Gå til innhold

Bror allergisk mot pelsdyr.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!:)

Har nå flyttet sammen med samboer og vi har startet vårt eget liv på et småbruk, saken er at vi begge ønsker oss hund. Samboer har vokst opp med hund og er vant med dette. Vi begge føler at det hadde vært kjekt med selskap på gården, spesielt jeg da samboer jobber turnus og er borte to uker i måneden. Føler at det er ensomt å være i huset alene og tenker at det hadde vært kjekt og trygt med en hund. Bor sånn ca 1 time unna familien. Har en bror som er veldig allergisk mot pelsdyr. Min bror går nå skole og bor ca 1 time unna.  

Har prøvd å snakket med familien min, også min bror om det kunne vært mulig å kjøpt en allergivennlig hund. Og videre tatt forhåndsregler med å vaske, gjøre rent og ha hunden ute eller hos noen som passer på han når broren min kommer på besøk. Dette gjelder kanskje 4-5 ganger i året. Ingen er interessert i å prøve dette av familien min og de mener at dette kommer til å skape problemer for at familien vår skal være sammen og at vi gjør noe kjempegalt mot broren min. Føler liksom ikke at noen er villig til å høre på eller finne løsninger sånn at begge parter får det til å fungere, å at vi faktisk kan gjøre som vi ønsker å skaffe oss hund.

Vet ikke hva jeg skal gjøre! Vil ikke skape problemer med familien min da vi har et godt forhold.

Noen som har synspunkter eller har opplevd lignende?

Anonymkode: 1b1c0...3ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også veldig allerigsk, mot hund vel og merke. Puddel er jo veldig allergi vennelig, da den har hår og ikke pels. Ikke røyter den heller. Vasking hjelper generelt veldig lite, da fibrene sitter igjen overalt. Hvis han reagerer på puddel finner jeg det meget merkelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Okei, takk for svar :) Det som er greia er at han vil ikke være med å prøve eller, for å sjekke om han reagerer på den allergivennlige hunden. Så alt stopper seg liksom.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Jeg er også veldig allerigsk, mot hund vel og merke. Puddel er jo veldig allergi vennelig, da den har hår og ikke pels. Ikke røyter den heller. Vasking hjelper generelt veldig lite, da fibrene sitter igjen overalt. Hvis han reagerer på puddel finner jeg det meget merkelig.

Hvis man har hundeallergi så reagerer man enten på urinen, spyttet, hudrester som sitter på pelsen eller fettet i pelsen. Så selv om man har en hund som ikke røyter hjelper det lite hvis personen reagerer på andre ting enn hudavfall.

Ts; har han testet seg for allergien? Det er jo ikke noe som heter pelsdyrallergi. Man trenger ikke være allergisk mot hund selv om man reagerer på katt, kanin, hest. Alt er vidt forskjellige proteiner og histaminreaksjonen løses ut av veldig spesifikke allergener.

Anonymkode: f9201...aa6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vet du hva. Kjøp den hunden som passer for dere. Din bror kan ta medisiner den tiden han besøker dere, eller så får han bare holde ut. Det kan være dere eventuelt kan sitte utendørs, om det hjelper på.

Anonymkode: 83a26...cb5

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har hundeallergi så reagerer man enten på urinen, spyttet, hudrester som sitter på pelsen eller fettet i pelsen. Så selv om man har en hund som ikke røyter hjelper det lite hvis personen reagerer på andre ting enn hudavfall.

Ts; har han testet seg for allergien? Det er jo ikke noe som heter pelsdyrallergi. Man trenger ikke være allergisk mot hund selv om man reagerer på katt, kanin, hest. Alt er vidt forskjellige proteiner og histaminreaksjonen løses ut av veldig spesifikke allergener.

Ja han har testet seg for allergi, har vært til behandling og er under behandling for allergi mot hund, katt osv. Han reagerer også på andre ting enn pelsen, men en allergivennlig hund vil ihvertfall være bedre enn en ikke allergivennlig en (vil jeg tro).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Du må ha lite kunnskap om egen allergi? Jeg er allergisk og reagerer MER på såkalte "allergivennlige" hunder som puddel etc. De som røyter får ikke samme oppsamling av allergener er min teori. Ingen hunder er allergisikre uansett, og å reagere på pudler er like vanlig som å reagerer på andre hunder. 

TS: Kjøp hund, og la broren din ta medisiner før han kommer på besøk. Overnatting blir nok vanskelig, jeg har fått min allergi forverret de senere årene, og kan ikke lenger besøke min mor som har katt. Veldig slitsomt, men sånn er det bare. For meg virker medisiner mot hundeallergi, men mot katt hjelper ingenting. Så vær klar over hva dere risikerer, dvs at han aldri kommer på besøk. Det er slitsomt når man blir syk av å være hos noen, da dropper jeg heller besøket. 

Anonymkode: 6ed2d...0e2

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha lite kunnskap om egen allergi? Jeg er allergisk og reagerer MER på såkalte "allergivennlige" hunder som puddel etc. De som røyter får ikke samme oppsamling av allergener er min teori. Ingen hunder er allergisikre uansett, og å reagere på pudler er like vanlig som å reagerer på andre hunder. 

TS: Kjøp hund, og la broren din ta medisiner før han kommer på besøk. Overnatting blir nok vanskelig, jeg har fått min allergi forverret de senere årene, og kan ikke lenger besøke min mor som har katt. Veldig slitsomt, men sånn er det bare. For meg virker medisiner mot hundeallergi, men mot katt hjelper ingenting. Så vær klar over hva dere risikerer, dvs at han aldri kommer på besøk. Det er slitsomt når man blir syk av å være hos noen, da dropper jeg heller besøket. 

Synes ikke det, jeg er veldig allergisk mot hund, men akkuratt puddel går helt fint. Disse bichon greine reagerer jeg også på. Har du reagert på akkuratt puddel?

• Liker 1
Skrevet

Hvem er det som skal bo der da? Dere, ikke sant? Da er det deres valg. 

Skal man ha hund så er det viktigste at rasen passer for dere. Puddel vil ikke passe for alle, og de krever mye stell. Gjør som dere vil, velg den rasen som passer dere, og ikke la andre diktere dere. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Synes ikke det, jeg er veldig allergisk mot hund, men akkuratt puddel går helt fint. Disse bichon greine reagerer jeg også på. Har du reagert på akkuratt puddel?

Ja, en dvergpuddel og en mellompuddel. Samt doodles i diverse varianter, bichon frise og schnauzere (som skal nappes, og altså ikke røyter).

Jeg har selv røytende langhåret hund, uten problem så lenge jeg tar medisiner. Selskapshunder som ikke har særlig med underull er også ille. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja han har testet seg for allergi, har vært til behandling og er under behandling for allergi mot hund, katt osv. Han reagerer også på andre ting enn pelsen, men en allergivennlig hund vil ihvertfall være bedre enn en ikke allergivennlig en (vil jeg tro).

Ok skjønner. Dette er jo bare et valg du må ta. Jeg har selv hund og søsken som er allergisk. De første årene etter at jeg ble voksen og kjøpte bolig tenkte jeg at jeg ikke kunne kjøpe dyr, men opplevde etter hvert at det var jammen ikke ofte jeg fikk besøk heller. Folk har nok med sitt, skal jeg leve uten hund for å kunne ha besøk fem-seks ganger i året?

Jeg tok nok det egoistiske valget å kjøpe hund fordi jeg faktisk har hundeallergi selv. Og jeg tenkte som så at når jeg kunne sette min egen helse på spill så får søsken bare takle allergien sin de også, når de en sjelden gang er innom. For the record; jeg scorer høyt på histaminutslag på prikktest hos legen, men i praksis tåler jeg hund godt og særlig min egen.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er svært allergisk mot hund, og puddel og andre allergivennlige hunder. Og jeg kan ikke engang være hos noen i 5 minutter, har de hund. Hjelper heller ikke at hunden er borte, og at de har rengjort. Allergener fra dyr, sitter igjen i opptil 2 år etterpå. Jeg blir og syk, av å få besøk av noen som har pelsdyr.

Så skaffer noen i familien min seg hund, så velger de meg bort. Men det er samtidig fult ut deres valg.

Og bare fordi dere takler hund, fint med deres allergi, så betyr det ikke at andre gjør det. Jeg blir alvorlig syk.

Anonymkode: 6f183...7fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når broren din og familien din ikke engang gidder være med på å prøve ut forskjellige løsninger, mister de all min sympati. Kjøp hund med god samvittighet, og sitt utendørs de ytterst få gangene han kommer på besøk. 

Anonymkode: 6ac95...f20

• Liker 22
Gjest Sisti
Skrevet

Jeg er ganske allergisk mot hund, men begge søsknene mine har hund. Den ene er allergivennlig, det er faktisk den jeg tåler dårligst. Syns ikke dere skal velge rase utelukkende pga det, det blir risikabelt. Allergien min mot den allergivennlige hunden har bare blitt sterkere over tid. 

Her har det løst seg ved at de har rom som hunden aldri er inne på, og jeg tar kortisonsprøyte før jeg reiser på langbesøk. Noen familier med hund må jeg bare la være å besøke, kommer an på hunden. Så dette er ikke enkelt å gi et generelt svar på. 

Men jeg syns hvertfall det er helt i orden at mine søsken har hund på tross av min allergi. 

Gjest Springfjær
Skrevet

Det er jo veldig bra av dere å prøve å ta hensyn til familienes allergi. Men jeg sier som de andre her, når de ikke er interessert i å finne løsninger så hadde jeg bare kjøpt den hunden som hadde passet meg. Det er dere som skal bo der. Hvor ofte kommer de på besøk? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!:)

Har nå flyttet sammen med samboer og vi har startet vårt eget liv på et småbruk, saken er at vi begge ønsker oss hund. Samboer har vokst opp med hund og er vant med dette. Vi begge føler at det hadde vært kjekt med selskap på gården, spesielt jeg da samboer jobber turnus og er borte to uker i måneden. Føler at det er ensomt å være i huset alene og tenker at det hadde vært kjekt og trygt med en hund. Bor sånn ca 1 time unna familien. Har en bror som er veldig allergisk mot pelsdyr. Min bror går nå skole og bor ca 1 time unna.  

Har prøvd å snakket med familien min, også min bror om det kunne vært mulig å kjøpt en allergivennlig hund. Og videre tatt forhåndsregler med å vaske, gjøre rent og ha hunden ute eller hos noen som passer på han når broren min kommer på besøk. Dette gjelder kanskje 4-5 ganger i året. Ingen er interessert i å prøve dette av familien min og de mener at dette kommer til å skape problemer for at familien vår skal være sammen og at vi gjør noe kjempegalt mot broren min. Føler liksom ikke at noen er villig til å høre på eller finne løsninger sånn at begge parter får det til å fungere, å at vi faktisk kan gjøre som vi ønsker å skaffe oss hund.

Vet ikke hva jeg skal gjøre! Vil ikke skape problemer med familien min da vi har et godt forhold.

Noen som har synspunkter eller har opplevd lignende?

Jeg er allergisk, men har likevel hund. Faktisk 2. Å vaske samt vaske hunden ofte hjelper mye! Nå har jeg puddel og reagerer ikke på dem i det hele tatt, men steller og passer andres som røyter. Synes ikke du skal ta så hensyn til noen du ikke bor med at du lar være å skaffe deg hund, så lende du ikke krever at hunden skal inn til dem.

Har dere et godt forhold vil ikke dette skape trøbbel☺ 

Anonymkode: c4228...6b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, en dvergpuddel og en mellompuddel. Samt doodles i diverse varianter, bichon frise og schnauzere (som skal nappes, og altså ikke røyter).

Jeg har selv røytende langhåret hund, uten problem så lenge jeg tar medisiner. Selskapshunder som ikke har særlig med underull er også ille. 

Doodles er blandinger og er ikke allergivennlige..

• Liker 2
Skrevet

Dette burde være enkelt for din bror. Dere virker villige til å finne en hund han kanskje ikke reagerer på, og han blir gitt muligheten til å finne ut av dette, men nekter. Da syns jeg dere skal gå for den hunden dere liker best. Jeg ville kanskje informert familien om at dere kommer til å skaffe dere hund (ikke bare vurderer), og gitt bror én siste sjanse til å teste om det finnes hunder han tåler bedre enn andre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke like vanlig å reagere på puddel som andre raser, selv om dette kan forekomme. Puddel er en rase som skal bades ofte, vertfall hver 14 dag, dette reduserer allergien stort sett mer enn hunder som røyter og bades 1 gang i året..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Doodles er blandinger og er ikke allergivennlige..

No shit Sherlock :fnise: Hva i alle dager var relevant med den kommentaren? Doodles "markedsføres" som mer allergivennlige enn rene retrievere, mange velger feilaktig en doodle (eller en puddel, eller en bichon) fordi de tror man unngår allergi da. Det er feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...