Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo og prøver så godt jeg klarer å få spart opp EK. Per nå sparer jeg 10-12 tusen i mnd, og har litt over 150 på BSU. Men dette er som vi alle vet langt unna nok. 

Nå vurderer jeg å søke studielån til høsten og spare hele sulamitten. Det er jo uansett en lav rente, og om jeg ikke låner pengene av Lånekassen, må jeg kanskje låne mer av foreldre som har en høyere rente. Samtidig er kanskje bankene mer skeptisk til å låne ut penger til en som har høyt studielån? Eller vil det ikke ha så mye å si når jeg viser god betalingsevne, og jevn sparing over lengre tid?

Vil gjerne høre hva andre tenker om dette. Jeg ser for meg å spare i minst 2 år til, og da er målet å ha rundt 400.00 i EK. 

Anonymkode: 968db...440

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du student?

Anonymkode: 8f400...bd2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det. Meldte meg opp til studiepoeng i lang tid etter reglene var ferdig og makset ut lån. 

Studielån har den mest gunstige renten som er bra å bruke videre til boliglån. 

Anonymkode: ef1de...7b1

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke student, men er meldt opp til studier nå til høsten. Men jobber fulltid, så lite trolig at jeg kommer til å ta eksamen.

Jeg har 2 år igjen med studielån, og det vil i såfall resultere i over 500.000 i total gjeld hvis jeg tar opp maks med studielån. Men da vil jeg også ha 180.000 mer i EK, noe som tar meg 1,5 år å spare opp ca.. så det er veldig fristende, jeg er egentlig mest usikker på om bankene kommer til å se en halv million i studielån og tenke "nei takk". 

Andre innspill?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er ikke student, men er meldt opp til studier nå til høsten. Men jobber fulltid, så lite trolig at jeg kommer til å ta eksamen.

Jeg har 2 år igjen med studielån, og det vil i såfall resultere i over 500.000 i total gjeld hvis jeg tar opp maks med studielån. Men da vil jeg også ha 180.000 mer i EK, noe som tar meg 1,5 år å spare opp ca.. så det er veldig fristende, jeg er egentlig mest usikker på om bankene kommer til å se en halv million i studielån og tenke "nei takk". 

Andre innspill?

Jeg fikk i hvertfall ikke noen spørsmål i banken og jeg har makset ut alle år jeg kan få lån. Du må være meldt opp til fag får å få innvilget lån. Eksamen kan du bare melde deg av i tide. 

Bankene så mer på inntekt og mulig inntekt i bransjen jeg jobber. 

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre innspill?

Bare husk på at samlet lånegrad ikke kan overstige 5 ganger inntekt, og her kommer studielån og alle andre lån inn i bildet.

Når det er sagt så er det selvsagt bedre med halv million i studielån enn en halv million i forbrukslån :-)

Apropos: Min bank godtok det høye studielånet fordi jeg bandt renten, noe som ga forutsigbarhet og kunne lempe på denne 5%-renteøkningen man skal tåle.

Endret av reAction
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk i hvertfall ikke noen spørsmål i banken og jeg har makset ut alle år jeg kan få lån. Du må være meldt opp til fag får å få innvilget lån. Eksamen kan du bare melde deg av i tide. 

Bankene så mer på inntekt og mulig inntekt i bransjen jeg jobber. 

Takk for svar! Det er fag jeg er meldt opp til. :) Jeg kommer ikke til å søke om boliglån før jeg får fast jobb, og det skjer sannsynligvis neste år eller året etter. Det er kommunen, så da er man jo sikret.

7 minutter siden, reAction skrev:

Bare husk på at samlet lånegrad ikke kan overstige 5 ganger inntekt, og her kommer studielån og alle andre lån inn i bildet.

Når det er sagt så er det selvsagt bedre med halv million i studielån enn en halv million i forbrukslån :-)

Apropos: Min bank godtok det høye studielånet fordi jeg bandt renten, noe som ga forutsigbarhet og kunne lempe på denne 5%-renteøkningen man skal tåle.

Takk for påminnelse om 5x inntekt. Jeg tjener i dag 480.000, og det er sannsynligvis 15-20k mer om 2 år, så da er det maks 2,5 jeg kan ha i lån. Og det er i såfall akkurat det jeg tenker selv, 2 mill i boliglån + 400.000 i EK, så får man seg kanskje en liten skoeske. 

Ville aldri tatt opp forbrukslån for EK, da måtte jeg nok heller tydd til familien. Men de må selv ta opp lån hvis de skal hjelpe meg, og da finner jeg heller andre løsninger. De blir pensjonister snart og jeg syns det blir helt feil å sette dem i gjeld for min bolig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...