søndagsengel? Skrevet 1. januar 2005 #1 Skrevet 1. januar 2005 Jeg har dobbeltnavn, vi kan late som det er "Inga Berit" . Det har seg sånn at jeg blant alle venner, sambo og sambos familie kun heter "Inga", mens jeg av min familie kalles "Inga Berit". Nå lurer jeg på hva vi skal bruke i invitasjonene osv i bryllupet?? Hele navnet eller bare det første? Eller skal vi skrive forskjellig i invitasjonene avhengig av hvem som skal motta dem? Ikke akkurat et stort problem, men lurer på hvordan andre har løst dette?
Chiquita Skrevet 1. januar 2005 #2 Skrevet 1. januar 2005 Jeg har også et "langnavn" og et "kortnavn". De fleste kaller meg med "kortnavnet", men vi brukte alikevell "langnavnet" i invitasjonene. Ble mest riktig det, følte jeg, for det er jo "langnavnet" som blri brukt under vielsen og som står på vielsespapirene, ol...
TeddyToria Skrevet 1. januar 2005 #3 Skrevet 1. januar 2005 Har selv et dobbeltnavn, men går for det aller meste bare som "Inga" og ikke "Inga Berit" !!! Skal innrømme at jeg ikke har tenkt så veldig på akkurat det - men det er jo sant som du nevner, at begge navnene jo blir nevnt i kirken og begge vil stå i alle attester! Hmmm - må tenke litt på den...
Gjest Gjesta Skrevet 1. januar 2005 #4 Skrevet 1. januar 2005 Jeg heter bare Inga til vanlig, men vi skrev Inga Berit på invitasjonene. Men da presten spurte om han skulle si Inga eller Inga Berit ville jeg at han skulle si bare Inga.
maki Skrevet 1. januar 2005 #5 Skrevet 1. januar 2005 min familie, "mine venner" og hans far kaller meg for Inga mens han, "hans venner" og hans familie kaller meg for Berit Fikk det for meg når jeg begynnte i kl med han at jeg ville bruke Berit. Så bruker Inga Berit på den store dagen jeg.
Arkana Skrevet 1. januar 2005 #6 Skrevet 1. januar 2005 Samboeren min har også et dobbeltnavn, la oss si Bernt Ulrik. Jeg kaller ham Bernt Ulrik, familien hans kaller ham Ulrik, mens vennene kaller ham Bernt eller Bernt Ulrik. Vi kommer til å bruke begge navnene, da det er det han selv foretrekker.
Bokalven Skrevet 1. januar 2005 #7 Skrevet 1. januar 2005 Jeg bruker kun Inga, og kommer kun til å bruke Inga.
Gjest MrsL Skrevet 1. januar 2005 #8 Skrevet 1. januar 2005 Jeg har to navn, men bruker kun det ene. Mannen har to navn. Begge hans blir brukt av hans familie, mens min familie bare bruker hans første navn. Vi hadde begge navnene på oss begge både på invitasjoner og andre trykksaker til bryllupet.
Jandia Skrevet 2. januar 2005 #9 Skrevet 2. januar 2005 Jeg har 3 navn, kalles bare med det første, og det er veldig langt så i innbydelsen skrev vi bare det første. I kirka sa presten alle 3 navna + etternavnet mitt... Følte det var mest rett. Smak og behag...
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #10 Skrevet 2. januar 2005 Bruk det navnet du selv presenterer deg med til vanlig og føler deg mest komfortabel med, uavhengig av hvem som kaller deg hva.
