squidboy Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 Lurer på hva dere synest om det? Så flere firmaer har 'period leave' hvor kvinner får fri når de har mensen smerter og får da være hjemme med full lønn Jeg har ingen peiling på hvor vondt mensen kan være eller om det er såpass grov at man må ta fri Isåfall blir jo kvinner mindre verdifull for arbeidsgiver, samt dette blir kjønnsdiskriminering mot menn Hva syns dere? 1
atropos Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 Vi har egenmeldinger da, så sånn sett kan man ta fri hvis det blir for ille. Men jeg er i utgangspunktet negativ til slike ordninger. Mensen er ingen sykdom, og de fleste har det ikke værre enn noe en smertestillende kan fikse. 13
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 Man kan få sykmelding ved sterke menstruasjonssmerter. Jeg har av og til menstruasjoner som er så ille at jeg er sengeliggende i flere dager (heldigvis ikke hver måned!) og da har jeg ikke annet valg enn å være hjemme. Nå har jeg veldig sterke smerter da som ingen verdens smertestillende tar. Morfinpreparater hjelper ikke. Anonymkode: b4601...03e 3
applestories Skrevet 30. mai 2017 #4 Skrevet 30. mai 2017 Det varierer veldig hvor vondt man har, jeg har selv ligget våken hele natten men synes jo ikke jeg burde ha fri neste dag allikevel. Men at man kan være noe redusert og ukonsentrert på jobb innimellom når det står på som verst, det er det dessverre vanskelig å gjøre noe med. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #5 Skrevet 30. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få sykmelding ved sterke menstruasjonssmerter. Jeg har av og til menstruasjoner som er så ille at jeg er sengeliggende i flere dager (heldigvis ikke hver måned!) og da har jeg ikke annet valg enn å være hjemme. Nå har jeg veldig sterke smerter da som ingen verdens smertestillende tar. Morfinpreparater hjelper ikke. Anonymkode: b4601...03e Har du PCOS eller noe annet sånt? Anonymkode: 0f11e...36e
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 Jeg blir skikkelig dårlig. Vondt i magen, ryggen. Smerten forsvinner ikke før tarmen er tom. Får endret fordøyelse på forhånd. Første dagenni hver syklus, blir alltid ødelagt. (Var ikke sånn før, ble sånn rett før fylte 25). Anonymkode: 65702...ef7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #7 Skrevet 30. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du PCOS eller noe annet sånt? Anonymkode: 0f11e...36e Nei, ingenting. Ble utredet i lang tid og var hos X antall gynekologer og tok laparoskopi og alt. Var ingen funn. Fortsatt mistanke om endometriose som eventuelt sitter på tarmen, men har ingen diagnose. Har en p-pille (zoely) som er helt fantastisk, men skjer fortsatt av og til at jeg får menstruasjon med enorme smerter. Anonymkode: b4601...03e
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Skrevet 30. mai 2017 Innfører de noe sånt, slutter i hvert fall jeg å ansette kvinner. Jeg er for øvrig kvinne selv, med rimelig sterke smerter under mensen. Anonymkode: ca3b2...c96 5
Gjest Newroz Skrevet 30. mai 2017 #9 Skrevet 30. mai 2017 Nei, jeg syns absolutt ikke man skal gi fri til kvinner på generelt grunnlag fordi de menstruer. Men, jeg syns at man skal ta menstruasjonssmerter mer på alvor og godkjenne i større grad at for noen er dette faktisk en sykdom. Disse kunne nok hatt godt av en sykemelding i dagene hvor det er ekstra ille.
Gjest making.a.mess Skrevet 30. mai 2017 #10 Skrevet 30. mai 2017 Vanskelig sak det der. Noen er faktisk svært plaget. Min datter blir anemisk, hodepine, magesmerter, oppkast, søvnløs, likblek når hun har mensen. I tillegg er syklusene korte. Hun får sterke smertestillende, men det tar bare det aller verste. Samtidig.. Hvordan skal man unngå at det utnyttes? Syntes også jeg hører noen menn hyle om " urettferdig". Og det er alltid pes om at folk er for mye sykmeldt/borte fra jobb/innstramminger så jeg ble veldig overrasket over tiltaket.
