Gå til innhold

Kan man få lån som student?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og samboer er ferdig utdannet med ca 500.000 i lønn. Jeg utdanner meg til et trygt yrke, men ikke noe som betaler enormt mye, ca. 400.000. Vi har ca. 700.000 i EK. Ett barn. Kan man i det hele tatt få lån når den ene er under utdanning, og hvor mye kan vi evt. se på? Vi skal selvsagt snakke med banken men det er gøy å spekulere. 

Anonymkode: bb52e...f18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, i teorien kan man få lån selv om den ene er student. Hvor mye er klin umulig for andre enn banken din å si. 

Anonymkode: f8bf2...b0b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tipper dere får rundt 2 mill. Men så man man jo tenke på hvor mye gjeld dere har, utgifter osv (bil og barn). Har du jobb ved siden av studiene? 

Anonymkode: 4720e...c66

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du få lån selv om du er student! Det kommer an på egenkaptial og gjeld (ikke studielån). Med 700 000 i egenkapital tipper jeg dere får låne omlag 4 millioner

Anonymkode: 85529...57d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lån som student sammen med samboeren (som var i jobb). Det skilte imidlertid nesten 1 mill i hvor mye mellom bankene. Lokalbanken gå minst, dnb mest. 

Anonymkode: 5b30c...49a

AnonymBruker
Skrevet
På Tuesday, May 30, 2017 den 12.02, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og samboer er ferdig utdannet med ca 500.000 i lønn. Jeg utdanner meg til et trygt yrke, men ikke noe som betaler enormt mye, ca. 400.000. Vi har ca. 700.000 i EK. Ett barn. Kan man i det hele tatt få lån når den ene er under utdanning, og hvor mye kan vi evt. se på? Vi skal selvsagt snakke med banken men det er gøy å spekulere. 

Anonymkode: bb52e...f18

Bankene vurderer betalingsvilje, betalingsevne og sikkerhet før de gir lån. 

Anonymkode: 717d8...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i full jobb med god inntekt, og samboer er student. Han lever i hovedsak på studielånet, men jobber litt hver måned. Da banken skulle finne ut hvor mye vi kunne låne, fikk jeg faktisk mer i lån alene enn vi ville fått sammen. Hans inntekt ville trukket meg ned, på en måte. Banken slo inntektene våres sammen og delte på to, slik at den personlige inntekten vår ble mye lavere. Dermed ble lånetbeløpet også lavere (altså, vi fikk en samlet inntekt på 650 000, som bare blir 325 per pers. Med fratrekk for begges studielån, mente de da at en inntekt på 325 per ikke var nok til å betjene et stort lån. Alene har jeg imidlertid 520 i inntekt og lavere studielånet, så da mente de at jeg kunne betjene høyere lån). Alene fikk jeg 2,3 i lån, mens sammen ville vi kun fått 1,4. Jeg syns det var utrolig rart, men det endte jo med at jeg tok opp lån alene istedet. 

Anonymkode: 50390...998

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...