AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 Jeg akkurat nå i mammapermisjon, den siste måneden før jeg gikk i permisjon ble jeg arbeidsledig. Har søkt studie til høsten så derfor søkte jeg meg en sommerjobb til i sommer sånn at jeg slipper å gå tilbake tilbake til dagpenger. Mannen er også arbeidsledig så vi har det allerede veldig trangt økonomisk. Vi er avhengig av at jeg får inn ca 13.000kr i måneden for at det skal gå akkurat rundt. Det er hva jeg vil få om jeg søker dagpenger. Så fikk jeg jobb og tenkte at det ville være deilig for da kunne vi klare oss greit i sommer også, så kanskje jeg kunne få noe deltid utover året også. Så fikk jeg vaktlisten for juni hvor jeg kun har fått 5 vakter og skiftene er på kun 5 timer og lønna er på 138kr. Ble først stresset hvordan vi skulle klare oss, men så snakket jeg med nav og kunne få dagpenger for det resterende, men må altså ikke jobbe mer enn 50% da mister jeg dagpenger. Så fikk jeg akkurat beskjed om at juli lista var klar. Da jeg sjekket den hadde jeg fått jobb sånn at jeg jobber over 50% regnet da ut at juli lønn var utbetalt rett i overkant av 8000kr. Hun hadde også lagt til flere dager på juni uten at jeg var klar over det, så vil jeg miste dagpenger i juni også, og gå i minus. Nå lurer jeg rett og slett på å si jeg ikke ønsker å jobbe i det heletatt. Har ikke skrevet kontrakt enda da det skal gjøres første arbeidsdag. For om jeg ikke kommer inn på studie vil jeg jo måtte jobbe der frem til kontrakten går ut. Akkurat den avdeling jeg fikk jobb på er kun åpen til oktober så da vil jeg jo gå i minus helt fram til oktober. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Har snakket med leder og hun sa bare at det kan bli mer jobb men jeg kan ikke bare vente heller. Så til spørsmålet mitt, har jeg lov å bare si opp jobben nå før jeg har begynt? Anonymkode: 001ed...607
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 Så lenge du ikke har skrevet kontrakt, så er su heller ikke formelt ansatt. Det holder med å gi beskjed til lederen om at du desverre må trekke deg fra stillingen, gjerne begrunne med at det ikke lønner seg økonomisk å jobbe med så lite oppsatte vakter. Anonymkode: 93c4c...6a0 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du ikke har skrevet kontrakt, så er su heller ikke formelt ansatt. Det holder med å gi beskjed til lederen om at du desverre må trekke deg fra stillingen, gjerne begrunne med at det ikke lønner seg økonomisk å jobbe med så lite oppsatte vakter. Anonymkode: 93c4c...6a0 Så de kan ikke si noe på det om jeg velger å trekke meg fra jobben? Anonymkode: 001ed...607
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #4 Skrevet 30. mai 2017 Tenker jo litt på nav også om de kan gi meg karantene tid for at jeg trekker meg fra jobben? Da vil jeg hvertfall gå i minus.. Anonymkode: 001ed...607
reAction Skrevet 30. mai 2017 #5 Skrevet 30. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker jo litt på nav også om de kan gi meg karantene tid for at jeg trekker meg fra jobben? Da vil jeg hvertfall gå i minus.. Anonymkode: 001ed...607 I første omgang vil det nok være lurt å snakke med sjefen og prøve å få til en ordning.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 Du kan trekke interessen. Du har ikke signert kontrakt. Men det er skammelig at du heller vil ta i mot dagpenger når du har jobb som venter på deg. Skammelig. Hvor mange prosent stilling har dere blitt enige om at dere skal ha? Arvdisgiber kan ikke kreve at du jobber mer enn dette. Snakk med arbeidsgiver og si at du desverre ikke har muligheten til å jobbe mer enn avtalt. Anonymkode: 53b00...0f6 4
Joia Skrevet 31. mai 2017 #7 Skrevet 31. mai 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg akkurat nå i mammapermisjon, den siste måneden før jeg gikk i permisjon ble jeg arbeidsledig. Har søkt studie til høsten så derfor søkte jeg meg en sommerjobb til i sommer sånn at jeg slipper å gå tilbake tilbake til dagpenger. Mannen er også arbeidsledig så vi har det allerede veldig trangt økonomisk. Vi er avhengig av at jeg får inn ca 13.000kr i måneden for at det skal gå akkurat rundt. Det er hva jeg vil få om jeg søker dagpenger. Så fikk jeg jobb og tenkte at det ville være deilig for da kunne vi klare oss greit i sommer også, så kanskje jeg kunne få noe deltid utover året også. Så fikk jeg vaktlisten for juni hvor jeg kun har fått 5 vakter og skiftene er på kun 5 timer og lønna er på 138kr. Ble først stresset hvordan vi skulle klare oss, men så snakket jeg med nav og kunne få dagpenger for det resterende, men må altså ikke jobbe mer enn 50% da mister jeg dagpenger. Så fikk jeg akkurat beskjed om at juli lista var klar. Da jeg sjekket den hadde jeg fått jobb sånn at jeg jobber over 50% regnet da ut at juli lønn var utbetalt rett i overkant av 8000kr. Hun hadde også lagt til flere dager på juni uten at jeg var klar over det, så vil jeg miste dagpenger i juni også, og gå i minus. Nå lurer jeg rett og slett på å si jeg ikke ønsker å jobbe i det heletatt. Har ikke skrevet kontrakt enda da det skal gjøres første arbeidsdag. For om jeg ikke kommer inn på studie vil jeg jo måtte jobbe der frem til kontrakten går ut. Akkurat den avdeling jeg fikk jobb på er kun åpen til oktober så da vil jeg jo gå i minus helt fram til oktober. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Har snakket med leder og hun sa bare at det kan bli mer jobb men jeg kan ikke bare vente heller. Så til spørsmålet mitt, har jeg lov å bare si opp jobben nå før jeg har begynt? Anonymkode: 001ed...607 Dette er hovedproblemet og gedigent ikke bærekraftig for hele samfunnet fremover, med at mange heller vil nave enn å jobbe. Samtidig forstår jeg det slik at du ønsker å jobbe, og det er fint. Og det er fullt forståelig at økonomi er en viktig avgjørelsesfaktor. snakk med sjefen på jobben, og si du ikke kan jobbe mer enn 50% nå spørs det hva som ble avtalt i det du fikk jobben, men hvis det er ubestemt prosentstilling/timebasert osv så burde det være greit å si du absolutt ikke har anledning til å jobbe mer enn 50% les arbeidsavtalen. Om du ikke har skrevet under så har du teknisk ikke takket ja til tilbudet, og teknisk sett ikke fått jobben du "ikke er istand" til å jobbe hvis nav begynner å mase. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #8 Skrevet 4. juni 2017 Dere kan få lov til å si det er skammelig av meg å ønske dagpenger fremfor å jobbe. Det var jo hele poenget mitt var å skaffe meg jobb for å slippe å trenge å gå tilbake til nav. Vi hadde ikke avtalt hvor mye jobb da dette først og fremst er en sommerjobb og har spurt etter vaktlisten siden jeg fikk jobben i april. Jeg tok dette opp med avdeling leder å hun syntes jeg hadde fått mye jobb og kunne ikke gi meg mer akkurat nå da hun hadde et budsjett og følge. Hun skulle gi meg mer jobb når det ble mer. Jeg fikk også vite at lønna var mye høyere enn jeg først var blitt fortalt. Så da vil jeg komme på ca det samme som jeg vil med dagpenger så derfor har jeg valgt å bli ved jobben og håpe på ekstra vakter 😉 Anonymkode: 001ed...607 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå