Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig startet med styrketrening (vekter) og prøver derfor å få i meg mer proteiner. Er ikke vandt til å holde styr på næringsstoffene, men når jeg prøvde idag å sette inn alt jeg spiste, bare for å se hvordan jeg pleier å ligge når det kommer til næringsstoffene, gikk jeg over streken på både karbohydrater og fett, men lå langt under streken på proteiner. Skal dra ut å kjøpe proteinpulver snart, men har dere tips til ulike matvarer og eventuelt retter som er proteinrike og bra for muskelbygging? 

Anonymkode: 9263e...2e6

Skrevet

Egg og yoghurt

Skrevet

Egg, tunfisk, kalkun og kylling, Cottage Cheese, bønner og linser, Soya, 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Husk at de appene du bruker, med de strekene du overskrider osv kommer veldig ann på hva du har satt som mål. Er du sikker på at daglig kaloriinntak og mål er riktig? 

For å bygge muskler effektivt er du nødt til å ha et lite kalorioverskudd blant annet. 

Min erfaring er at det er lett å spise nok proteiner uten tilskudd om man går inn for det. I går spiste jeg 157 gram protein og det er nokså passe ved styrketrening. Jeg er 77kg og mann. 

Mine største proteinkilder i går var 200g mager kesam (masse protein i de), gresskarfrø 10g, 130g kyllingfilet, 20g spekeskinke, 150g hvetemel, 40g serranoskinke, 100g mozarella, 1 dosering proteinpulver og 3dl melk, 20g peanøttsmør. 

Disse kildene var bakt inn i forskjellige retter. 

Egg er jo nevnt, ellers er kjøtt bra kilder, samt meieriprodukter som kesam, skyr, cottage cheese, nøtter og ikke minst FISK! Torsk, tunfisk, laks, ørret og igrunn det meste fra havet. 

Endret av debattanten
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spis mer kjøtt, fisk, innmat, egg, ost og andre meieriprodukter.

Anonymkode: 4df0f...e30

• Liker 2
Skrevet

Linser og bønner og kikerter og sånt. Normal trening krever ikke proteinpulver, faktisk kan man legge på seg av det. Proteinpulver er for de som trener på høyt nivå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke proteinpulver. Vanlig mat er mye bedre for deg og billigere. I tillegg til magert kjøtt, egg og melk så kan du spise nøtter, frø og belgfrukter. Korn har også proteiner, så havregrøt f.eks. er super mat.

Anonymkode: 35d95...819

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, Silfen skrev:

Linser og bønner og kikerter og sånt. Normal trening krever ikke proteinpulver, faktisk kan man legge på seg av det. Proteinpulver er for de som trener på høyt nivå. 

Man kan legge på seg av alt.. Det er ikke proteinpulveret som avgjør, men antall kalorier. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, penny_ skrev:

Man kan legge på seg av alt.. Det er ikke proteinpulveret som avgjør, men antall kalorier. 

Jo, det er proteinpulver som kan avgjøre. Google om du vil. 

Skrevet (endret)
33 minutter siden, Silfen skrev:

Jo, det er proteinpulver som kan avgjøre. Google om du vil. 

Hvor har jeg skrevet at proteinpulver ikke kan avgjøre? Det er kalorier som avgjør, og siden det er kalorier i proteinpulver, så kan proteinpulver avgjøre.

Tipset ditt burde egentlig vært at man kan legge på seg av å spise mat. Det er ikke noe spesielt ved proteinpulver som gjør at man legger på seg. 

hehe.... jeg trenger ikke å google for å finne ut at proteinpulver inneholder kalorier. :rolleyes:

Endret av penny_
  • Liker 5
Skrevet

Nei, det er ikke kaloriene, men proteinene. Vært masse i media om dette siste året. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Silfen skrev:

Nei, det er ikke kaloriene, men proteinene. Vært masse i media om dette siste året. 

Absolutt alt av karbohydrater, proteiner og fett som IKKE blir brukt til energi, vil lagres som fett. Når du mener du har lest dette i media har du mest sannsynlig lest overskriften "Du kan legge på deg av proteinpulver!!!" og tenkt at denne egenskapen er unikt for dette næringsmiddelet. Det er feil.

Anonymkode: 0380e...8d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Over streken av hva? har du fått noen til å regne ut macroene dine basert på trening, aktivitetsnivå, høyde, vekt osv? Husk også at du som noen sier må legge på deg først for å bygge muskler. Jeg har bulket i 3 mnd før jeg nå kutter, og da har jeg gått opp både muskler og fett. Nå kutter jeg altså, og da har jeg mindre. men jeg har fortsatt mye karbohydrater, det er ikke farlig. Sjekk IIFYM, det er mye friere enn all denne tenkingen om at noe mat er farlig/uren.

Mine proteiner kommer fra: Kikerter, bønner, linser, tofu, soya, ost, yoghurt, cottage cheese, "mock meat", proteinpulver og barer. (er vegetarianer, så jeg spiser ikke dyr). 

Anonymkode: 96e03...49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Silfen skrev:

Haha, hvordan mener du at man legger på seg hvis man spiser litt mer proteiner enn man trenger så lenge man ikke spiser mer kalorier enn man trenger? Det funker ikke sånn som du tror vet du. Det er kalorier som avgjør, ikke proteiner. Jeg spiser mye proteiner og tar proteintilskudd i tillegg. Har ikke blitt en eneste liten fettprosent større, men har gått opp i muskelmasse ;)

Man bør ikke være bastant om ting man ikke kan. 

Anonymkode: 4788a...3b3

Skrevet (endret)
47 minutter siden, Silfen skrev:

Sånn går det når man bare leser overskriftene og ikke kan sette seg inn i hva det egentlig dreier seg om.

Men gi meg gjerne en link så kan jeg forklare deg hva som menes.

Endret av penny_
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Anbefaler egg, tunfisk, kyllingfilet, bønner og linser i stede for pasta eller så kan du bruke denne protein pastaen, soyabønner er det veldig mye protein i, om du går på helsekost kan du finne soyachips, eller noe sånt. Der får du 36 pr 100g 

Selv spiser jeg mye egg, kylling, en del grove korn produkter hvor det finnes noe protein, mye tunfisk 
Alt dette kan varierer på brødskive, middag, lunsj salat osv 

AnonymBruker
Skrevet

Vegetarianere da?

Anonymkode: 1a1e8...b6d

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vegetarianere da?

Spiser mye bønner, linser, tofu, kikkerter, gryn, ris, bulgur osv :) Løfter mye vekter :)

• Liker 1
Skrevet
På 31. mai 2017 den 15.33, Silfen skrev:

Haha noe av det dummeste jeg har lest.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Heisann1234 skrev:

Spiser mye bønner, linser, tofu, kikkerter, gryn, ris, bulgur osv :) Løfter mye vekter :)

Grazie! 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...