Gå til innhold

Samboer mener jeg overreagerer og er for streng

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her handler det om mitt barn. Han er 12 år og er en grei gutt. 

Han vanligvis respekterer regler, men i noen tilfeller gjør han som det passer han. Der forsøker jeg å være konsekvent. 

Eksempel.

Det ligger et stort stykke vannmelon i kjøleskapet. Han gadd ikke å bruke kniv og skjære vannmelon sånn at han spiste på den, med tennene. Det ble bare en rar, stor klump som jeg måtte kaste.

Jeg snakket med han og sa at det var helt uakseptabelt å spise på den måten og at det er flere i huset som hadde lyst på vannmelon. Sånn at jeg skal kjøpe et nytt stykke til hans bror og stebror i dag.  Han får ikke.

Samboeren min mener at jeg er urimelig og at han er bare et barn.

Jeg tenker at det er viktig at han lærer verdiene på ting og ta hensyn til andre.

Deres mening?

Anonymkode: 05348...e86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller gitt han penger til å kjøpe et nytt stykke til alle sammen :) Da er det han som må gå/sykle til butikken kun for å kjøpe vannmelon, men så kan dere spise vannmelon sammen etterpå og da får han kanskje følelsen av at det er hyggelig å dele 

Anonymkode: f3f12...4d7

• Liker 11
Skrevet

Jeg syns det høres for strengt ut å kjøpe noe bare til noen av barna. Altså, jeg ville lekset opp, som du gjorde i går, men så slått en strek over det når det nå er en ny dag i dag. Heller få ham til å dele opp melonen i dag f.eks, og la ham ta ansvar for at alle får i dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

12 år er jo ikke bare et barn. Da er han såpass stor at man forventer ordentlig oppførsel.

Anonymkode: aced9...f50

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Tar imot alle tips.

ts

AnonymBruker
Skrevet

En 12 åring forstår at man ikke skal spise av ting og så legge det tilbake i kjøleskapet. Men syns kanskje du er i overkant streng når han ikke får mer i dag.  Praktiserer du "du gjorde feil, da får du ikke mer nå eller siden" metoden hele tiden? Min far gjorde det. Å jeg måtte gå på tå hev og være var for alt i huset fordi han plutselig fant ut at jeg hadde gjort noe feil. Det å gå å være redd for å gjøre feil i sitt eget hjem er ikke noe jeg unner andre unger. Det holder å forklare dem hvorfor man ikke gjør slike ting, det å nekte dem å få mer gjør man hvis de med viten og vilje feks kaster vannmelonen i gulvet på trass.

Anonymkode: 82417...010

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han lærer det vel av at du sier at han ikke skal gjøre sånt, og hvis det skjer igjen kommer ikke han til å få lov til å få slik som søsknene. På samme måte som med voksne synes jeg det er greit å gi beskjed om hvordan det kommer til å bli, som en slags advarsel, og hvis de ikke hører etter får det skikkelige konsekvenser. Hvis det skjer igjen derimot har hans visst hele tiden at det er dette som er konsekvensen. 

Jeg synes også det blir for strengt, og egentlig litt tullete å straffe ham på denne måten hvis det er første gang du sier fra om dette. (Selv om han egentlig burde visst at sånn gjør man ikke i utgangspunktet. Det er ikke alle ganger man tenker seg om, men nå når han vet konsekvensen blir det ingen kjære mor om det gjøres igjen, men ikke bare nå.)

Anonymkode: 8df43...865

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En 12 åring forstår at man ikke skal spise av ting og så legge det tilbake i kjøleskapet. Men syns kanskje du er i overkant streng når han ikke får mer i dag.  Praktiserer du "du gjorde feil, da får du ikke mer nå eller siden" metoden hele tiden? Min far gjorde det. Å jeg måtte gå på tå hev og være var for alt i huset fordi han plutselig fant ut at jeg hadde gjort noe feil. Det å gå å være redd for å gjøre feil i sitt eget hjem er ikke noe jeg unner andre unger. Det holder å forklare dem hvorfor man ikke gjør slike ting, det å nekte dem å få mer gjør man hvis de med viten og vilje feks kaster vannmelonen i gulvet på trass.

Anonymkode: 82417...010

Jeg kan love deg at han her er ikke redd:fnise: 

Derfor prøver jeg å være konsekvent. For at han skal forstå hvordan ting fungerer.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du er rettferdig her.. Å gjør sånt må få konsekvenser.. Og ingen av de andre barna fikk jo vannmelon i går, fordi han spiste den og gjorde den uappetittlig for de andre. Får det ikke konsekvenser så er det ikke lenge til han drikker av korken på melkekartongen osv..

Anonymkode: 4f048...724

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og til dere som sier at det holder med å snakke med gutten.. HA HA!  Barn lærer av konsekvenser.. Tilsnakk overser de bare.

Anonymkode: 4f048...724

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er litt sjokkerende at en så gammel gutt kjører på med en slik løsning.

Enten er han veldig lat og selvsentrert eller så har han lite opplæring til selvstendighet og er uvant med oppgaver som å skjære opp frukt? Hvis han bare ikke gidder å ta hensyn, er løsningen din grei. Hvis han mangler ferdigheter på kjøkkenet, må du vise ham hvordan han håndterer maten og å pakke inn det som blir igjen. Han må også vite at maten grovt sett skal holde til hele familien, og at det ikke er ok å spise alt eller størstedelen av noe godt alene.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...