Gå til innhold

Selger på finn.no har trukket seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har jo ikke tapt noe som helst, du har bare ikke fått kjøpe en ting til en gitt pris. Du kan slett ikke kreve 20 000 kroner, for det var ikke den prisen dere hadde avtalt. Dere hadde avtalt 4000, men siden du ikke har betalt henne noenting har du heller ikke tapt disse pengene. Det eneste du kan gjøre krav på, er å få kjøpe serviset av henne til 4000 kroner, verken mer eller mindre.  

Anonymkode: 9b70b...b8a

Her er du nok ikke oppdatert på lovverket. Vi har avtale om en handel, jeg har da avtale om å få en vare til gitt pris. Hun bryter avtalen, jeg må kjøpe varen til en annen pris. Dette regnes som tap. 

Anonymkode: df22a...326

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tipper de fleste her som kaller TS det ene og det andre ikke vil ment det samme om situasjonen var omvendt. 

Altså når en kjøper trekker seg fra avtalen. 

Prinsippet er det samme, og utgangspunktet om at avtaler skal holdes er til for både kjøper og selger. Viker vi fra dette prinsippet vil det vanskeliggjøre omsetningslivet. 

Se bar for dere en budrunde på huskjøp, hvor kjøper får tilslag. Kjøper selg sitt hus og gjør seg klar til å flytte, plutselig sier selger at huset er solgt til noen andre. Kjipern den liksom. 

Det hadde ikke fungert om ting skulle vært sånn. 

Det akkurat det samme som skjer her, bare i en mindre skala. Men prinsippet er det samme.

Anonymkode: 0d3e9...c7f

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sett meg etter en annen selger..Finn.no er ikke akkurat seriøs butikk. Jeg prøver å selge ting der, og kjøperene vingler bestanding. Skulle jeg gått til sak på alle så hadde jeg ikke gjort noe annet.

Anonymkode: dc6dc...6e1

Helt enig her, jeg bruker finn mye, men nå er jeg drittlei. Dette ble for meg snakk om veldig mye penger, og en dom i forliksrådet må kanskje til for å få selgere (og kjøpere) til å opptre mer seriøst. Kjøpsloven gjelder også mellom privatpersoner. Avtaleloven gjelder mellom privatpersoner. En avtale er en avtale. Dette bør få konsekvenser!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en avtale om kjøp og egentlig henting, men hun avlyste henting fordi hun var sliten den kvelden. Avtaler senere henting, så får jeg plutselig melding om at "noen i familien hentet det i helgen" den mandagen jeg skulle hente det. Annonsen ble satt som solgt fredagen før, 4 dager etter at vi først avtalte kjøp. Hun har nok fått et bedre bud. 

Men hva mener du hun skal gjøre da? dra til familien og hente tilbake serviset og selge det til deg?  Det blir himla kleint opplegg. se det for deg da, du på døra hennes og skal gå til sak mot henne eller hva det er du tenker. Det som skjer er at du kommer til å betale 1000 kr for å få til sak, og så skal du liksom prøve å få de pengene av henne, noe som helt sikkert ikke vil skje. 

Endret av lillesky
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper de fleste her som kaller TS det ene og det andre ikke vil ment det samme om situasjonen var omvendt. 

Altså når en kjøper trekker seg fra avtalen. 

Prinsippet er det samme, og utgangspunktet om at avtaler skal holdes er til for både kjøper og selger. Viker vi fra dette prinsippet vil det vanskeliggjøre omsetningslivet. 

Se bar for dere en budrunde på huskjøp, hvor kjøper får tilslag. Kjøper selg sitt hus og gjør seg klar til å flytte, plutselig sier selger at huset er solgt til noen andre. Kjipern den liksom. 

Det hadde ikke fungert om ting skulle vært sånn. 

Det akkurat det samme som skjer her, bare i en mindre skala. Men prinsippet er det samme.

Anonymkode: 0d3e9...c7f

Tusen takk!! Dette. ☝️☝️

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva mener du hun skal gjøre da? dra til familien og hente tilbake serviset og selge det til deg?  Det blir himla kleint opplegg. se det for deg da, du på døra hennes og skal gå til sak mot henne eller hva det er du tenker. Det som skjer er at du kommer til å betale 1000 kr for å få til sak, og så skal du liksom prøve å få de pengene av henne, noe som helt sikkert ikke vil skje. 

Det stemmer, det blir kleint. Men jeg får varen som avtalt. Går jeg til sak er det ingen ting som tilsier at jeg ikke vil vinne. Har tatt kontakt med Finn kundeservice som også sier at jeg har loven på min side. Enten må jeg få serviset til avtalt pris, eller så må mellomlegget for tilsvarende vare dekkes av selger. 😉 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sånne som deg gir Finn ett dårlig rykte. Ikke rart folk er skeptiske til 0 kjøpe og selge der.

Anonymkode: 0a5e4...1c8

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper du har lest deg opp på klagesaker i forliksrådet. Det er ikke enkelt å vinne der. Hadde en sak for noen år siden ved huskjøp og tapte så snørra rant. Megler og selger hadde dekket til skade på bad. Umulig å se hvis det løse inventaret ikke ble fjernet.
Koster også penger og tar lang tid å få time her jeg bor.

Anonymkode: 87fec...e01

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har du rett, men dette er en fillesak som jeg bare hadde latt ligge. Og når det gjelder forliksrådet så er en ting å ha rett og noe helt annen å få rett. Et brukt servise er heller ikke den samme varen som et nytt servise og har betydelig lavere verdi. Hvis det skal være snakk om noe tap vil være det du evt. må betale mer for et tilsvarende brukt servise.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TO her: Det er jo ikke en liten sum. Skal jeg kjøpe samme serviset må jeg ut med 20000kr mer enn om jeg kjøper det brukt. 20000kr er mye penger i min verden. Det handler jo om rett og galt, og useriøs opptreden. 

Kanskje selger vil få medhold i henhold til avtalelovens paragraf 36, avtalen var jo åpenbart urimelig da du skulle betale elstremt mye mindre enn verdien. 

Siden selger er en privatperson visste hun kanskje ikke prisen da hun la ut annonsen. 

Mao ikke garantert at du vinner frem med en sak her, nei. 

Anonymkode: 20f88...91c

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har lest deg opp på klagesaker i forliksrådet. Det er ikke enkelt å vinne der. Hadde en sak for noen år siden ved huskjøp og tapte så snørra rant. Megler og selger hadde dekket til skade på bad. Umulig å se hvis det løse inventaret ikke ble fjernet.
Koster også penger og tar lang tid å få time her jeg bor.

Anonymkode: 87fec...e01

Heldigvis er denne saken litt enklere enn din. Regner med du ble felt på undersøkelsesplikt, som er ganske stor vel kjøp av bolig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TO her: Det er jo ikke en liten sum. Skal jeg kjøpe samme serviset må jeg ut med 20000kr mer enn om jeg kjøper det brukt. 20000kr er mye penger i min verden. Det handler jo om rett og galt, og useriøs opptreden. 

Så det du egentlig ønsker er å tjene 20 000 kr på at selger trekker seg? Droppe det, og finn deg ett annet service. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Leo skrev:

I utgangspunktet har du rett, men dette er en fillesak som jeg bare hadde latt ligge. Og når det gjelder forliksrådet så er en ting å ha rett og noe helt annen å få rett. Et brukt servise er heller ikke den samme varen som et nytt servise og har betydelig lavere verdi. Hvis det skal være snakk om noe tap vil være det du evt. må betale mer for et tilsvarende brukt servise.

Ja, dette har jeg også tenkt på. Derfor har jeg begynt å samle på screenshots av annonser med tilsvarende service på finn. Det servicet jeg hadde avtalt å kjøpe var i nærmere 100 deler, og absolutt underpriset. Men en avtale er en avtale. Basert på andre bruktannonser vil jeg anta at å kjøpe tilsvarende brukt fra flere selgere vil komme på ca 12000kr. Det er uansett ikke en selvfølge at jeg får kjøpt alle delene brukt, derfor må jeg altså kjøpe noe nytt, og bør få dette dekket som tap. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne som deg gir Finn ett dårlig rykte. Ikke rart folk er skeptiske til 0 kjøpe og selge der.

Anonymkode: 0a5e4...1c8

Jeg mener det heller er selgere (og kjøpere) som går bort i fra avtaler som gir finn et dårlig rykte. Ikke vi som bruker finn og faktisk holder avtalene. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring her fra forliksrådet? Skal jeg senke kravet på erstatning noe mtp at det jeg skulle kjøpe var brukt, og kanskje ikke har 100% samme verdi som nytt, eller er det ny pris jeg går ut ifra når jeg skal dokumentere tap da det er det jeg må kjøpe for å få alt?

Hvilken sum er det du ser for deg som erstatning?

Og hva er det en erstatning for?

Hvilket økonomisk tap vil du lide dersom avtalen ikke gjennomføres, og hva mener du størrelsen på ditt økonomiske tap vil være?

Anonymkode: 3f7d1...ae2

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette et gammelt servise? Sånn type samler-servise? Jeg husker jeg forvillet meg inn på en samler side på Facebook for noen år siden (sånn porselen eller flint eller hva det heter) - å herrejesus sier jeg bare! Maken til spissere albuer og nese for å lure folk har jeg aldri før eller siden sett! Det var krangling, bjeffing, navnekalling og utskjelling av verste sort - av voksne kvinner (de verste var kvinner i sin beste alder..) 

Samler skal jeg i hvert fall aldri bli :ac:

Det kan jo hende noen i familien har ombestemt seg..? Hvis serviset er verdt 20.000 mer enn det du skal betale så er det jo rent lureri, og noen har kanskje fått øynene opp for det? Finnes nok av dem som selger familie-klenodiene for en slikk og ingenting, for å dekke et eller annet behov..

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt selger som gir det innen familien istedenfor å selge det til deg. Særlig for den summen som er oppgitt. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje selger vil få medhold i henhold til avtalelovens paragraf 36, avtalen var jo åpenbart urimelig da du skulle betale elstremt mye mindre enn verdien. 

Siden selger er en privatperson visste hun kanskje ikke prisen da hun la ut annonsen. 

Mao ikke garantert at du vinner frem med en sak her, nei. 

Anonymkode: 20f88...91c

Verdien brukt er det folk er villige til å betale for det. Annonsen lå ute i flere dager før hun fikk inn bud. Har fulgt med på et annet kaffeservice på finn hvor nypris er 4500kr. Det ble lagt ut første gang for 2000kr, nå nesten en måned senere ligger det ute til 750kr. Dette er da samme serie som jeg hadde avtalt å kjøpe. Jeg kan her lett argumentere for at prisen var fair (men selvfølgelig god for de som ikke bryr seg om at noe er brukt).  Folk betaler ikke like mye for brukt. Problemet er jo også at det ikke er garantert at jeg vil finne alle delene brukt, noe må kjøpes nytt..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette har jeg også tenkt på. Derfor har jeg begynt å samle på screenshots av annonser med tilsvarende service på finn. Det servicet jeg hadde avtalt å kjøpe var i nærmere 100 deler, og absolutt underpriset. Men en avtale er en avtale. Basert på andre bruktannonser vil jeg anta at å kjøpe tilsvarende brukt fra flere selgere vil komme på ca 12000kr. Det er uansett ikke en selvfølge at jeg får kjøpt alle delene brukt, derfor må jeg altså kjøpe noe nytt, og bør få dette dekket som tap. 

Dette synes jeg er helt drøyt. At du orker. Tenk om personen som trakk seg er en trivelig bestemor eller noen som har angst eller sliter med andre ting. 

Det eneste du taper er karma-poeng. :( 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...