AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Jeg skal ta eksamen og deretter ta fagprøve, men vet ikke hvor lenge det blir til. Jeg jobber i skolen utplassert av nav, og har 3 års erfaring til sommeren. Jeg skal ta fagbrevet som praksiskandidat, altså 5 års praksis. Men jeg har hørt at man man få fratrekk i praksistiden hvis man har studiekompetanse..? Stemmer dette? Når jeg tar det som praksiskandidat, er det noen regler for hva jeg skal igjennom? Jeg har vært i barnehage og barneskole, men ikke ungdomsskole. Hva slags opplegg får jeg ved en fagprøve? Blir det tilpasset der jeg jobber, og kan jeg bestemme hvilket trinn jeg vil ta den på osv..? Hva med innhold/opplegg jeg må gjennom før fagprøve. Fins det regler for hva jeg må igjennom? Jeg sliter med angst, og føler jeg ikke mestrer alt ved faget. Jeg er veldig usikker på om jeg klarer å mestre ting som har med dramatisering/skuespill eller dans.. Jeg kan jo ikke slikt. Blir det tilpasset etter mine behov? Anonymkode: 08f68...39c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 Hei! Jeg har gått samme løpet som deg, og ble ferdig BUA nå i høst. Jeg tror, men er ikke helt sikker, at man får litt fratrekk på tiden for å ha generell studiekompetanse. Sjekk opp i din fylkeskommune, det hender reglene er litt forskjellige fra sted til sted. I min fylkeskommune må man kun gjennom barn fra 0--6 år, reglene ble forandret for noen år siden. Man trenger dermed ikke jobbe i hverken barneskole, ungdomsskole, SFO eller ungdomsklubb. Igjen ville jeg kontaktet fylkeskommunen for å være heeelt sikker. Jeg har selv kun erfaring fra barnehage. Opplegget på fagprøven blir tatt ut fra arbeidsstedet ditt. Det er tre oppgaver: én barnehage, en barneskole og SFO og en Ungdomsklubb/fritidsklubb eller lignende. Den oppgaven som er mest omfattende og som du skal gjennomføre i praksis er der du jobber under fagprøven. Siden jeg jobber i barnehage ble min mest omfattende oppgave i barnehagen, hvor jeg planla to aktiviteter med barna, som jeg gjennomførte på dag tre av fagprøven min, med sensor tilstede. Dag 1 og 2 ble brukt til å skrive oppgavene. Det du må gjennom på fagprøven er en tredelt oppgave: barnehage, skole og SFO, og fritidsklubb (ungdom fra 12-18). Da skal du planlegge to aktiviteter på barnehage, én aktivitet på skole og én aktivitet på SFO og så får du en oppgave om ungdom- f.eks "en typisk kveld på ungdomsklubben" eller "hvordan vil du jobbe med temaet mobbing på en ungdomsklubb". I tillegg må du skrive om lover og regler på de forskjellige stedene, alderstypiske trekk osv. Går du skole for å lære faget? Jeg gjorde det, og da hadde vi prøveeksamen og snakket mye om hvordan ting ble gjort, jeg fikk i alle fall mye informasjon der. Kan du spørre noen fagarbeidere der du er utplassert? Lykke til!! Anonymkode: d25d9...d21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå