Hønekam Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 Jeg vet om noen som bruker metoder på hunden sin som jeg ikke liker. Når hunden gjør noe galt, kan personen legge hunden i bakken og rope og kjefte på den. Klyping i tillegg har også blitt gjort så vidt jeg vet. Eieren mener selv at han vet hva han driver med, at det er slik man behandler hunder når de gjør noe "galt". Da mener jeg ikke at de knurrer og angriper mennesker, men småting som ikke er farlig. Jeg mener helt klart at dette er uansvarlig og feil behandling av dyr generelt, hva mener dere?
Kvinne87Rogaland Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 Helt forbanna feil!!! Man skal forsterke god oppførsel med godbiter, ikke straffe dårlig oppførsel. Har lært opp min hund med positiv forsterkning, og han er superlydig. Når han kommer seg ut av hagen så går han rundt huset og setter seg foran døra og venter 😂 Traff nettopp en dame på tur, og når den hunden bjeffet på min, kløp hun den så hardt at den hylte. Slik straff gjør jo motsatt effekt! Kjefting og vold bekrefter jo ovenfor hunden at det er en farlig situasjon, og den vil dermed reagere enda mer neste gang. 2
Gjest Springfjær Skrevet 30. mai 2017 #4 Skrevet 30. mai 2017 Dyremishandling kalles det. Dessverre vanskelig å bevise siden de sikkert vil ha den beste oppdragerevnen hvis Mattilsynet hadde banket på døra. Men jg hadde gitt beskjed om at hvis de ikke slutter med slikk oppførsel så kommer jeg ikke på besøk mer og de er ikke velkomne hos meg. Dyremisshandling har jeg ingenting til overs for så om menneskene blir sure så får de bare være det
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #5 Skrevet 30. mai 2017 Det du skal gjøre, er å anmelde vedkommende. Anonymkode: 7dbcd...694 3
stan Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 Hvis man ser på hvordan hunder gir hverandre korreks, så er den hurtig, øyeblikkelig, voldsom, og ferdig med engang. Sjeldent de egentlig biter, mest knurring eller bjeffing. Jeg gjorde det samme med mine hunder, fungerte veldig godt. Da var det aldri nødvendig med fysisk avstraffelse
Tabris Skrevet 30. mai 2017 #7 Skrevet 30. mai 2017 Bruk av straff (som i fysisk/mentalt ubehag) kan fungere, men det er i mange tilfeller ulovlig og man kan få mange negative bivirkninger og konsekvenser av det. (Passifisering, utrygghet, avstand, aggresjon...). Vi er heller ikke hunder og bør ikke forsøke å oppføre oss som hunder. Tanken om å være "leder" og oppføre seg som en hund hører til den såkalte tradisjonelle treningen og tankemåten, og er noe vi er på vei bort fra nå med nyere metoder og forskning på hund og hundehold. 3
Rødtoppen Skrevet 31. mai 2017 #8 Skrevet 31. mai 2017 Dette er ikkje greit! Ein skal aldri straffe dyr med fysisk ubehag/smerte! Personen bør blir meldt til Mattilsynet - dessverre så er det nok ikkje gale nok til at dei gjer noko, men folk må komme seg vekk frå den gamle og utgåtte metoden å dressere ein hund på... Positiv forsterkning er mykje meir effektivt, og du får ein hund som ønskjer å gjere det du ber den om!
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 31. mai 2017 #9 Skrevet 31. mai 2017 Ja det er både uansvarlig og feil. Hunden kan bli redd og aggressiv av det, og i tillegg er det jo slemt gjort. Dessverre er det veldig vanlig, man lærer det også hos Cesar Millan på TV. Trist, men folk vet ikke bedre. Dette er gjerne den eneste hundeoppdragelsen de kjenner til, de vet ikke hvordan man legger ting til rette så hunden gjør riktig istedenfor å straffe feilene. Man venter gjerne til hunden gjør noe feil, og først da begynner man å "trene", ved utelukkende å straffe feil, istedenfor å lære inn den riktige adferden fra begynnelsen av. Skulle ønske det gikk et program med positiv trening på TV som var kult å se på. Nando Brown med problemhunder f.ex., det hadde vært knall. Forestill dere hvordan dette hadde gått med en fyr som sier "tssssjt!" haha. Det hadde blitt en ødelagt hund, eller et ødelagt menneske og død hund
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå