Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dette kan nok virke som et merkelig spørsmål for mange, men ... Det har seg slik at min kjære plages av at han og jeg ikke har noen vennepar som vi kan finne på ting med (ferier, spillkvelder etc). Jeg sliter med sosial angst, så for meg høres dette helt grusomt ut... Men jeg skal prøve å gjøre mitt for å bli bedre av dette, slik at jeg kan forholde meg til slike vennepar.

Jeg tenker dermed at vi i første omgang kan dra ut og spise med et par vi kjenner litt. Kan det drikkes litt alkohol til maten, så kan jeg klare det. Jeg har problemer med å tenke meg at vi inviterer de hjem til oss, så tror det må bli på restaurant. Og siden jeg føler meg som verdens største kløne sosialt sett, lurer jeg på følgende: Kan vi invitere dem med ut for å spise, uten at vi betaler for deres mat og drikke? Altså, at vi alle betaler hver for oss? Eller er det forventet at vi betaler dersom vi inviterer dem med ut?

Anonymkode: d595e...520

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg var en del av det andre paret ville jeg tatt det som en selvfølge at alle betaler for seg selv.

Anonymkode: 2e9a4...f32

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det naturlige er at dere betaler hver for dere. 

Men det kommer litt an på hvordan dere formulerer dere. Om dere Inviterer, som "Vi vil gjerne invitere Dere med på restaurant", så kan det høres ut som om dere skal betale. 

Om dere derimot sier "vil dere være med ut og spise en dag?" så er det helt merkelig om de forventer å bli spandert på. 

Jeg er i tredveåra, og vi spiser ute med venner flere ganger i året, uten at det noen gang har vært snakk om noe annet enn at enhver betaler for seg selv, uavhengig av hvem som har tatt initiativ til utespisingen. 

Anonymkode: cb661...79b

• Liker 12
Skrevet

Nei, det er ikke forventet at dere betaler selv om dere ber med noen ut. Sist vi var ute med et vennepar delte vi regningen i to, ikke noe problem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er veldig unge så er det vanlig å betale hver for seg, men hvis dere er stabile par så er det vanlig at hvert par betaler for seg selv :) Dersom dere har fått det til å høre ut som om dere inviterer dem ut for å spise så betaler dere. Dersom de tilbyr seg å betale og sier at dere kan betale neste gang så betaler dere for drikken dersom det har vært alkohol involvert. 

Anonymkode: ca61e...8ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!

Nå skal jeg ta mot til meg og spørre om de blir med oss ut og spise en dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, alle sammen!

Nå skal jeg ta mot til meg og spørre om de blir med oss ut og spise en dag.

Flott, lykke til! Du er flink :) Kommer nok til å bli en veldig koselig kveld!

Anonymkode: a543b...163

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott, lykke til! Du er flink :) Kommer nok til å bli en veldig koselig kveld!

Tusen takk! Det er fantastisk at det finnes så hyggelige og hjelpsomme mennesker på nett. <3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Det er fantastisk at det finnes så hyggelige og hjelpsomme mennesker på nett. <3

Jeg slet veldig med sosial angst før, så vet godt hvordan det er :klemmer: 

• Liker 2
Skrevet

Alle deler regninga, alltid. Uavhengig hvem som inviterer hvem...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Hemmingroad skrev:

Alle deler regninga, alltid. Uavhengig hvem som inviterer hvem...

Det kommer som sagt an på invitasjonen. Om du blir invitert i selskap, og det feires ute, så er det som regel vertskapet som betaler for gjestene. 

Og om man "deler", så er det at hver betaler for hva vedkommende har spist, ikke som i at man deler regingen på antall personer og så betaler alle likt beløp, uansett om man nå har spist det billigste eller dyreste på menyen. 

Anonymkode: cb661...79b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå på et billig sted der det blir mulig for de å betale for seg selv. Det er vanlig.
Istedet for å si Dere er herved invitert på middag på Grand hotell, så si "Hey, hadde det ikke vært hyggelig å dratt å spise sammen en dag? Vi kunne jo tatt noe enkelt og billig på xxcafe eller mcern!" . Alle har råd til å betale en hundrings for seg selv for måltidet men om du absolutt vil på en 500 kr klasse restaurant må du regne med at de avslår invitasjonen fordi de ikke har råd, eller at dere betaler for dem.

Anonymkode: 5e989...d0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...