Gå til innhold

Oppkast etter måltid

Anbefalte innlegg

Hei! I 3-4 dager nå har jeg kastet opp etter måltid, ufrivillig vel og merke! Starter med at jeg blir akutt utrolig kvalm, så må jeg spy.. Skjer innen 10-20 min etter måltidet er inntatt.. Sjansen for at jeg spyr er større etter størrelsen på måltidet har jeg funnet ut. Hadde vondt i halsen et par dager i forveien, men kjenner ingenting nå, annet enn litt vondt i magen pga all spyingen. Var på gastroskopi i slutten av Februar (av helt andre årsaker), og har spiserørsbrokk, men ikke noe annet. Regner med det kanskje er et virus eller noe? Har ikke økonomi til å dra til lege før neste uke, så derfor spør jeg etter litt tips og råd her :) Noen som har hatt lignende? Evt noen tips? :) 

På forhånd takk! :) 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1110164-oppkast-etter-m%C3%A5ltid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å få tilsendt faktura, du trenger ikke betale legen samme dag. 

Anonymkode: 2fe30...511

Det var det jeg trodde også, helt til sist gang jeg var der! Men jeg fikk bokstavelig talt ikke gå før jeg hadde betalt! :( Høres helt idiotisk ut, og det er det også. Flytter snart så får skiftet legesenter heldigvis :) 

Ellers setter jeg fortsatt pris på tips. 

AnonymBruker

Hvis refluksen er ille nok kan det være det som gjør at du spyr (gastroøsofagal reflukssykdom som kan skyldes hiatus hernie, altså diafragmabrokk), men kan være mye annet som f.eks magesår eller graviditet. 

Siden du ikke vil til legen med det første anbefaler jeg deg å kjøpe pepcid reseptfritt på apoteket og ta dette 1 time før måltidet. Det er også viktig at du får i deg nok væske. 

Anonymkode: 72f12...7a8

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville anbefalt deg å kontakte legesenteret og forklar situasjonen der. Si at du ikke klarer å holde ned mat og må få legetime snarest, men at du ikke kan betale der og da og lurer på om du kan få tilsendt faktura. Når du var der sist gang kan det jo hende du bare var veldig uheldig med noen som hadde en jævlig dårlig dag og ikke orket å ordne med en faktura? I verste fall kan du jo bare få unna legetimen, også når de står der og sier du må betale kan du vise de at du ikke får til å betale. Da de ordne med faktura, enkelt og greit.

Men uansett, frem til du får ordnet med en legetime, ville jeg ha prøvd å spist veldig små måltider. Er det samme problem du har hvis du også drikker mye? Isåfall må du drikke oftere, men mindre - på samme måte som med måltidene.

Spis enkle typer mat som er snille mot magen. BRAT-dietten er en klassiker, og består av bananer, ris, eple og toast. Det virker som at det er eplesaus (altså kokte og moste epler) som er anbefalt, men jeg har brukt å bare raspe opp et eple før, og det har iallefall hjulpet meg når jeg har hatt omgangssyke og ikke orket å spise noe annet.

Også vil jeg minne på deg at hvis du merker at formen din går nedover, at du kanskje ikke har klart å få i deg nok væske og/eller mat, MÅ du ringe legevakten og få komme dit. Samme med eventuelle smerter eller andre ting som påvirker deg. Jeg kan ikke tenke meg at iallefall ikke legevakten tar faktura. Se for deg noen med magesmerter som kommer, men som ikke får hjelp fordi de ikke får betalt der og da... Det går bare ikke, så der får du nok hjelp hvis du skulle trenge det.

Anonymkode: c251f...cc9

AnonymBruker

Sånn hadde jeg det også fra midten av januar til starten av april. Fryktelig slitsomt! Kunne visst ikke få akuttime for noe såpass ufarlig. Fikk Somac av legen og ble bedre nesten med en gang. Det selges også reseptfritt, så jeg kunne spart meg for mye ubehag hadde jeg visst det. 

Anonymkode: 3510b...4d4

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn hadde jeg det også fra midten av januar til starten av april. Fryktelig slitsomt! Kunne visst ikke få akuttime for noe såpass ufarlig. Fikk Somac av legen og ble bedre nesten med en gang. Det selges også reseptfritt, så jeg kunne spart meg for mye ubehag hadde jeg visst det. 

Anonymkode: 3510b...4d4

Oi! Jeg går på somac men har ikke tatt på noen dager, så kanskje det hjelper å begynne igjen! Takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...