AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Hei! Håper jeg ikke blir lynsjet nå, men katten som bor hos meg og mine foreldre fikk for en stund siden kattunger. Vi ga bort alle, bortsett fra en som skal bo hos oss. Dette er en veldig koselig kattunge, kosete, leken, veldig sosial kattunge. MEN, kattemor har blitt utrolig frustrert og sint, hun prøver å jage bort sin egen unge hele tiden, hun freser til henne, slår etter henne, hun er skikkelig sint hele tiden! Hun er sint på oss også, det er svært sjelden at hun kommer på fanget for å kose lengre, eller at hun vil bli klappet. Det virker som at hun virkelig ikke liker at sin egen kattunge er til stede? Er dette vanlig oppførsel? Hun slår etter oss også, spesielt hvis kattungen er i nærheten. En sjelden, sjelden gang liker hun å bli koset med, med om kattungen skulle dukke opp, så blir hun sint igjen. Jeg ser jo at kattemor ikke har det bra, og vet ikke helt hva man kan gjøre med situasjonen? Til å begynne med var jo kattemor en fantastisk mor for sine kattunger, men etter noen måneder har hun bare blitt mer og mer frustrert og aggressiv. Kattemor har heldigvis muligheten til å være mye ute, og det liker hun, for hun og kattungen kan ikke være i samme rom uten at kattemor blir sint. Kattungen ønsker kontakt med kattemor, og prøver noen ganger å nærme seg for å kose, slik som de pleide da kattungen var mindre, men nå blir hun bare slått etter. Ja, hva gjør man? Er jo utrolig glad i begge kattene. Kattemor har jeg en spesiell tilknytning til og vil veldig gjerne at hun skal ha det bra og det er vondt å se at hun har det slik. Anonymkode: 1673a...a97
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 Slik ble min kattemor også, hun har tre unger boende her og freser fortsatt til dem selv etter flere år. Jeg passer bare på at hun får avstand nok til dem så går det bra. Hun var sintere i begynnelsen , hun er roligere nå og de eksisterer greit sammen for det meste.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #3 Skrevet 29. mai 2017 Det er normalt at de støter fra seg ungene. Hos noen roer det seg når kattungen blir mer voksen. I andre tilfeller må man også gi bort den siste kattungen. Anonymkode: 6194c...38c 2
Tvist Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 Det er vanlig at kattemor jager bort ungene sine i naturen. Det er for å hindre innavl, så kattungene skal finne sitt eget territorium. Regner med at kattemor og ungen er kastrerte begge to? Hvis ikke vil det hjelpe. 2
PaperFlower Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Jeg tror det er lurt du leser deg opp om katter og deres språk, og generell oppførsel. Dette er nemlig helt normal oppførsel. At en kattemor støter ifra seg kattungene sine er helt, helt naturlig. Som det ble sagt før meg er det fordi at kattungene skal (i teorien) gå vekk og finne egne områder og egne maker. Dette er noe som mest sannsynlig vil gå seg til etter hvert. Kattungen vil lære seg at mamma er ikke noen som man klenger på lengre, og kattemor vil sakte men sikkert begynne å tolerere at kattungen er i nærheten igjen når hun har fått en stund med fred. Jeg tenker også at kattemor vil bli glad i kos fra dere igjen også, når hun får en stund med fred fra sin lille og kan bli seg selv igjen. Når en katt har kattunger vil instinktene hennes ta over litt, for da er hun en mamma som skal beskytte kattungene sine. Nå sier du ikke hvor lenge det er siden hun fikk kattungene, men jeg går utifra at siden du har gitt bort de andre kattungene er de gamle nok til å være selvstending og det er dermed en stund siden. Hun kommer sikkert til å bli seg selv igjen snart, men det kan ta litt tid for henne å bli normal igjen, rett og slett. Jeg håper kattemor er kastrert nå, og at du/dere har planer om å kastrere lillepus også så fort det er mulig. Det vil også være med på å forbedre oppførselen deres, og gjøre de mer avslappet i forhold til hverandre og også dere mennesker.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #7 Skrevet 30. mai 2017 Jeg har hørt om lignende episoder, og jeg tror det er kattungens oppførsel som er problemet Jeg overtok en kattunge fra en slik situasjon. Fikk høre at kattungen var verdens snilleste og gjorde aldri noe slemt. At kattemor var sint på han uten grunn. Vel, da jeg introduserte han for min voksne hunnkatt, så var han veldig klengete, masete og lekende oppetter henne. Er ganske sikker på at dette skjer i de fleste tilfeller med kattunger og mødre, men mennesker merker ikke hvor plagsom kattungen oppleves for kattemor. I mitt tilfelle løste problemet seg ved at jeg kjeftet/ irettesatte kattungen når den ville herje med den voksne katten min når hun ikke var interessert. Jeg kjenner katten min ganske godt, så jeg merker med en gang når hun blir irritert. Dette gjorde og til at den voksne katten min følte seg mer selvsikker på å avvise kattungen selv, jeg merket at hun etterhvert turte sette tydeligere grenser. Min katt var noe usikker og redd den voldsomme kattungen, så jeg måtte sette grenser på vegne av henne Idag går de overens uten problemer Anonymkode: c6aa3...5d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå