Gå til innhold

Noen som har hatt katt som har fått påvist FIP?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har hatt katt som har fått påvist FIP?

Hvordan hadde den det fra den først ble syk og i ukene fremover? Hvilke symptomer hadde den? Døde den (av seg selv eller avlivning)? Vet dere hvilken type det var (våt eller tørr FIP)? Ble den obdusert? 

Anonymkode: 8811a...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg har hatt to burmesere som fikk FIP. På den ene gikk det kort tid fra han fikk diagnosen til han døde. Han hadde en blanding mellom våt og tørr fip. Symptomene var at han fikk et slags anfall, gjorde fra seg utenfor kassen, kunne ikke kontrollere når han tisset, raste ned i vekt, men fikk større mage og så generelt syk ut. Den andre katten hadde tørr fip og det tok lengre tid, han hadde de samme symptomene, men fikk ikke større mage. På den første tok det 4 dager fra anfallet til han døde, på den andre tok det mange uker. Begge ble avlivet hos veterinær da det ikke hadde det bra lengre. Begge ble obdusert, de ble sendt til Oslo og forsikringselskapet dekket det.

Kjenner også en katt som hadde ren, våt fip. Der gikk sykdomsforløpet over flere måneder hvor katten gikk sakte ned i vekt, men fikk større og større mage. Katten ble avlivet da den ikke hadde det bra lengre, og sendt til obduksjon i Oslo.

Anonymkode: 0202d...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har hatt to burmesere som fikk FIP. På den ene gikk det kort tid fra han fikk diagnosen til han døde. Han hadde en blanding mellom våt og tørr fip. Symptomene var at han fikk et slags anfall, gjorde fra seg utenfor kassen, kunne ikke kontrollere når han tisset, raste ned i vekt, men fikk større mage og så generelt syk ut. Den andre katten hadde tørr fip og det tok lengre tid, han hadde de samme symptomene, men fikk ikke større mage. På den første tok det 4 dager fra anfallet til han døde, på den andre tok det mange uker. Begge ble avlivet hos veterinær da det ikke hadde det bra lengre. Begge ble obdusert, de ble sendt til Oslo og forsikringselskapet dekket det.

Kjenner også en katt som hadde ren, våt fip. Der gikk sykdomsforløpet over flere måneder hvor katten gikk sakte ned i vekt, men fikk større og større mage. Katten ble avlivet da den ikke hadde det bra lengre, og sendt til obduksjon i Oslo.

Tusen takk for at du deler dine erfaringer. Vet du om de kan få FIP ved at de plutselig blir syke for så å bli gradvis friskere, og deretter sakte men sikkert blir sykere igjen? 

Min pus har ikke fått påvist FIP enda, får svar i løpet av en ukes tid nå. Han fikk plutselig feber en dag og nedsatt almenntilstand. Fikk antibiotika og feberen gikk over etter en dag. Gradvis ble han frisk. Er nå redd for at han har FIP, og at han plutselig blir syk. I følge en av veterinærene jeg har snakket med så er ikke dette et typisk sykdomsforløp for FIP. Pus hopper og spretter i vinduene, spiser og drikker, går på do og vasker seg som normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han ble også testet for FIV og FeLV, det hadde han ikke, men prøven for FIP måtte ses an litt til. - TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de kan bli friskere og så sykere igjen.

Men utfordringen med FIP er at det ikke kan stilles en sikker diagnose før dyret er dødt. Det de gjerne tester er om katten har coronavirus. Coronavirus er like vanlig for katter å ha fra tid til annen, som det er for oss mennesker å bli forkjølet innimellom. At katten har viruset er ingen indikasjon på at katten har FIP. FIP kommer jo når coronaviruset muterer inne i kroppen til dyret. Så har det vel kommet noen tester som kan se etter deler av det muterte viruset, men jeg er usikker på om de ofte blir brukt i Norge. FIP er jo en sykdom som man egentlig vet lite om desverre. Vet du hvilken type test veterinæren har tatt?

Så lenge katten hopper og spretter, spiser og virker som seg selv vil jeg tro at katten per nå har det bra i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de kan bli friskere og så sykere igjen.

Men utfordringen med FIP er at det ikke kan stilles en sikker diagnose før dyret er dødt. Det de gjerne tester er om katten har coronavirus. Coronavirus er like vanlig for katter å ha fra tid til annen, som det er for oss mennesker å bli forkjølet innimellom. At katten har viruset er ingen indikasjon på at katten har FIP. FIP kommer jo når coronaviruset muterer inne i kroppen til dyret. Så har det vel kommet noen tester som kan se etter deler av det muterte viruset, men jeg er usikker på om de ofte blir brukt i Norge. FIP er jo en sykdom som man egentlig vet lite om desverre. Vet du hvilken type test veterinæren har tatt?

Så lenge katten hopper og spretter, spiser og virker som seg selv vil jeg tro at katten per nå har det bra i alle fall. 

Veterinæren har tatt en blodprøve som ble sendt til Laboklin i Tyskland. Veterinæren snakket om at de ikke kunne gi et klart svar (fra Tyskland) angående prøven pga titeerverdiene for FIP var usikre. Noe med at man har mellom 100 og 400 eller noe, og at min pus hadde en verdi et sted i gråsonen. 

Er det vanlig at det renner fra øyne til katter med FIP? Han sitter mye i vinduet og det må være åpent for at det ikke skal bli badstu her på denne tiden av året... eller burde jeg holde det lukket pga katten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At de ikke kunne gi et klart svar ENNÅ, men at det kommer i løpet av uken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan det være mange grunner til at det renner fra øynene. Han kan ha en forkjølelse, allergi m.m. Om katten kjenner ubehag ved at vinduet er oppe vil han også mest sannsynlig flytte seg bort, så du kan la det stå åpent.

Titerverdier sier noe om katten har coronaviruset, og ikke om katten har fip. Finnes mange katter som har hatt høye titertall, men som aldri får FIP.

Det viktigste er å se på kattens almenntilstand. Så lenge han virker å ha det bra, er det jo fint for dere begge. Ingen av de kattene jeg har hatt erfaring med har oppført seg sånn som din, så det kan jo være en trøst. Å ha mistanke om FIP er aldri ok, og det er en stressende tid frem til katten ev blir bedre eller værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan det være mange grunner til at det renner fra øynene. Han kan ha en forkjølelse, allergi m.m. Om katten kjenner ubehag ved at vinduet er oppe vil han også mest sannsynlig flytte seg bort, så du kan la det stå åpent.

Titerverdier sier noe om katten har coronaviruset, og ikke om katten har fip. Finnes mange katter som har hatt høye titertall, men som aldri får FIP.

Det viktigste er å se på kattens almenntilstand. Så lenge han virker å ha det bra, er det jo fint for dere begge. Ingen av de kattene jeg har hatt erfaring med har oppført seg sånn som din, så det kan jo være en trøst. Å ha mistanke om FIP er aldri ok, og det er en stressende tid frem til katten ev blir bedre eller værre.

Tusen takk for dine svar, det hjelper :) og kondolerer så mye til deg for at du har mistet to katter i FIP, det må være helt grusomt. 

Jeg begynner nå å tenke at katten min kanskje ikke har FIP, selv om jeg ikke vet om jeg tør å slå meg til ro med det enda. Som du skrev så gir ikke en blodprøve nødvendigvis et svar på om katten har FIP. Så da må jeg vel heller bare vurdere allmenntilstanden hans fra dag til dag. Han har ingen av de symptomene du nevnte at kattene dine har hatt. Det var feber første dagen, og etterpå var det nedsatt appetitt, og problemer med vannlatning (det kom veldig lite urin da han prøvde å gå på do) som gikk over etter at han fikk væskebehandling osv. Veterinæren mente det var en form for akutt nyresvikt. Proteinnivået i nyrene var høyt. Denne verdien har gått ned til å bare være litt forhøyet. Kreatininnivået har også steget litt, men ikke mye. I journalen til pus har veterinæren skrevet at pus har alle tegnene på en infeksjon evt. forgiftning. 

Jeg lurer på om han heller ble forgiftet og fikk en betennelse i kroppen som følge av det. Han var ute en natt, hvor jeg da ikke fikk han inn om kvelden, noe som er veldig unormalt for han. Så jeg tenker at han må ha vært innestengt et sted. Kanskje han ble dårlig og la seg ned i en garasje, hvem vet... Noen uker før dette hadde jeg mistenkt at noen drev og ga han mat, da han ble rundere og tyngre men ikke var så keen på sitt eget fôr lengre. Men samtidig veldig interessert i å komme seg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt to katter med FIP. Den første merket jeg det på ved at han sluttet å spise. Ingenting fristet. Også drakk han mye. Det rant også veldig av øynene. Han begynte å gjemme seg og ble veldig tynn.

Andre katten vår nesten det samme. Hun begynte å gjemme seg. Så ikke så mye til henne da hun ville være i fred. Hun spiste veldig lite og drakk mye. Virket som om hun var kald da hun alltid la seg ved vsrmeovnen, noe hun aldri gjorde før.

Det gikk veldig fort nedover med begge to.

Anonymkode: 96be8...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her:

fikk telefon fra veterinæren før i dag og det viser seg at pus ikke har FIP. Men pus har jo vært helt seg selv igjen relativt lenge nå, så jeg har jo igrunn skjønt at det ikke kan feile han noe. 

Må likevel si at jeg føler med dere som har mistet dyrene deres i denne forferdelige sykdommen </3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...