Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi holder på å pusse opp kjellerstua som skal fungere som allrom og gjesterom. Vi ønsker å legge vegg til vegg teppe der, men er ganske grønn på området.. noen som har tips til hva man bør gå for og ikke minst unngå? Vi tenker at det bør være barnevennlig, altså ganske grei å rengjøre og at det er OK for barn å leke på (ikke de verste støvsamlerne).

Anonymkode: f0328...fdc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke et vegg til vegg teppe som er greit å rengjøre og ikke samler støv. Du vil aldri få opp alt støvet, og det er et helvete å rengjøre slike. Vil du ha dårlig inneklima, kjør på. Hvis ikke, legg laminat eller vinyl. Vegg til veggteppe har vært utdatert de siste 25 årene.

Anonymkode: da87b...b3b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker dere vegg-til-vegg-teppe? 

Det vil nemlig være en støvsamler, og det vil ikke være lett å rengjøre. Vi hadde vegg-til-vegg på gjesterommet da vi kjøpte et hus fra det glade 70-tallet. Jeg kan love deg at det ble skiftet ut temmelig raskt. 

På to av kontorbyggene jeg har jobbet har det vært vegg-til-vegg-tepper, men da av den industrielle sorten. Det er av typen helt kort teppe som kun er der for å dempe støy. Det er håpløst å rengjøre, det er altlid flekker på det. Da lokalene skulle pusses opp her jeg jobbet nå var det et absoluttkrav at det ikke skulle finnes noe som helst av vegg-til-vegg-tepper samma hvor lydt det da ble. 

Anonymkode: 24fab...d8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp på 70-tallet, la foreldrene mine vegg-til-vegg-teppe i hele stua, alle trappetrinnene ned til underetasjen ble teppelagt og gangen nede. Det var en støvsamler uten like.

Ikke rart folk har gått bort fra det, og det ikke lenger anbefales. Ante faktisk ikke at man fikk kjøpt det engang lenger. Trodde det var så utdatert at det ikke fantes å få tak i lenger. Men du har åpenbart sett det i teppebutikk da, siden du sier du skal ha det?

Jeg ville anbefale deg å tenke om igjen der. Legg heller en vedlikeholdsfri laminat, og legg noen løse, lett utskiftbare tepper oppå om du vil ha det litt lunere enkelte plasser. Disse teppene kan bæres ut og bankes rene, leveres til rens år om annet, og lett skiftes ut om de blir stygge av søl og flekker.

Anonymkode: 2c560...9c2

AnonymBruker
Skrevet

Tepper som ikke kan taes ut og ristes og rengjøres er ikke anbefalt bruk noe sted. Legg noe annet enn heldekkende tepper. Der finnes mange argumenter for å unngå tepper innendørs. Der er og en tråd her inne med rikelig info mot heldekkende tepper. 

Anonymkode: bbe97...f75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Let heller etter info på britiske nettsider. 

Anonymkode: 1bf93...a7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har teppe på soverommet og angrer IKKE et sekund. Det er ullteppe med små knuter, så enkelt å holde. Støvsuger som vanlig. Tror ikke det er mer støv her enn i resten av huset, dessuten holder teppet støvet "nede" enn at det virvler opp i luften. Deilig å stå opp på kalde dager og plassere føttene på et lunt teppe. 😊🙏

Anonymkode: a05b5...e31

• Liker 1
Skrevet

Er det fortsatt noen som vil ha veggtilveggtepper?  Støvsamler, fuktighets"holder" = mugg, sopp og råte = yngleplass for ymse ekle "husdyr" man ikke ønsker... 

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange er veldig negative her til vegg til vegg teppe. Men etter hva jeg har forstått har det skjedd en del på området siden 70-80 tallet... jeg har også lest at det kan være bedre for inneklimaet, da støvet legger seg i teppet og ikke svever rundt i lufta. Unntaket er med små barn som holder på mye nede på gulvet. 

Tror jeg skal sjekke ut andre kilder enn her inne i hvertfall :)

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange er veldig negative her til vegg til vegg teppe. Men etter hva jeg har forstått har det skjedd en del på området siden 70-80 tallet... jeg har også lest at det kan være bedre for inneklimaet, da støvet legger seg i teppet og ikke svever rundt i lufta. Unntaket er med små barn som holder på mye nede på gulvet. 

Tror jeg skal sjekke ut andre kilder enn her inne i hvertfall :)

Trur egentlig du er best tjent med å IKKE  ha veggtilveggtepper. Men selvfølgelig må du få lov til å finne ut av ulempene sjøl. 

Men da er det litt for sent... med råtne undergulv, mugg, sopp og råte som gir farlig inneklima, sølvkre og vegglus.....

Og en million penger for å rehabilitere et ødelagt hus. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Du får håpe barna aldri får støvallergi om du legger vegg til vegg teppe :) Det selgerne sier om de såkalte nye vegg til veggteppene er bare tull. Denne artikkelen fra dinside.no kan gi et kjapt overblikk over hva ekspertene mener http://www.dinside.no/bolig/advarer-mot-teppetrenden/63960959

Hva med et av de gummigulvene som er så populære for tiden? http://torshovfarge.no/gulv/gummigulv/

Anonymkode: ce808...345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...