AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Hva syns dere er best? Jeg syns det er best at brudeparet åpner presangene etter middag og dessert, mens man venter på kaffegjestene. Så kan de som vil se på mens de åpner - det er jo like spennende for gjestene! Og så kommer jo kaffegjestene, de kan studere det brudeparet alt har fått, og når alle har kommet, så kan brudeparet åpne gavene fra de også, og stille alt pent på gavebordet. Da blir det gjerne tatt bilde av alle presangene. Når gjestene går er det skikk og bruk at gjestene går bort til brudeparet og takker for seg, og da i samme slengen takker brudeparet for gaven. Noen uker i etterkant sendes takkekort med bilde. Jeg har vært i bryllup der forlovere har fått i oppgave å åpne gavene etterhvert som de kommer og stille de pent på gavebordet, og notere i en bok eller lignende hva som er blitt gitt av hvem. Helt ok det og. Så kan brudeparet studere gavene i ro og mak etter desserten kanskje? Men noe jeg har opplevd, som jeg syns er en uting, er at brudeparet ikke har villet åpne noe under bryllupsfesten, pga de ville kun ha fokus på selve festen og heller åpne gavene i ro og mak hjemme. Grunnen til at jeg ikke likte det - og flere andre gjester og, var at vi følte oss litt snytt. Det ene var jo at vi ville se om de likte gaven - og hva andre syntes om det, og ikke minst hva andre gir... Jeg syns jo det er spennende. Om det så er en konvolutt med penger, hardangerbestikk eller en duk - spennende både for gjester og brudepar. Hva syns dere? Når skal man åpne presangene? Og skal gjestene se på mens brudeparet åpner? Skal forlovere åpne? Anonymkode: 4fcd7...0df 1
DobbelX Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 Jeg har vært gjest i mange bryllup, og jeg synes absolutt ikke det er spennende at brudeparet åpner gaver. Ja det er koselig å se reaksjonen deres når de åpner gaven fra oss, men alle de andre gavene er det da virkelig ikke interessant å se avdukingen av, og jeg synes ærlig talt det er bortkastet tid. Da synes jeg det er bedre at brudeparet bruker tiden på å snakke med gjestene. Det er greiere om noen andre åpner gavene mens for eksempel gjestene venter på at brudeparet skal komme seg til festen/middagen, det er uansett "dødtid" som gjestene godt kan bruke til å titte på gaver. Egentlig synes jeg den beste løsningen er at brudeparet åpner gaver hjemme etter bryllupet, i ro og fred. Det er ærlig talt ikke så veldig interessant for gjestene hva brudeparet får i gave fra femti andre, og på den måte får brudeparet sett ordentlig på hva de får fra hvem osv. 9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #3 Skrevet 29. mai 2017 Åpning av presanger er ikke spennede i det hele tatt. Det kan de gjøre når de kommer hjem eller dagen etter. Anonymkode: 85c7d...a4c 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 Det tar fryktelig lang tid å åpne disse gavene, hele festen ville jo blitt kun pakkeåpning. Var i bryllup nå i helgen, hun som hadde ansvar for åpning av gavene var også regnet inn i servering, det gikk ikke fordi det tok så fryktelig lang tid å åpne samt notere ned hva gavene var. Anonymkode: c27ca...a81 3
Byjenta! Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Vi skal ha alle gjestene til alt, ingen kaffegjester her. Vi pakker ikke opp gavene selv, men det skal vi få noen i familien til å gjøre. Ikke forlovere, de har nok med å gjøre andre ting
altflyter Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 I de bryllupene jeg har vært i, så har det vært en eller to som er pakkeansvarlige. Brudeparet har nok av andre ting å bruke dagen på, og mange gjester syntes det er kjekt å se hva brudeparet har fått Var pakkeansvarlig selv en gang. Jeg pakket opp det som var av gaver, satt kortene oppå gavene og skrev inn på en liste underveis hva som kom fra hvem pluss at jeg klistret på lapper med navn på giver på selve gaven ( i tilfelle kortene ble flyttet på... noe de selvsagt blir ) Det var en del pengegaver og der skrev jeg ned sum fra hver person på listen og tok vare på pengene (la dem på et trygt sted og lot kortene stå. Under kortene med pengegaver skrev jeg en lapp hvor det stod "pengegave". Listen med pengesummene var selvsagt ikke tilgjengelig for de andre gjestene, da det er en privatsak hvilke summer folk velger å gi (det er litt viktig syntes i hvert fall jeg ) 5
Minlillesky Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva syns dere er best? Jeg syns det er best at brudeparet åpner presangene etter middag og dessert, mens man venter på kaffegjestene. Så kan de som vil se på mens de åpner - det er jo like spennende for gjestene! Og så kommer jo kaffegjestene, de kan studere det brudeparet alt har fått, og når alle har kommet, så kan brudeparet åpne gavene fra de også, og stille alt pent på gavebordet. Da blir det gjerne tatt bilde av alle presangene. Når gjestene går er det skikk og bruk at gjestene går bort til brudeparet og takker for seg, og da i samme slengen takker brudeparet for gaven. Noen uker i etterkant sendes takkekort med bilde. Jeg har vært i bryllup der forlovere har fått i oppgave å åpne gavene etterhvert som de kommer og stille de pent på gavebordet, og notere i en bok eller lignende hva som er blitt gitt av hvem. Helt ok det og. Så kan brudeparet studere gavene i ro og mak etter desserten kanskje? Men noe jeg har opplevd, som jeg syns er en uting, er at brudeparet ikke har villet åpne noe under bryllupsfesten, pga de ville kun ha fokus på selve festen og heller åpne gavene i ro og mak hjemme. Grunnen til at jeg ikke likte det - og flere andre gjester og, var at vi følte oss litt snytt. Det ene var jo at vi ville se om de likte gaven - og hva andre syntes om det, og ikke minst hva andre gir... Jeg syns jo det er spennende. Om det så er en konvolutt med penger, hardangerbestikk eller en duk - spennende både for gjester og brudepar. Hva syns dere? Når skal man åpne presangene? Og skal gjestene se på mens brudeparet åpner? Skal forlovere åpne? Anonymkode: 4fcd7...0df Jeg synes brudeparet skal selv velge hvordan de ønsker å ha det. At brudeparet ikke har villet åpne noe under bryllupsfesten, pga de ville kun ha fokus på selve festen og heller åpne gavene i ro og mak hjemme høres helt digg ut! Det skal jeg gjøre når min tid kommer. Jeg hadde blitt stresset av å åpne gavene under festen, og hadde ikke fått tid til å kikke ordentlig på dem. Hadde og vært redd for at noe kunne knust om det stod til utstilling og en eller annen var uheldig å knuse noe.. Har ikke behov for at andre skal se hva vi får osv. Men sender jo takkekort osv 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Skrevet 30. mai 2017 Hos meg var to familiemedlemmer ansvarlig for å åpne og notere i en bok hva slags gave det var og fra hvem. I tillegg ble det notert i kortene hvilken gave som tilhørte. Så ble det stående fremme for alle å se. Det hadde jo vært dumt, syns vi, om vi skal bli stående foran gavebordet i lang tid å åpne gaver. Det er en dag og den dagen skulle jeg være med og snakke med alle, òg nyte min nye mann! Har ikke tid til åpne gaver da Anonymkode: 8f8b6...131 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #9 Skrevet 30. mai 2017 Pakkene bør åpnes i løpet av festen, om det er brudeparet som gjør det eller om de får noen andre til å gjøre det er meg revnende likegyldig. Anonymkode: 45ebf...a52
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #10 Skrevet 30. mai 2017 I bryllupene jeg har vært i har noen andre tatt seg av åpningen. Alt blir stillt opp på et bord med kort satt inntil så man kan se hvem det er fra. Har fungert kjempefint. Man slipper den lange åpningsprosessen. Brudeparet er som regel opptatt hele kvelden uansett Har ikke fulgt med på når åpningen foregår men det er klart innen middagen er ferdig, så sikkert noen som har gjort det mens andre er på vei fra kirken eller noe. Anonymkode: daa52...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #11 Skrevet 30. mai 2017 Bryllup er som regel ganske kjedelige greier, med mindre man kjenner mange, og det å se på gaver er en av de få tingene man kan foreta seg... Anonymkode: 12675...fcc 1
Arkana Skrevet 31. mai 2017 #12 Skrevet 31. mai 2017 (endret) Å se på at brudeparet åpner gaver er virkelig ikke spennende for andre enn brudeparet selv. Å skulle se på at brudeparet åpner flere titalls gaver hadde vært drepende kjedelig. Det tar dessuten lang tid og brudeparet burde heller bruke tiden sammen med gjestene. Det mest praktiske er å ha en eller to gaveansvarlige som kan pakke opp gavene, notere i en bok og sette gavene pent på et gavebord som brudepar og gjester så kan se på. Endret 31. mai 2017 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #13 Skrevet 31. mai 2017 Jeg giftet meg i utlandet, og der ble det regnet som helt utenkelig å åpne gavene i andres påsyn. Det ble gjort dagen etter i ro og mak, veldig hyggelig. Anonymkode: 8f7e5...725
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #14 Skrevet 31. mai 2017 Vi fikk enormt masse gaver, og hvis vi skulle åpnet disse selv og hatt nogenlunde oversikt ved å notere ned etc, hadde vi brukt hele kvelden. Vi gjorde det sånn at tre venninner av meg fikk oppgaven. De var invitert til kaffe (og før noen skyter meg av den grunn, så må jeg si at kaffegjester er helt vanlig her hvor jeg kommer fra) og åpnet gavene mens vi spise middag. De hadde stålkontroll og noterte ned i ei bok hvem gavene var fra (og brukte klistremerkesystem med nummererte merker på gavene). Anonymkode: 8a99c...93a 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #15 Skrevet 31. mai 2017 Jeg gifter meg denne sommeren og vi skal ikke åpne gavene før dagen etter. Vi tar de med oss hjem og åpner de hjemme. Sånn har det blitt gjort i alle bryllup jeg har vært i. Anonymkode: e7886...cde 2
Daria Skrevet 31. mai 2017 #16 Skrevet 31. mai 2017 Jeg har vært gaveåpner i flere bryllup - det tar mye tid (et par timer) hvis man har en del gjester. Skal brudeparet gjøre det selv vil det ta enda mer tid - de må jo ta seg tid til å lese kort, beundre, kommentere osv - de burde vel heller bruke dagen til å snakke med gjestene? At gavene ikke pakkes ut fordi brudeparet vil gjøre det selv senere har jeg aldri opplevd og ville synes det var veldig rart - å droppe gavebord er litt som å droppe taler eller brudevals. Man kan selvfølgelig gjøre det, verden går ikke under, men mange vil savne det og mumle seg imellom om at noe mangler. Dessuten blir gavebordet fort et minglested, det gir gjester som ikke kjenner hverandre noe å snakke om og har en sosial funksjon. 1
Arkana Skrevet 31. mai 2017 #17 Skrevet 31. mai 2017 5 minutter siden, Daria skrev: At gavene ikke pakkes ut fordi brudeparet vil gjøre det selv senere har jeg aldri opplevd og ville synes det var veldig rart - Enig. Har aldri opplevd at det ikke har vært gavebord under bryllup og ville synes det var litt spesielt. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #18 Skrevet 31. mai 2017 I vårt bryllup skrev vi i invitasjonene at eventuelle gaver skulle sendes hjem til oss. Litt fordi vi reiste til bryllupet og ikke kunne ha masse gaver med hjem, men aller mest for å unngå gavebord. Likevel ble det selvfølgelig en del gaver levert i bryllupet, men de fikk ligge fint på et bord til morgenen etter, hvor vi åpnet dem i ro og mak på senga. Der leste vi også gjennom alle kort og hilsninger. På den måten fikk vi fordøyd innholdet, lykkeønskningene og hvem de var fra. I stede for å lese opp i hu og hast for så å gå videre til neste, liksom... Og nå i ettertid har vi fått takket hver giver, og skal så klart sende ut takkekort. Hadde jeg skulle åpnet gaver foran alle ville det blitt en mye mer kunstig situasjon, og ingen viser vel uansett om de ikke liker en gave? Da faker man og takker så meget uansett, så det argumentet funker ikke Nei, synes tradisjonen som brukes i utlandet er mye bedre, at brudeparet får åpne gavene sine selv, hjemme etter at alt har landet. Anonymkode: 9d563...1f3 1
happiest Skrevet 3. juni 2017 #19 Skrevet 3. juni 2017 Jeg har hatt i oppgave å åpne gave til brudeparet og føre liste i en bok. Åpnet de etterhvert som gjestene kom. Da tok brudeparet bilder og vi gjestene ventet på de mens vi fikk servert litt snacks. OK måte å gjøre det på.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #20 Skrevet 3. juni 2017 På 31.05.2017 den 14.16, AnonymBruker skrev: Vi fikk enormt masse gaver, og hvis vi skulle åpnet disse selv og hatt nogenlunde oversikt ved å notere ned etc, hadde vi brukt hele kvelden. Vi gjorde det sånn at tre venninner av meg fikk oppgaven. De var invitert til kaffe (og før noen skyter meg av den grunn, så må jeg si at kaffegjester er helt vanlig her hvor jeg kommer fra) og åpnet gavene mens vi spise middag. De hadde stålkontroll og noterte ned i ei bok hvem gavene var fra (og brukte klistremerkesystem med nummererte merker på gavene). Anonymkode: 8a99c...93a Jeg var invitert i ett bryllup der gjestene kom til en gryterett, mens brudeparet, forlovere og nærmeste familie var ute og spiste. De fikk andre til å åpne gavene uten at de selv var til stede og laget et gavebord. Vi var flere som hjalp til med matlaging, på kjøkkenet og stå bak disken, så alle fikk ta del i selskapet. Øl og drikkevarer ble solgt til innkjøpspris. Anonymkode: ff9da...7a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå