstår. Jeg tror jeg gjør det selv. Men jeg ville aldri klemmet en pasient om jeg var lege, uansett kjønn. 

Du kan jo prøve å hinte til at du ikke synes klemmene er behagelige. Som lege er det viktig å være observant, så jeg vil tro at om han er dyktig i yrket sitt, vil han oppfatte det på kroppsspråk blant annet. Eventuelt kan du selvsagt prøve å si det rett ut. :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Biloba skrev:

Si fra på en litt "ufarlig måte", så blir det ikke en veldig stor sak.

"Du, vi må slutte med denne klemmingen. Jeg klemmer ikke så mye på andre enn de nærmeste, men har vært litt flau for å si fra."

Si det med et smil, og så bør saken være ute av verden. 

Ja, bortsett fra at ts trenger ikke føle seg forpliktet til å smile. Kvinner/ jenter er alt for nice girls selv når de burde være alvorlige og sette tydelige grenser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Spørsmålet er om han generelt er et " klemmemenneske". Jeg håper jo det bare ikke er deg han klemmer og at han klemmer uten baktanker. Noen er jo slik. Personlig liker jeg det ikke for min intimsone har en viss radius, men jeg kjenner mennesker som ikke har noe særlig intimsoner og jeg vet det ikke er baktanke men at de bare er slik. 

Gjelder det derimot bare deg så bør du bytte lege i en fei.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 32 og han er vel sikkert 45-50... 

Jeg blir helt satt ut..for han håndhilser og så klemmer etterpå...

Det er ikke noe tegn til at han legger ann på meg.. men det er bare merkelig oppførsel... vanskelig å beskrive...

Noen ganger har jeg bare reist meg opp og gått mot døren og sagt hade fra langt avstand... men vanskelig når man kommer inn....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får velkommenklem OG farvelklem?? Hvor gammel er du og hvor gammel er legen...? 

Jeg er 32 og han er sikkert 45-50 åra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Legen jeg hadde fra jeg ble født til jeg ble over 20 år gjorde det samme. Syns han var veldig koselig jeg.

Anonymkode: c4878...c01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man burde vel strengt tatt ikke nødvendigvis gi det da heller...

Jo, hvis en pasient vil ha en klem så blir det veldig avvisende å ikke gi pasienten en klem hvis pasienten ikke har noen smittsomme sykdommer. Man må huske på at noen pasienter blir veldig glad i legen eller sykepleieren man omgås mye. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Spørsmålet er om han generelt er et " klemmemenneske". Jeg håper jo det bare ikke er deg han klemmer og at han klemmer uten baktanker. Noen er jo slik. Personlig liker jeg det ikke for min intimsone har en viss radius, men jeg kjenner mennesker som ikke har noe særlig intimsoner og jeg vet det ikke er baktanke men at de bare er slik. 

Gjelder det derimot bare deg så bør du bytte lege i en fei.. 

Det er det jeg ikke vet... jeg har prøvd å lese alle som har gitt tilbakemeldinger på ham..og alt er bare positivt.. så trur kanskje han er bare klemme menneske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir helt satt ut..for han håndhilser og så klemmer etterpå...

Ser på dette som en hyggelig gest jeg da. Han bryr seg om pasientene sine og er veldig medmenneskelig og mellommenneskelig virker det som ! :)

Anonymkode: 418ed...70c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, hvis en pasient vil ha en klem så blir det veldig avvisende å ikke gi pasienten en klem hvis pasienten ikke har noen smittsomme sykdommer. Man må huske på at noen pasienter blir veldig glad i legen eller sykepleieren man omgås mye. 

Noen pasienter har type mentale lidelser eller andre problemer der det kan være problematisk. Leger kan også bli trakkasert av pasienter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser på dette som en hyggelig gest jeg da. Han bryr seg om pasientene sine og er veldig medmenneskelig og mellommenneskelig virker det som ! :)

Anonymkode: 418ed...70c

Eller han syns ts er deilig og liker følelsen av puppene hennes mot seg. Mange naive mennesker i denne tråden. Han klemte jo ikke samboeren hennes, så det kan virke som om denne klemmingen er rettet mot kvinner...

Kvinner er skremmende naive når det gjelder menn

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, bortsett fra at ts trenger ikke føle seg forpliktet til å smile. Kvinner/ jenter er alt for nice girls selv når de burde være alvorlige og sette tydelige grenser. 

Selvsagt er hun ikke forpliktet til å smile, men jeg tolket ts som at hun ønsker å få slutt på klemmingen på en minst mulig awkward og konfronterende måte.

De fleste er jo normale folk som justerer seg når de får en beskjed, selv om beskjeden ikke gis med slegge. Legen er på sin side kanskje oppmerksom på at det har blitt litt overhyggelig, og synes kanskje det er vanskelig å slutte brått med tanke på at det kan virke uvennlig når det først er etablert som vane. Jeg tenker det blir lavere terskel for å si fra hvis hun kan gjøre det på en måte hvor ingen taper ansikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...