Gå til innhold

Stebarnsadopsjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg lurte på om noen her har vert gjennom søknad om stebarnsadopsjon på barn under 12 år. Leste på bufetat at det kunne være vanskelig. Barnefar er ikke skikket til å ha barnet og er ikke i bildet. Mannen min og jeg har vert sammen i 3 år (er nå gift). Det er han som fungerer som pappa til barnet på 7 år, og vi begge ønsker at han skal adoptere barnet. Jeg har foreldreansvaret alene, men trur likevel barnefar kan lage litt bråk da han skal ha alle "rettighetene", men ikke noe mer..

Noen som har vert i samme situasjon som kan gi oss råd/tips?

Anonymkode: 0dfd4...ed7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent til ungen er gammel nok til å ta den avgjørelsen selv

Anonymkode: c1304...dd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vent til ungen er gammel nok til å ta den avgjørelsen selv

Anonymkode: c1304...dd7

Det var ikke dette jeg spurte om, kun råd om folk som hadde erfaring om det.

-Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan ikke når far ikke vil. 

Anonymkode: ec379...b16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far må jo godkjenne dette.....?

Anonymkode: c7093...43d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far må jo godkjenne dette.....?

Anonymkode: c7093...43d

Nei ikke når jeg har foreldreansvaret alene, men har lest at de også må ta i betraktning hans syn på saken likevel. Med felles foreldreansvar da er det annerledes.

-Ts

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg forstår det sånn at barnefar får varsel om at du ønsker at samboer skal adoptere deres barn.

Far har rett til å uttale seg, men det kan allikevel gå i deres favør om bufetat konkluderer med at adopsjon er til barnets beste såfremt du som hovedomsorgsperson vil dette. I tillegg har barn på 7+ rett til å bli hørt.

• Barn som har fylt 7 år og yngre barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, skal få informasjon og anledning til å uttale seg før en avgjørelse om adopsjon.

Partenes rett til å uttale seg

Alle partene i en adopssjonssak har rett til å uttale seg. Dersom en part ikke allerede ved søknad eller på annen måte har uttalt seg i saken, blir personen varslet når adopsjonsøknaden er mottatt i Bufetat.

Dette forhåndsvarslet skal gjøre greie for hva saken gjelder, og ellers inneholde det som anses påkrevet for at parten på forsvarlig måte kan ivareta sin interesse i saken. Parten får da anledning til å uttale seg innen en fastsatt frist, som regel innen ca tre uker.

Når du søker om stebarnadopsjon skal din ektefelle eller samboer skrive under på søknadsskjemaet, slik at det blir ikke sendt særskilt forhåndsvarsel til vedkommende.

Samtykke fra den som har foreldreansvar for barnet er et absolutt vilkår for å kunne gjennomføre en adopsjon. En uttalelse fra en forelder uten foreldreansvar vil også ha betydning for avgjørelsen av søknaden.

Barnets mening skal som hovedregel innhentes i en adopsjonssak. Dersom barnet er under 18 å gjøres dette i forbindelse med at kommunen utreder saken.

https://www.bufdir.no/adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Stebarnsadopsjon/

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, GoldenLioness skrev:

Jeg forstår det sånn at barnefar får varsel om at du ønsker at samboer skal adoptere deres barn.

Far har rett til å uttale seg, men det kan allikevel gå i deres favør om bufetat konkluderer med at adopsjon er til barnets beste såfremt du som hovedomsorgsperson vil dette. I tillegg har barn på 7+ rett til å bli hørt.

• Barn som har fylt 7 år og yngre barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, skal få informasjon og anledning til å uttale seg før en avgjørelse om adopsjon.

Partenes rett til å uttale seg

Alle partene i en adopssjonssak har rett til å uttale seg. Dersom en part ikke allerede ved søknad eller på annen måte har uttalt seg i saken, blir personen varslet når adopsjonsøknaden er mottatt i Bufetat.

Dette forhåndsvarslet skal gjøre greie for hva saken gjelder, og ellers inneholde det som anses påkrevet for at parten på forsvarlig måte kan ivareta sin interesse i saken. Parten får da anledning til å uttale seg innen en fastsatt frist, som regel innen ca tre uker.

Når du søker om stebarnadopsjon skal din ektefelle eller samboer skrive under på søknadsskjemaet, slik at det blir ikke sendt særskilt forhåndsvarsel til vedkommende.

Samtykke fra den som har foreldreansvar for barnet er et absolutt vilkår for å kunne gjennomføre en adopsjon. En uttalelse fra en forelder uten foreldreansvar vil også ha betydning for avgjørelsen av søknaden.

Barnets mening skal som hovedregel innhentes i en adopsjonssak. Dersom barnet er under 18 å gjøres dette i forbindelse med at kommunen utreder saken.

https://www.bufdir.no/adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Stebarnsadopsjon/

Ja dette har jeg lest☺ Jeg lurer på om noen her inne har vert gjennom det samme, der de har fått det godkjent/ikke godkjent🙂.

-Ts

Gjest GoldenLioness
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette har jeg lest☺ Jeg lurer på om noen her inne har vert gjennom det samme, der de har fått det godkjent/ikke godkjent🙂.

-Ts

Ser ut som det kan være vanskelig 😶

Hei!

Det er nok ikke så enkelt som det kan virke som her. 

Vi begynte i januar på en adopsjonsprosses der jeg skal adoptere min manns datter.

Vi sendte inn alle dokumenter som krevdes, og samtykke fra biologiske mor. Det er hun som spurte om jeg ville adoptere jenta fordi hun er syk og vil aldri bli frisk til å ta seg av henne.

Etter noen mnd fikk vi anslag. Dette klaget vi på, og det gikk enda litt tid. Det andre avslaget kom i juli, på tross av at mor har sagt fra seg foreldreretten og VIL dette.

Vi klaget på dette også, og kom opp til det høyeste organ. For en uke siden fikk vi det siste avslaget i posten. Og dette er endelig.

Så på tross av at vi er enige alle sammen så får vi ikke lov. Hovedbegrunnelsen er at barnet bare er 5 år. Hun burde være 7 for da skal hun være med å bestemme. Det er vanskelig for henne å være med på den avgjørelsen for hun vet ikke lenger hvem hennes bio. mor er. Hun husker henne ikke og ikke hennes familie. Hun kaller meg for mamma og mine foreldre for besteforeldre. De mener også at jeg og pappaen hennes ikke har vært sammen lenge nok. vi har vært samboere i 3 år, og vært gift i 1 1/2 år.

De mener også at jeg har hatt jenta for kort tid. Hun har bodd fast hos oss i 2 år uten kontakt med biologiske. Det er lenge for ei jente på 5 år.

Men jeg har vært i livet hennes fra hun var 2 år. Vi hadde henne veldig mye også før hun flyttet til oss. Det er snakk om perioder på 6-8 uker av gange. Dette betydde ingenting for direktoratet som ga oss avslaget.

Så på tross av enigheter, far har foreldreansvaret alene, får ikke jeg lov å adoptere den lille jenta.

http://www.klikk.no/forum/foreldre/topic/6421746-noen-som-har-adoptert-stebarn/

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det skulke vært slik at den med foreldreansvaret  alene kunne bestemme om barnet kunne adopteres av nåværende partner ville det være helt feil at en uten foreldreansvar skulle måtte betale bidrag, så tviler på at foreldreansvaret har noe å si.. man kan ikke bare velge og vrake i foreldre ... er far far og ønsker det - så er far far..rett og slett FREKT OG UHØRT å kreve noe annet dersom man alt har ført på far sitt navn 

Anonymkode: e2ad7...df1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, GoldenLioness skrev:

Hei!

Vi begynte i januar på en adopsjonsprosses der jeg skal adoptere min manns datter.

Vi sendte inn alle dokumenter som krevdes, og samtykke fra biologiske mor. Det er hun som spurte om jeg ville adoptere jenta fordi hun er syk og vil aldri bli frisk til å ta seg av henne.

Etter noen mnd fikk vi anslag. Dette klaget vi på, og det gikk enda litt tid. Det andre avslaget kom i juli, på tross av at mor har sagt fra seg foreldreretten og VIL dette.

Vi klaget på dette også, og kom opp til det høyeste organ. For en uke siden fikk vi det siste avslaget i posten. Og dette er endelig.

Så på tross av at vi er enige alle sammen så får vi ikke lov. Hovedbegrunnelsen er at barnet bare er 5 år. Hun burde være 7 for da skal hun være med å bestemme. Det er vanskelig for henne å være med på den avgjørelsen for hun vet ikke lenger hvem hennes bio. mor er. Hun husker henne ikke og ikke hennes familie. Hun kaller meg for mamma og mine foreldre for besteforeldre. De mener også at jeg og pappaen hennes ikke har vært sammen lenge nok. vi har vært samboere i 3 år, og vært gift i 1 1/2 år.

De mener også at jeg har hatt jenta for kort tid. Hun har bodd fast hos oss i 2 år uten kontakt med biologiske. Det er lenge for ei jente på 5 år.

Men jeg har vært i livet hennes fra hun var 2 år. Vi hadde henne veldig mye også før hun flyttet til oss. Det er snakk om perioder på 6-8 uker av gange. Dette betydde ingenting for direktoratet som ga oss avslaget.

Så på tross av enigheter, far har foreldreansvaret alene, får ikke jeg lov å adoptere den lille jenta.

Jeg lurer litt på en sak. Ser de i sine avgjørelser og avslag også på at barnet da ikke arver sin alvorlig syke mamma? Nå er det å være alvorlig syk minst to ting, noe man kan leve med og noe man kan dø av. Hvordan "tenker" og vurderer de som har gitt dere avslag i forhold til disse to variantene av alvorlig sykdom? 

Jeg har ingen personlig erfaring med stebarnsadopsjon utover kjente som har ventet til barna var 18 år fordi biologiske foreldre da ikke har noe de skulle ha sagt, og barna skulle bo der de bodde inntil de var voksne. 

Vi har adoptert der mammaens siste ønske var at barnet skulle til oss, og der pappa er ukjent. Det var rimelig enkelt, og ikke det ts spør om. 

Jeg kommer til å følge tråden fordi problemstillingen er interessant. 

Anonymkode: 3df69...a19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, GoldenLioness skrev:

Hei!

Ja ser dårlig ut da😕

-Ts

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det skulke vært slik at den med foreldreansvaret  alene kunne bestemme om barnet kunne adopteres av nåværende partner ville det være helt feil at en uten foreldreansvar skulle måtte betale bidrag, så tviler på at foreldreansvaret har noe å si.. man kan ikke bare velge og vrake i foreldre ... er far far og ønsker det - så er far far..rett og slett FREKT OG UHØRT å kreve noe annet dersom man alt har ført på far sitt navn 

Anonymkode: e2ad7...df1

Barnefar betaler ingenting i bidrag, så skjønner ikke helt hva du vil frem til med det. Her er det snakk om en som er kriminell, voldelig og bruker stoff. Barnet kjenner han ikke, har aldri hatt kontakt.

-Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...