Martha Stewart Skrevet 2. januar 2005 #11 Skrevet 2. januar 2005 Bruk det navnet du selv presenterer deg med til vanlig og føler deg mest komfortabel med' date=' uavhengig av hvem som kaller deg hva.[/quote'] Selv har jeg et dobbeltnavn og alle tiltaler meg alltid med begge. Ville vært helt unaturlig for meg å ha det annerledes denne dagen.
søndagsengel? Skrevet 2. januar 2005 Forfatter #12 Skrevet 2. januar 2005 Selv har jeg et dobbeltnavn og alle tiltaler meg alltid med begge. Ville vært helt unaturlig for meg å ha det annerledes denne dagen. Selvfølgelig, det er jo det som er poenget mitt, at ikke alle tiltaler meg med begge navnene! Ellers hadde det jo ikke vært noe å lure på :-)
Linn3c Skrevet 2. januar 2005 #13 Skrevet 2. januar 2005 Eg har to namn, men eg brukar begge heile tida, så det har aldri sveve meg at det er eit problem eingong. - Men du må jo sjølvsagt gjera det som du kjenner deg mest komfortabel med, og meinar at er rettast for deg
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #14 Skrevet 2. januar 2005 Dette er noe jeg ikke har tenkt over, men det var en interessant "problemstilling".. For å bli litt useriøs så var det også en morsom lesning dette...leser en alle innleggene nedover, var det mange inga berit'er...og bernt ulriker artig..... Så for å svare jeg også. så heter jeg inga berit, men blir bare kalt inga til vanlig, selv om jeg skriver inga berit når jeg skriver under på noe. Kusinen min er den eneste som kaller meg inga berit, mens alle andre kaller meg inga.. liker egentlig ikke "berit" navnet. Men det kommer til å stå på vielsesattesten. Min mann heter Bernt Ulrik, og de fleste kaller han for det, selv om jeg av og til bruker bare Bernt. For han blir det naturlig at Bernt Ulrik skal brukes...... :-)
shi Skrevet 3. januar 2005 #15 Skrevet 3. januar 2005 Kommer nok til å bruke "Inga", for ingen klarer å skrive "Berit" riktig, det blir alltid "Birte" og det er ikke det jeg heter! Det høres kanskje ut som en bagatell, men når 9 av 10 kort/telegrammer etc titulerer meg som "Inga Birte" blir jeg irritert :evil: , og det vil jeg helst unngå på bryllupsdagen min...
smilepia Skrevet 6. januar 2005 #16 Skrevet 6. januar 2005 Kommer nok til å bruke "Inga", for ingen klarer å skrive "Berit" riktig, det blir alltid "Birte" og det er ikke det jeg heter! Det høres kanskje ut som en bagatell, men når 9 av 10 kort/telegrammer etc titulerer meg som "Inga Birte" blir jeg irritert :evil: , og det vil jeg helst unngå på bryllupsdagen min... Ah - det med feilstavelse av navnet er ett problem jeg desverre ikke har muligheten til å slippe unna. Har bare ett navn, men det er så skjeldent, at jeg tror knapt jeg en eneste gang har opplevd at noen staver (eller gjentar) det rett på første forsøk. Og noen klarer det ikke på flere forsøk engang - har faktisk familiemdlemmer som ikke klarer å stave det rett. Er allerede innefortått med at alle papirer ifb med bryllupet vil inneholde masse feil. Kjipt, men uungåelig. Men uttalen skal jeg i det minste presisere ovenfor presten flere ganger. Slik at jeg faktisk kan svare ja i kirken. (Da jeg gikk på skolen unnlot jeg å svare når lærere leste Birte nemlig ;-) - til alle andres store ergrelse da de ikke forsto hva som var så ille med det)
helenaa Skrevet 7. januar 2005 #17 Skrevet 7. januar 2005 Til Søndagsengel: Dersom du har mulighet til det, tror jeg at jeg ville laget forskjellige versjoner av trykksakene. Hvis ikke, ville jeg brukt det jeg selv liker best. Dersom du ikke har en favoritt - bruk begge navnene. Mannen min hadde to fornavn, men bruker bare det ene. Derfor brukte vi bare det, selv om presten leste begge to (tror jeg!) Etter bryllupet byttet vi navn (mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn) Da fjernet han det ekstra fornavnet. Så nå har han bare ett, og vi er kvitt det problemet i framtidige trykksaker :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå