AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 Hei, vi er i en veldig vanskelig situasjon, håper virkelig noen kan hjelpe oss med dette. Mannen min har kommet som familiegjenforening og har vært her i Norge i ca to år og er 33 år gammel. I hjemmelandet sitt har han jobbet som elektriker i 16 år, altså han har 16 års erfaring som elektriker. Nå jobber han i en matvarebutikk, men han trives ikke noe særlig med det. Han vil så gjerne kunne få jobbe som elektriker her i Norge. Vi har søkt jobb og de sier til han at han må ha fagbrev, og det tar langt tid til han kan få det, han har ikke noe udaninng innen elektriker heller i hjemmelandet, men av egen erfaring han har klart å drive egen butikk og jobbe som elektriker. Til og med har vi sakt til de som ettersøker elektriker med fagbrev at han kan jobbe hos dere gratis i en periode for å se hvordan han er, men det går heller ikke :(. Han kan reparere alt av hvite varer, kan fra A til Å om innvendig og utvening av varmepumpe osv. Han vil så gjerne jobbe et sted der han kan reparere sånne varer uten å kreve fagbrev. Håper virkelig noen kan hjelpe oss med dette på hvordan han kan komme i arbeid. Anonymkode: 6f4ba...1b3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 Det kreves godkjent utdanning og fagbrev i Norge for å jobbe som elektriker - på forskriftnivå. Derfor får han ikke jobb. De har ikke liv å ha han å utføre jobben 😏 Anonymkode: ae33f...e94 22
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 Ingen med vettet i behold vil ha en selvlært elektriker uten fagbrev i hus. Han høres ut som en intelligent fyr som kun trenger å få et papir på kunnskapene han allerede innehar, så å skaffe seg et fagbrev bør være en smal sak for ham. Du kan jo sjekke denne linken, kanskje den kan være aktuell for ham. http://www.nki.no/velg-ditt-studium/elektro2/elektriker Sitat Dette er utdanningen for deg som ønsker fagbrev som elektriker, og som har lang arbeidserfaring fra før. Anonymkode: 4e02d...6cb 24
Måbarefåsiat... Skrevet 30. mai 2017 #4 Skrevet 30. mai 2017 (endret) Det er klart at han må ha fagbrev. Det kreves autoriserte fagfolk som driver med sånn og jeg må kunne bevise at elektrisk arbeid er utført av fagfolk. Jeg håper virkelig ikke at folk får jobbe som trikkere basert på utsagn om lang erfaring i hjemlandet. Familiegjenforening er ikke særlig relevant i denne sammenheng, han må ta fagprøven. Han må sikkert ta teoretiske fag også, og være lærling. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/elektriker Endret 30. mai 2017 av Måbarefåsiat... 12
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #5 Skrevet 30. mai 2017 Du kan ikke få en slik jobb uten fagbrev i Norge. Heldigvis, tror jeg vi skal si til det. Anonymkode: ce0ea...414 20
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 Det er helt, helt umulig å få jobbe som elektriker i Norge uten godkjenning. Anonymkode: 36729...93d 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #7 Skrevet 30. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, vi er i en veldig vanskelig situasjon, håper virkelig noen kan hjelpe oss med dette. Mannen min har kommet som familiegjenforening og har vært her i Norge i ca to år og er 33 år gammel. I hjemmelandet sitt har han jobbet som elektriker i 16 år, altså han har 16 års erfaring som elektriker. Nå jobber han i en matvarebutikk, men han trives ikke noe særlig med det. Han vil så gjerne kunne få jobbe som elektriker her i Norge. Vi har søkt jobb og de sier til han at han må ha fagbrev, og det tar langt tid til han kan få det, han har ikke noe udaninng innen elektriker heller i hjemmelandet, men av egen erfaring han har klart å drive egen butikk og jobbe som elektriker. Til og med har vi sakt til de som ettersøker elektriker med fagbrev at han kan jobbe hos dere gratis i en periode for å se hvordan han er, men det går heller ikke :(. Han kan reparere alt av hvite varer, kan fra A til Å om innvendig og utvening av varmepumpe osv. Han vil så gjerne jobbe et sted der han kan reparere sånne varer uten å kreve fagbrev. Håper virkelig noen kan hjelpe oss med dette på hvordan han kan komme i arbeid. Anonymkode: 6f4ba...1b3 Min svigersønn fra Tyrkia er straks ferdig utdannet norsk elektriker. I og med at han IKKE kommer fra et EØS land, så teller ikke utdannelse derfra. Kun fra EØS land er en utdannelse gyldig. Min tyske venninne som var tysk sykepleier fikk kun jobbe som hjelpepleier inntil hun tok norsk tilleggseksamen. Så han må søke skole på lik linje med min svigersønn. Anonymkode: 7974c...665 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Skrevet 30. mai 2017 Som alle andre her sier - i Norge må man ha fagbrev og godkjenning for å være elektriker. Det er rett og slett ingen måte å gå rundt systemet på - han må ta fagbrev. Anonymkode: 69e0f...9b1 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #9 Skrevet 30. mai 2017 Kan jeg bare få spørre hvilket land det er han har jobbet i som elektriker? De er ikke alle land som tar elsikkerhet så veldig nøye, hvordan er det i det landet han jobbet? Anonymkode: 4e02d...6cb 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #10 Skrevet 30. mai 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg bare få spørre hvilket land det er han har jobbet i som elektriker? De er ikke alle land som tar elsikkerhet så veldig nøye, hvordan er det i det landet han jobbet? Anonymkode: 4e02d...6cb Tror hun skrev Somalia, hvis jeg ikke tar feil. Anonymkode: 20da8...d20
Tvist Skrevet 30. mai 2017 #11 Skrevet 30. mai 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min svigersønn fra Tyrkia er straks ferdig utdannet norsk elektriker. I og med at han IKKE kommer fra et EØS land, så teller ikke utdannelse derfra. Kun fra EØS land er en utdannelse gyldig. Min tyske venninne som var tysk sykepleier fikk kun jobbe som hjelpepleier inntil hun tok norsk tilleggseksamen. Så han må søke skole på lik linje med min svigersønn. Anonymkode: 7974c...665 Og TS sin mann har jo heller ikke noen elektrikerutdanning i hjemlandet. 2
Måbarefåsiat... Skrevet 30. mai 2017 #12 Skrevet 30. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror hun skrev Somalia, hvis jeg ikke tar feil. Anonymkode: 20da8...d20 Det står ikke noe om hvilket land i HI. Det er da heller ikke relevant. 2
boblevann Skrevet 30. mai 2017 #13 Skrevet 30. mai 2017 Heldigvis kreves det fagbrev for å være elektriker i Norge - heldigvis fordi feil på el-nett og elektriske tabber kan være fatale. Men dersom han har erfaringen som du snakker om, vil det jo være en smal sak for han å ta fagbrev Han bør ta en telefon til opplæringskontoret for videregående skole i deres fylke, så ordner det seg helt sikkert med en skole/lærlingplass! 10
Antoinette Skrevet 30. mai 2017 #14 Skrevet 30. mai 2017 TS er du helt skrullete? I Norge må man heldigvis ha fagbrev for å kunne jobbe som elektriker. Ville du hatt en selvlært fyr legge opp strøm i ditt eget hjem og sovet godt om natten? I don't think so...... Jeg stiller store spm. om du selv er norsk når du ikke vet dette. 6
Måbarefåsiat... Skrevet 30. mai 2017 #15 Skrevet 30. mai 2017 (endret) 4 minutter siden, Antoinette skrev: Jeg stiller store spm. om du selv er norsk når du ikke vet dette. Hun skriver at han kom hit på familiegjenforening, sannsynlig de er fra samme land, tror du ikke? Ikke at det er relevant overhode... Endret 30. mai 2017 av Måbarefåsiat...
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #16 Skrevet 30. mai 2017 7 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Det står ikke noe om hvilket land i HI. Det er da heller ikke relevant. Det er relevant, jo. Har han lært seg elektrikerfaget i et land hvor elsikkerhet står høyt, vil det være en smal sak for ham å få unnagjort fagbrevet. Har han derimot jobbet i 16 år i et land hvor det er lite fokus på elsikkerhet, og lært seg til å ta brannfarlige snarveier, blir nok veien lengre. Jeg fant en tekst som beskriver tilstanden i Thailand, her er et lite utdrag. Sitat Unfortunately many electricians are not well trained. Safety aspects only seem, at least in private home building, to play an inferior role. With regard to a safety relevant subject such as electrical installation, it is in your own interest to be particularly mistrusting and careful. Anonymkode: 4e02d...6cb 2
Antoinette Skrevet 30. mai 2017 #17 Skrevet 30. mai 2017 Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev: Og det er relevant? Hvis begge kommer fra land der det ikke finnes standard på slike ting så er det lettere å forstå TS. Hvis ikke begynner jeg virkelig å lure. 1
Måbarefåsiat... Skrevet 30. mai 2017 #18 Skrevet 30. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er relevant, jo. Har han lært seg elektrikerfaget i et land hvor elsikkerhet står høyt, vil det være en smal sak for ham å få unnagjort fagbrevet. Har han derimot jobbet i 16 år i et land hvor det er lite fokus på elsikkerhet, og lært seg til å ta brannfarlige snarveier, blir nok veien lengre. Jeg fant en tekst som beskriver tilstanden i Thailand, her er et lite utdrag. Anonymkode: 4e02d...6cb Han har ingen utdanning fra hjemlandet, uansett. Og må uansett ta fagbrev her. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #19 Skrevet 30. mai 2017 2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Han har ingen utdanning fra hjemlandet, uansett. Og må uansett ta fagbrev her. Det må han, men veien til fagbrev kan være kortere dersom han har arbeidserfaring fra et land hvor man fokuserer på elsikkerhet. Da kan linken jeg la ut i innlegg 3 være aktuell. Har han derimot erfaring fra et land hvor det installeres brannfarlige installasjoner over en lav sko av folk som ikke tar elsikkerhet så nøye, og han har mange uvaner som må plukkes av ham, er veien til fagbrev lengre. Anonymkode: 4e02d...6cb 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #20 Skrevet 30. mai 2017 Heldigvis må han ta fagbrev som alle andre. Det fins ingen annen måte å gjøre dette på, og det håper jeg både du og mannen forstår. Ville du latt deg operere av en selvlært lege? Anonymkode: f662b...e55 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå