Heidimiv Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 Hei, jeg diskuterer med sjefen min om hvorvidt jeg har krav på egenmelding da jeg var syk på søndagen eller om jeg trenger sykemelding. I arbeidsloven så står det at man må jobbe i minst to måneder uten et opphold på mer enn to uker for å ha krav på egenmelding. Dette er sesongarbeid og derfor har vi sjelden rett til egenmelding, men jeg har jobbet mye de siste månedene. Men i mars/april hadde jeg et lengre opphold mellom arbeidet. Jeg jobbet 26.mars og 10.april. Med andre ord så var det er opphold på 14 dager mellom disse vaktene. Men det er jo ikke MER ENN 14 dager mellom vaktene. Det står ingen steder i arbeidsloven at det gjelder 14 dager opphold ELLER mer, det står bare "mer enn to uker". Sjefen min tok det opp med personalkontoret og de sa de "tolket det som mer enn 14 dager når jeg jobbet den 15.dagen". Noen som har opplevd noe lignende? Hva ble utfallet? Jeg mener jo at loven er klar her, og skjønner ikke hvorfor de liksom kan tolke det annerledes. Jeg jobber 7 dager i uka og i kontortiden på hverdager, så vil ikke skape trøbbel i den amdre jobben min og ta meg ubetalt fri for å plage legen min med sykemelding for en migrene som utviklet seg pga den jobben jeg sykmeldte meg i... Lenke til arbeidsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4-2#KAPITTEL_5-4-2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 Syk 15.dagen er jo mer enn 14 dager, hvor vanskelig er det å forstå. Og legen kan uansett ikke tilbakedatere sykemelding, så du kan anse den dagen som tapt. Anonymkode: e9b32...eff 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 Hva legger du i opphold? Var du ikke ansatt da? Hvis du ikke var ansatt, har startet igjen og det er under to måneder siden du startet har du ikke rett til å bruke egenmelding. Hvis du ikke var satt opp på vakter er det ikke opphold. Var du på avtalt ferie er det opphold og de to månedene forlenges med tilsvarende lengde som ferien. Trenger du å gå til legen har du krav på det uavhengig av hvordan og hvor du ble syk. Anonymkode: 5a3d6...c68
Heidimiv Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva legger du i opphold? Var du ikke ansatt da? Hvis du ikke var ansatt, har startet igjen og det er under to måneder siden du startet har du ikke rett til å bruke egenmelding. Hvis du ikke var satt opp på vakter er det ikke opphold. Var du på avtalt ferie er det opphold og de to månedene forlenges med tilsvarende lengde som ferien. Trenger du å gå til legen har du krav på det uavhengig av hvordan og hvor du ble syk. Anonymkode: 5a3d6...c68 Jeg var ansatt, men denne jobben er en 0% stilling, som betyr at det ikke alltid er jobb å få og man setter seg opp på vakter man kan og vil ha. Det er bare en ekstrajobb. Jeg var altså ansatt, men det var nøyaktig 14 dager mellom vaktene som sagt - et 14-dagers opphold, men ikke "mer enn 14 dager".
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #5 Skrevet 30. mai 2017 Etter ordlyden er snakk om "...mer enn to uker". Det viktige her er ordet "mer". Det vil si at avbruddet kan vare til og med to uker. Mer enn det, så ryker retten til egenmelding. Det er viktig å merke seg et par ting. Arbeidsgivers rett til å nekte godta egenmelding gjelder bare for arbeidsgivers plikt til å utbetale sykepenger på grunnlag av egenmeldingen. Det er altså penger for sykedagen det her er snakk om. Så lenge du gav arbeidsgiver beskjed når du var syk, er det ikke snakk om ulovlig fravær. Du skriver at du hadde et opphold mellom 26 mars og 10 april. Jeg tolker dette som at siste arbeidsdag var 25 mars og første arbeidsdag tilbake var 11.april. Dette er et opphold på 16 dager. Hvis siste arbeidsdag var 26 mars og første arbeidsdag tilbake var 10 april var oppholdet på 14 dager og dermed innenfor loven. I siste instans kan du kontakte lege, for en tilbakedatert sykemelding. Leger har regler for tilbakedatering av sykemeldinger, men det kan være at du oppfyller disse. Anonymkode: 2d122...bcc
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 Men dette med 2 måneder (og eventuelt + opphold) gjelder vel den tiden det tar å få rett til å bruke egenmelding. Altså etter å ha vært ansatt 2 måneder uten ferie eller annet opphold i arbeidsforholdet så har man rett til å bruke egenmelding? Det betyr vel ikke at om du ikke har vakt på 2 uker i en deltidsjobb så faller retten bort? Synes det høres rart ut. Tror dog det er litt andre regler for utbetaling av lønn selv når man er syk og har brukt egenmelding i jobber der arbeidstid ikke står i kontrakten. Da vet jeg ikke om man har rett til å få lønn for dagen man er syk... men kjenner ikke så godt loven her. Anonymkode: 29f7a...13e
Heidimiv Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter ordlyden er snakk om "...mer enn to uker". Det viktige her er ordet "mer". Det vil si at avbruddet kan vare til og med to uker. Mer enn det, så ryker retten til egenmelding. Det er viktig å merke seg et par ting. Arbeidsgivers rett til å nekte godta egenmelding gjelder bare for arbeidsgivers plikt til å utbetale sykepenger på grunnlag av egenmeldingen. Det er altså penger for sykedagen det her er snakk om. Så lenge du gav arbeidsgiver beskjed når du var syk, er det ikke snakk om ulovlig fravær. Du skriver at du hadde et opphold mellom 26 mars og 10 april. Jeg tolker dette som at siste arbeidsdag var 25 mars og første arbeidsdag tilbake var 11.april. Dette er et opphold på 16 dager. Hvis siste arbeidsdag var 26 mars og første arbeidsdag tilbake var 10 april var oppholdet på 14 dager og dermed innenfor loven. Anonymkode: 2d122...bcc Det er snakk om 14 dager ja, jeg jobbet 26.mars og 10.april det er altså nøyaktig 14 dager (to uker) mellom og ikke mer. Så jeg tolker det likt som deg og kan ikke skjønne hvordan de kan tolke det annerledes, og det skjønner heller ikke venninnen min som har bachelor i juss. Vil jo gjerne ha pengene, men det er jo i det hele ikke så veldig viktig, hadde ikke sjangs til å komme meg på jobb den dagen uansett.
Heidimiv Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #8 Skrevet 30. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette med 2 måneder (og eventuelt + opphold) gjelder vel den tiden det tar å få rett til å bruke egenmelding. Altså etter å ha vært ansatt 2 måneder uten ferie eller annet opphold i arbeidsforholdet så har man rett til å bruke egenmelding? Det betyr vel ikke at om du ikke har vakt på 2 uker i en deltidsjobb så faller retten bort? Synes det høres rart ut. Tror dog det er litt andre regler for utbetaling av lønn selv når man er syk og har brukt egenmelding i jobber der arbeidstid ikke står i kontrakten. Da vet jeg ikke om man har rett til å få lønn for dagen man er syk... men kjenner ikke så godt loven her. Anonymkode: 29f7a...13e Man kan få lønn med egenmelding i en slik stilling, men som sagt så er det disse kravene som er stilt ettersom jeg ikke teknisk sett er "ansatt" i dødtiden mellom vakter jeg har tatt på meg. Blir vel behandlet som et slags vikariat selv om jeg har kontrakt hele tiden. Er en veldig rar stilling, men er jo innenfor staten altså, så ikke noe ulovlig 🙈
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå