Simbyxor Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 I nettbanken min er det sånn at først så logger man inn med fødsels- og personnummer, BankID og personlig passord. Tre faktorer. Så fyller man ut en regning manuelt: 1. Skriv inn kontonummeret manuelt. 2. Skriv inn KID-nummeret (noen ganger 15 tall!) manuelt 3. Skriv inn beløpet du skal betale, manuelt 4. Trykk "bekreft". Så, etter at du har sittet og kludret og tastet inn alt dette, manuelt, og forsikret deg om at du har skrevet rett, så... Jo! Så må du skrive inn tallet fra kodebrikka manuelt. EN GANG TIL. Og det personlige passordet. EN GANG TIL. Bare sånn i tilfelle du ikke aner hva du driver med, i det hele tatt!? Ja, bare sånn i tilfelle du ikke fikk med deg at du satt og skrev ned et 15 sifre langt KID-nummer, et kontonummer og et beløp i nettbanken. "Oisann, hvordan havnet jeg her? Hvorfor sitter jeg med PC'en? Hvorfor holdt jeg på å betale en regning? Nei og nei, det var jammen meg godt at nettbanken hadde sikkerhetstiltak med en ny runde med kodebrikke og personlig passord så jeg ikke ved uhell betalte denne regningen jeg har brukt flere minutter på å få lagt inn i nettbanken altså!". Seriøst? Hva tror de om folk, egentlig? De fleste får med seg at de "holder på å betale en regning". Jeg kan ingenting om dette. Det vet jeg. Jeg er en normal, gjennomsnittlig, bruker av disse tjenestene. Vær så snill og si at det er en annen forklaring på hvorfor man må bekrefte betalingen med bankID og kodebrikke selv om man allerede ER logget inn i nettbanken på samme måte. Kom med en god forklaring, please. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 Sikkert i tilfelle noen glemmer å logge ut fra banken før de overlater dataen til noen andre. Kjipt om de da tømmer kontoen. Anonymkode: fc0a3...0c1 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 Det er fordi et fjonhau sendte 500 000 til feil konto den gangen pengen fly avgårde bare man klikket ok i nettbanken... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/din-oekonomi/oppdaget-feilen-for-sent/a/165401/ Anonymkode: fe97e...609 1
Simbyxor Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert i tilfelle noen glemmer å logge ut fra banken før de overlater dataen til noen andre. Kjipt om de da tømmer kontoen. Anonymkode: fc0a3...0c1 Men hvor dumme tror de folk er, da. Vi er jo voksne mennesker. Vi tåler konsekvenser.
Simbyxor Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #5 Skrevet 30. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er fordi et fjonhau sendte 500 000 til feil konto den gangen pengen fly avgårde bare man klikket ok i nettbanken... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/din-oekonomi/oppdaget-feilen-for-sent/a/165401/ Anonymkode: fe97e...609 én person ødelegger for alle?
Gjest Ingenting2 Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 Det er en sikkerhet. For deg. Jeg bruker den prosessen til å dobbeltsjekk at kontonummer og beløp er korrekt. Dette for de ytterst få gangene jeg betaler "manuelt" da.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Skrevet 30. mai 2017 2 minutter siden, Simbyxor skrev: én person ødelegger for alle? En person gjorde det SIKRERE for alle.... Anonymkode: fe97e...609 4
Simbyxor Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #9 Skrevet 30. mai 2017 2 timer siden, canacas skrev: Det er en sikkerhet. For deg. Jeg bruker den prosessen til å dobbeltsjekk at kontonummer og beløp er korrekt. Dette for de ytterst få gangene jeg betaler "manuelt" da. Ikke mye sikkerhet for meg, får høyt blodtrykk jeg. Vil heller tro det øker risikoen for hjerte- og karsykdommer 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikkerhet vel. Anonymkode: 2e174...062 ? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En person gjorde det SIKRERE for alle.... Anonymkode: fe97e...609 Hvis man er så DUM at man går fra en PC der man er logget inn i en nettbank, er det ikke synd på en. Det er ikke SIKKERT at man må logge inn flere ganger for å betale én regning, det er idioti. Bortkastet. Bare fordi én person er dum, betyr det ikke at alle er det. 1
Simbyxor Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #11 Skrevet 30. mai 2017 2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Det er ikke slik i alle banker Og? Jeg skriver: "I nettbanken min", fort oversatt: "i den nettbanken jeg bruker", etterfulgt av et: "hvorfor?"
PaperFlower Skrevet 30. mai 2017 #12 Skrevet 30. mai 2017 Jeg er enig i at jeg synes det blir litt vel mye sikkerhet. Jeg skjønner at det er lurt for folk som deler data med andre eller som bruker dataen på NAV eller biblioteket... Men jeg som bor her hjemme og bare bruker min egen data til sånt trenger det rett og slett ikke. Skulle gått an å huke av for at nettbanken skal huske på dataen, eller skru det av i innstillingene eller noe... Skulle egentlig også ønske jeg alltid var innlogget sånn at jeg slapp å gjøre det hver gang, men det blir jo et helt annet sikkerhetsproblem. Men er enig i at man bør få den oversikten over hva man holder på å gjøre, før man fullfører betalingen. Bruker alltid den sjansen til å dobbeltsjekke at det er rett beløp til rett person, spesielt med større betalinger. Det har aldri skjedd før, men min største frykt er nettopp at jeg skal sende penger til feil person eller firma. Men å må taste inn både passord og kodebrikke-nummer når jeg fullfører betalingen synes jeg blir for mye. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #13 Skrevet 30. mai 2017 Banken vil ha alt på sitt rene, i tilfelle det skulle være for lett å gjennomføre en betaling. Anonymkode: 75f4c...57e 4
Høna79 Skrevet 30. mai 2017 #14 Skrevet 30. mai 2017 Du blir bedt om å taste inn kode på nytt for å bekrefte betalingen for å sikre at ikke svindlere stikker av gårde med pengene dine - hvis du har fulgt med bare bittelitt i nettavisene de siste årene ser du at cyberkriminalitet er det nye store.. Det at en svindler faktisk trenger TO engangskoder fra deg for å klare å svindle deg (både til å logge inn på nettbank og å gjennomføre betaling) er faktisk for å hindre tap for deg personlig, og for bankene - tap for bankene betyr som kjent økte kostnader for banken, som igjen betyr økte priser for alle bankens kunder. Så det at det kreves en ekstra kode for å bekrefte en betaling bør de fleste av oss være glade for, slik at vi ikke alle må være med å betale for de hodeløse hønsene som altfor lett lar seg lure/ svindle og oppgir en kode uten å tenke seg om. Det sparer deg, meg, bankene og samfunnet for store tap. 4
Fru Uperfekt Skrevet 30. mai 2017 #15 Skrevet 30. mai 2017 2 timer siden, Simbyxor skrev: Og? Jeg skriver: "I nettbanken min", fort oversatt: "i den nettbanken jeg bruker", etterfulgt av et: "hvorfor?" Beklager at jeg ikke siterte det, bare nevnte at det ikke gjelder alle nettbanker (og for å presisere så tenker jeg nå på privatkonto, siden det later til at alle nettbanker krever det ved bedriftskonto)
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #16 Skrevet 31. mai 2017 Kan du ikke bare endre innstillingene og øke beløpet som du kan betale uten å oppgi sikkerhetskode på nytt, da? Jeg har to nettbanker, og i begge mine banker har jeg gjort dette. Jeg synes også det er utrolig irriterende med mange slike koder som skal tastes inn hele tiden. Har valgt å bruke fingermerke-innlogging overalt hvor det er mulig, for å få en rask prosess, og har satt grensen på betaling over 15000 før jeg må taste inn sikkerhetskode igjen. Det hjelper. Anonymkode: de304...ed4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #17 Skrevet 31. mai 2017 13 timer siden, canacas skrev: Det er en sikkerhet. For deg. Jeg bruker den prosessen til å dobbeltsjekk at kontonummer og beløp er korrekt. Dette for de ytterst få gangene jeg betaler "manuelt" da. Jeg også. Det er fort gjort å blingse litt, så greit nok med en ekstra kontroll synes jeg. Hadde gjerne sett at de fant en bedre løsning på Kid-nummer! De numrene er så vanskelig å lese fordi det er så mange av dem og ikke noe mellomrom man kan bruke for å huske hvor man var... Anonymkode: a0763...34f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #18 Skrevet 31. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fordi et fjonhau sendte 500 000 til feil konto den gangen pengen fly avgårde bare man klikket ok i nettbanken... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/din-oekonomi/oppdaget-feilen-for-sent/a/165401/ Anonymkode: fe97e...609 Den damen i artikkelen tastet feil kontonummer 2 ganger. Da regner jeg med at hun hadde bekreftet med bankID også om det var et krav da, uten å nødvendigvis begynne å tenke på at hun hadde tastet feil kontonummer 2 ganger. Dessuten er det rimelig spesielt at det gikk en måned fra hun overførte til de oppdaget at en halv mill (!) ikke hadde blitt overført likevel.. Anonymkode: 68c25...fa0 2
asterix Skrevet 31. mai 2017 #19 Skrevet 31. mai 2017 Å legge inn regninger manuelt behøver man vel sjelden å gjøre mer enn et par ganger i året, så det er ikke akkurat et stort problem og bruker man dessuten Bank-Id på mobil så det er fort gjort. 1
Million Skrevet 31. mai 2017 #20 Skrevet 31. mai 2017 Personlig har jeg ingen problemer med at bankens systemer krever dobbel inntasting av sikkerhetskode og passord. Synes det er bra at de krever det, så er man ekstra sikret mot svindel. Mange svimete folk der ute, som glemmer seg bort og går fra pc'en ubevoktet mens de tilfeldigvis er innlogget steder. Når det gjelder lange kid-nummer på papirfakturaer, så er det vel ikke så veldig mange papirfakturaer de fleste av oss får lenger. Men av og til, f.eks. etter et nettkjøp, får man det. Da tar jeg ganske enkelt en kulepenn, og deler opp kid-nummeret med en strek for hver 4. eller 5. siffer i kid-rekken. Det grupperer dem i sånne pene "bunter" med fire eller fem tall i hver, at de er lettere å lese og dermed taste inn. Null problem. Alle har en kulepenn...! :-) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå