Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har noen av dere tips og råd for at handleturene skal bli billigere?

Tenker ikke på middagsmat, da vi har Adams matkasse, men alle andre dagligvarer.

Frokost/lunsj/kveldsmat, drikke, bakevarer, frukt, hygiene, vaskemiddel o.l. 

Hvilke varer handler dere som lever på "sparebudsjett"?.

edit. "Sparebudsjett" ble feil ordvalg. Vi velger å bruke en god sum på matkasse, men ønsker å se om det er noe vi kan spare inn på andre dagligvarer.

Endret av Ellam
La til "edit"
Videoannonse
Annonse
Skrevet

DRopp Adams matkasse om du vil sparepenger og bruk kolonialen :-) 

• Liker 7
Skrevet

Det går an å gå på f.eks Rema og se hva som er billig.  Den matkassa hadde dere spart mye på å kutte ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager bruker du en matkasse om du er på sparebudsjett??? Det er kjempedyrt i forhold til å kjøpe maten selv!

Anonymkode: 37617...12a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig de vil benytte seg av matkassen og så spare inn pengene andre steder.. Herregud for en gjeng.. se etter tikroners marked.. brød og pålegg er ofte inkludert der.. Vaskemiddel ville jeg kjøpt på europris og lignende.

Anonymkode: ef90f...751

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig de vil benytte seg av matkassen og så spare inn pengene andre steder.. Herregud for en gjeng.. se etter tikroners marked.. brød og pålegg er ofte inkludert der.. Vaskemiddel ville jeg kjøpt på europris og lignende.

Anonymkode: ef90f...751

Vaskemiddel er som regel ikke billigere på Europris. De tjener grovt på at folk tror det, men om du sjekker pris pr enhet, er det som regel ikke det. Du får det like billig og ofte billigere på Rema/Kiwi. 

Anonymkode: 37617...12a

• Liker 2
Skrevet

Handle for hele uka. Sett opp en oversikt over de vanligste tingene dere kjøper og prisen i de ulike butikkene. 

Bruk handleliste og unngå å kjøpe noe som ikke står på lista. 

• Liker 1
Skrevet

,First Price har jo noen varer som er  minst like bra som de andre: F.eks. rød husholdningssaft,sitronbrus,Cola,tannkrem,shampo&balsam kjøttdeig/karbonadedeig mm(sysns first price sine varer som er ' norskproduserte ' er minst like bra som andre varer,og noen av varene dems har jo vunnet 'best i test' Du kan google 'first price beste varer' så kan du se selv..Men om du kjøper first price varer på f.eks. Meny og ikke Kiwi er det faktisk dyrere..Rema1000 har også endel 'egne' varer som er billigere:Kaffe,Grans brus,ferdigpizza,rema1000 egg,frukt&grønt mm.. Er du i Oslo bør du handle på endel innvandrer butikker.Mye å spare på det spesielt tørrvarer som ris,bønner,linser mm...

OG PENGER SPART ER JO PENGER TJENT,IKKE SANT..MEN TROR DU BØR DROPPE DEN MATKASSA OM DU VIRKELIG VIL SPARE PENGER...:)

AnonymBruker
Skrevet

Sjampo, dusjsåpe og kosmetikk/hygiene er ofte rimelig på Europris og Sparkjøp. Kaffe kan også være billig på Europris, og andre steder, kjøp mer når det er tilbud. 

Havregryn er billig, havregrøt på vann er nesten gratis. 

Kjøp ris i store poser, ikke boil in bag.

Brød er dyrt. Teknikker med eltefri  baking/langtidsheving lar deg bake selv med lite arbeid, og det blir billig hvis du unngår dyre ingredienser som speltmel og nøtter, og veldig godt! Lag gjerne flere og frys ned.

Dere taper penger på matkassen, men det spørs jo hvor godt dere ellers ville planlagt middager og innkjøp. 

Popcorn er billig snacks.

Du sparer også mye ved å ha oversikt i kjøleskap og fryser og unngå at mat blir dårlig og må kastes.

Anonymkode: 4d8bd...00d

Skrevet
1 time siden, Ellam skrev:

Har noen av dere tips og råd for at handleturene skal bli billigere?

Tenker ikke på middagsmat, da vi har Adams matkasse, men alle andre dagligvarer.

Frokost/lunsj/kveldsmat, drikke, bakevarer, frukt, hygiene, vaskemiddel o.l. 

Hvilke varer handler dere som lever på "sparebudsjett"?.

Matkasse er dyrt! Det er billigere å handle inn selv, om man er flink til å planlegge, og ikke minst får man flere måltider ut av å handle selv, enn å bruke Adams matkasse.. 

Tiltak dere kan gjøre;
# Dropp matkasse (bortkastet penger)
# Bak brød (jeg vet om en brødoppskrift, som er kjempegod, om du ønsker, kan jeg skrive ned for deg?)
# Lag store måltider og frys ned til å ha senere. For eksempel gryterett. Det kan fryses ned, og tas opp igjen til senere med annet tilbehør til osv. Det samme gjelder middag. Når dere har spist middag og det er mat til overs, frys det ned! 
# Kjøttkaker kan man lett steke selv, og fryse ned
# Se etter billigvarer. For eksempel dopapir, oppvaskmaskintabletter osv. Jeg kjøpte en stor boks med vaskemidler på Europris for en måned siden, og jeg har enda ikke kommet halvveis i boksen, og jeg vasker mye klær. Har barn.
# Vann i springen.. 
# Godteri og annet drikke. First price cola for eksempel. First price potetgull osv..

Du må rett og slett bare kikke deg litt rundt, og se på ulike matvarer og priser. Sammenligne og finne ut på den måten. :) 

Skrevet

Takk for mange gode tips😊

Nå er det slik at vi ønsker å ha Adams matkasse. Men det utelukker ikke at vi ønsker å gjøre det rimeligere de andre dagligvarene vi handler.

Er klar over at vi kunne ha spart litt på å ikke ha matkasse, der bruker vi 4000,- i mnd. Men på andre dagligvarekjøp ligger vi rundt 8000/mnd, så tenker at der kanskje vi kan gjøre det litt billigere.

Skrevet
3 minutter siden, Minlillesky skrev:

Matkasse er dyrt! Det er billigere å handle inn selv, om man er flink til å planlegge, og ikke minst får man flere måltider ut av å handle selv, enn å bruke Adams matkasse.. 

Tiltak dere kan gjøre;
# Dropp matkasse (bortkastet penger)
# Bak brød (jeg vet om en brødoppskrift, som er kjempegod, om du ønsker, kan jeg skrive ned for deg?)
# Lag store måltider og frys ned til å ha senere. For eksempel gryterett. Det kan fryses ned, og tas opp igjen til senere med annet tilbehør til osv. Det samme gjelder middag. Når dere har spist middag og det er mat til overs, frys det ned! 
# Kjøttkaker kan man lett steke selv, og fryse ned
# Se etter billigvarer. For eksempel dopapir, oppvaskmaskintabletter osv. Jeg kjøpte en stor boks med vaskemidler på Europris for en måned siden, og jeg har enda ikke kommet halvveis i boksen, og jeg vasker mye klær. Har barn.
# Vann i springen.. 
# Godteri og annet drikke. First price cola for eksempel. First price potetgull osv..

Du må rett og slett bare kikke deg litt rundt, og se på ulike matvarer og priser. Sammenligne og finne ut på den måten. :) 

Jatakk til brødoppskrift😃

• Liker 1
Skrevet

Men er det noe dere "alltid" har handlet, og så ha innsett at "oi, det var dyrt"🙈

Ost f.eks, det er jo dyrt, men kanskje like billig pålegg som skinke o.l kanskje?

Vaskemiddel, oppvaskmiddel og toalettpapir handler jeg på Felleskjøpet.

Brød baker jeg som regel. Men det går med mye frokostblanding (Weetabix og Cheerios). Leverpostei i hermetikk.

Gjest wildfig
Skrevet

Du bruker 4000 i måneden kun på middager? Da er det vel 5dagerskassen? Så da bruker du sikkert en del på middager de dagene det ikke er matkasse. Det er jo en veldig luksusgode da :) Vi har hatt det i perioder da vi virkelig trengte inspirasjon. Du nevner ikke hvor mange dere er i husholdningen, men 12 000 i mat/husholdning høres mye ut. Dere bruker matkasser på den summen svært mange bruker i måneden på all mat/husholdning. Noe å tenke på :)

Som flere her over nevner så er first price ikke et så verst alternativ. Samt havregryn, ris og pasta. Fryste grønnsaker og kjøtt i stedenfor ferskt. Dopapir/tørkepapir kan kjøpes i store kvantum, samt vaskemidler. Bak egne rundstykker. Måltid med egg metter godt. Vann som tørstedrikk. 

Skrevet (endret)

Hvilke varer andre kjøper er irrelevant. Kjøp det dere liker, men ha noen prinsipper.

Jeg ville ikke hatt et eget budsjett for middag og ett til for de andre måltidene. Definitivt droppet matkasse. Handle og lage mat må dere i alle fall. 

Jeg ville ha droppet "drikke" som en egen post. Her drikkes det vann, billigste Rema-kaffe, billigste urtete, 100-posers svart te kjøpt på innvandrerbutikker. Melk til måltider/i mat. Frukt er en del av måltidene. Jeg spiser mest knekkebrød/grøt/pumpernickel, nesten aldri "ferskt" brød, men fryser ned 4 skiver i poser for cheese on toast.

Jeg tenker "trappetrinn". Basis (det det går mest av) er billig mat og hverdagsmat. Alle måltider har noe stivelse (brød, potet, pasta, ris eller gryn), noe grønnsaker, noe protein og noe fett. De fleste dagene spiser jeg billige matvarer, men jeg varierer dem, så jeg spiser godt og sunt likevel. Jeg velger ikke alltid det billigste, men avveier sånn at jeg velger noe som er av akseptabel kvalitet til en akseptabel pris. Jeg ser på hva jeg skal ha det til. Frosne grønnsaker er fint til middag siden det i alle fall skal varmes opp. Grønnsaker å knaske på er friske. Jeg kjøper i all hovedsak den billigste varianten - vanlige gulrøtter, ikke babygulrøtter, FirstPrice poteter, ikke mandelpoteter. Oftere vanlig spaghetti enn fancy former. Kjøper ikke organisk, helsekost, hipstermat, redusert, tilsatt, eller merkevarer, hvis det innebærer høyere pris. Søndager spiser jeg gjerne litt "finere" mat (biff, asparges ol). Til høytider har jeg tradisjonell mat. Jeg lager mest mulig fra bunnen, men kimser ikke av "ferdigmat"; samtidig ser jeg på hva jeg får og kjøper ikke uten videre en rett som består av hovedsakelig hvetemel til kiloprisen for kjøtt (eller høyere).

Jeg spiser opp alt. Jeg velger ofte matvarer med naturlig fett, og spiser opp alt som er spiselig. Jeg planlegger måltider og koordinerer innkjøp sånn at jeg så ofte som mulig går tom for ferskvarer (frukt, friske grønnsaker, melk) rett før jeg skal handle igjen. For meg passer det å ha to faste handledager per uke, men jeg er fleksibel. 

Jeg kjøper i sesong. Hva som er i sesong sier seg ofte selv - det er det som er billigst og best og i overflod akkurat da. Tilbudet av matvarer følger en viss rytme gjennom året. Litt spennende å følge med på og glede seg til.

Jeg kjøper større pakker og porsjonerer og fryser ned når det er mulig. Så tar jeg opp og tiner i kjøleskap kvelden i forveien.

Jeg roterer middagene gjennom uka etter en fast plan, så det blir rikelig variasjon og en naturlig rytme.

Jeg benytter meg av tilbud, men jeg ser på hva jeg får for pengene, hva jeg trenger, vurderer om jeg kan spise det opp i tide eller oppbevare det trygt og har plass til det. Hvis det er noe jeg vet jeg kommer til å overspise, evt vil fortrenge annen mat, dropper jeg det.

Jeg er en enslig, liten, sedat kvinne, og bruker under 2000 kroner på dagligvarer pr måned. Jeg bor midt i Oslo, så jeg har godt utvalg av vanlige butikker, men ingen Europris/OBS og lignende. Jeg leser tilbudsaviser, men de beste tilbudene er ofte ikke annonsert, og de beste annonserte er ofte utsolgt. Jeg har ingen favorittbutikkjeder - jeg handler rett som det er på Joker eller Meny selv om de jevnt over er dyrere. Jeg har ikke bil, så jeg må bære alt, men jeg er uføretrygdet, så jeg har tid til det. Jeg velger ofte å gå fram og tilbake mellom noen butikker før jeg bestemmer meg. Men jeg blir også lett revet med, så jeg er nøye med å legge opp og holde meg til ruta og handlelista.

Jeg bruker tøybind, så jeg har ingen løpende utgifter til bind/tamponger.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...