Gjest Raiu Skrevet 30. mai 2017 #11 Skrevet 30. mai 2017 (endret) Skulle ønske det Men er en dårlig ide. Har man helt forferdelige smerter så er det noe annet men det kan man få sykemelding for så. Men hadde vært fint om det ble mer akseptert at mensen er noe jævla herk og at det ikke er for alle å "bare ta smertestillende" Endret 30. mai 2017 av Raiu
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #12 Skrevet 30. mai 2017 Det blir jo bare dumt, jeg har aldri vondt under mensen og blør lite. Hvorfor skulle jeg få fri. Og de som sliter med ekstreme smerter, de får nok sykemelding av legen, eller tar ut egenmelding. Men de fleste kvinner har ikke så store smerter. Anonymkode: efc77...9c6 5
Gjest Newroz Skrevet 30. mai 2017 #13 Skrevet 30. mai 2017 1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev: Samtidig.. Hvordan skal man unngå at det utnyttes? Syntes også jeg hører noen menn hyle om " urettferdig". Og det er alltid pes om at folk er for mye sykmeldt/borte fra jobb/innstramminger så jeg ble veldig overrasket over tiltaket. Det er flere sykdomstyper man ikke kan "testes" for. Hvis jeg sier jeg har vondt i ryggen, så kan jeg jo ha det selv om legene ikke finner ut hva som feiler meg. Samme med enkelte psykisksykdommer. Velferdssystemet vårt er i stor grad bygget på tillit, og så får vi jo bare ha tillit til at folk flest ikke vil utnytte det. Det er jo heller ikke så attraktivt ovenfor arbeidsgiver å si at du er syk tre ganger i måneden..
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #14 Skrevet 30. mai 2017 Jeg er 100 % mot mensfri, men jeg må likevel kommentere den logiske bristen i dette utsagnet: 26 minutter siden, squidboy skrev: Lurer på hva dere synest om det? Så flere firmaer har 'period leave' hvor kvinner får fri når de har mensen smerter og får da være hjemme med full lønn Jeg har ingen peiling på hvor vondt mensen kan være eller om det er såpass grov at man må ta fri Isåfall blir jo kvinner mindre verdifull for arbeidsgiver, samt dette blir kjønnsdiskriminering mot menn Hva syns dere? Altså, i så fall er livet i seg selv en eneste stor kjønnsdiskriminering mot kvinner! De fleste av oss ville mer enn gjerne ofret noen fridager for å slippe det marerittet det er å blø kontinuerlig i opp mot en uke mens du har sterke smerter kanskje i flere dager. Er du i det hele tatt klar over hva menstruasjon er?? Jeg har blødd fra underlivet 25 % av livet mitt siden jeg var 12 år gammel, og det kommer til å fortsette til jeg er godt oppi 50-årene. Kan du i det hele tatt forsøke å forestille deg det? Hvis vi skulle komme til å høste en eller to små fordeler av dette etterhvert, så synes jeg du skal unne oss det, og heller takke skjebnen for at du slipper å gå gjennom det vi går gjennom hver måned. Anonymkode: 6f101...5d0 13
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #15 Skrevet 30. mai 2017 De aller færreste kvinner har så vondt at de må være hjemme fra jobb (eller i det hele tatt tenker den tanken). Nå er det slik at enkelte kvinner har så store smerter at de har vansker for å fungere. At de er hjemme noen dager der det er verst har jeg ingen problemer med, men dette er ikke utbredt. Disse firmaene du snakker om er vel ikke norske? Dette har jeg aldri hørt om før i Norge. I andre land kan jeg godt skjønne at det er en slik ordning da helsesystemet og rettigheter på jobb kan være helt annerledes enn hva det er her. Anonymkode: 123f8...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #16 Skrevet 30. mai 2017 Urettferdig behandling da... Hva med vi damer som faktisk IKKE har mensen pga sykdom o.l? Skal jeg ta meg fri resten av dagen på jobb fordi cystene i livmoren min sprekker? Ta nå og skjerp dere, for noe tull. Tenk før i tiden, ha ikke f om kvinner kunne ta seg fri fra husmorrollen pga mensen! Skal menn få ta seg fri når ballene holder på å sprekke fordi de ikke har fått seg ett ligg? Og dropper og runke? Det er helt sykt! Vi har så mye fri dager fra før av, men fortsatt skal damer ha ENDA mer fri! Anonymkode: 15a0d...5b7 2
Orbis Skrevet 30. mai 2017 #17 Skrevet 30. mai 2017 "Mensfri" høres for dumt ut for meg. Systemet med sykemelding/egenmelding er godt nok til å sikre at man kan ta en dag hjemme hvis det blir for ille. Selv har jeg heldigvis aldri hatt noe verre smerter enn hva en Paracet kan fikse. Mitt problem har alltid vært at jeg nærmest får diaré i 2-3 dager. De dagene dette har kollidert med å være alene på jobb i butikk, er ikke så lett å være på jobb akuratt. Til nå har det gått bra, men hvis det skulle bli være enn det er nå, så må jeg begynte å vurdere egenmelding. Funker dårlig og holde butikken stengt i 30 min av gangen fordi jeg sitter på do 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #18 Skrevet 30. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Urettferdig behandling da... Hva med vi damer som faktisk IKKE har mensen pga sykdom o.l? Skal jeg ta meg fri resten av dagen på jobb fordi cystene i livmoren min sprekker? Ta nå og skjerp dere, for noe tull. Tenk før i tiden, ha ikke f om kvinner kunne ta seg fri fra husmorrollen pga mensen! Skal menn få ta seg fri når ballene holder på å sprekke fordi de ikke har fått seg ett ligg? Og dropper og runke? Det er helt sykt! Vi har så mye fri dager fra før av, men fortsatt skal damer ha ENDA mer fri! Anonymkode: 15a0d...5b7 Nå er jeg imot mensfri selv, men dette er noe av det dummere jeg har lest på KG.. Anonymkode: a08bd...ab2 13
Gjest Newroz Skrevet 30. mai 2017 #19 Skrevet 30. mai 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Urettferdig behandling da... Hva med vi damer som faktisk IKKE har mensen pga sykdom o.l? Skal jeg ta meg fri resten av dagen på jobb fordi cystene i livmoren min sprekker? Ta nå og skjerp dere, for noe tull. Tenk før i tiden, ha ikke f om kvinner kunne ta seg fri fra husmorrollen pga mensen! Skal menn få ta seg fri når ballene holder på å sprekke fordi de ikke har fått seg ett ligg? Og dropper og runke? Det er helt sykt! Vi har så mye fri dager fra før av, men fortsatt skal damer ha ENDA mer fri! Anonymkode: 15a0d...5b7 Det er jo ingen her som faktisk går inn for generell sykemelding
squidboy Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #20 Skrevet 30. mai 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 100 % mot mensfri, men jeg må likevel kommentere den logiske bristen i dette utsagnet: Altså, i så fall er livet i seg selv en eneste stor kjønnsdiskriminering mot kvinner! De fleste av oss ville mer enn gjerne ofret noen fridager for å slippe det marerittet det er å blø kontinuerlig i opp mot en uke mens du har sterke smerter kanskje i flere dager. Er du i det hele tatt klar over hva menstruasjon er?? Jeg har blødd fra underlivet 25 % av livet mitt siden jeg var 12 år gammel, og det kommer til å fortsette til jeg er godt oppi 50-årene. Kan du i det hele tatt forsøke å forestille deg det? Hvis vi skulle komme til å høste en eller to små fordeler av dette etterhvert, så synes jeg du skal unne oss det, og heller takke skjebnen for at du slipper å gå gjennom det vi går gjennom hver måned. Anonymkode: 6f101...5d0 Det er jo kjønnsdiskriminering mot menn. Syns det er veldig morsomt at du reagerer på dette da det faktisk er kvinner som klager i 90 prosent av tilfellene når det gjelder alt fra småplukk til ingenting. At kvinner skal få fri for mensen...okey...men med lønn? Nei det blir diskriminering mot menn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå