lady90 Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Vi har en kastret hankatt på 9 mndr som helt siden han kom til oss har vært redd for alt mulig. Han blir livredd og løper avgårde med en gang vi nærmer oss ham, kan f.eks. aldri løfte ham opp. Ser han fremmede beinflyr han opp i 2- etasje. T.o.m. min far som er her annenhver dag er han redd for, og løper avgårde med en gang han ser ham. Vi har 2 barn på 4 og 7, og når bare vår familie er hjemme henger han rundt i stua, men som regel på litt avstand fra oss. Det hender han drister seg opp i sofaen, men prøver barna f.eks. å klappe ham løper han ned. På kvelden når barna har lagt seg og det kun er meg og mannen i stua hopper han opp i fanget mitt med en gang og skal ha kos. Da maler han som bare det og ligger på fanget hele kvelden om han får lov. Han vil altså koses, men kun på hans premisser. Han har begynt så smått å være ute nå, og han er forsiktig der også. Tok lang tid før han turte å gå ut av hagen, men igår natt fikk vi ham faktisk ikke inn og han måtte være ute hele natta. Om morgenen lå han pent på utesofaen når mannen åpnet terrassedøra.dtere Saken er at barna hadde gledet seg til å få en katt som de kunne kose og leke med men vår katt er alt annet enn kosete og leken. Barna kan ikke håndtere ham i det hele tatt, selv hvis de er rolige rundt ham. Sitter og lurer på om noen har tips til oss? Har prøvd med masse tålmodighet ,men ser ikke ut til å hjelpe. Ikke er han spesielt glad i godbiter heller, så har ikke noe å lokke med der. Har hørt om noe som heter Feliway. Noen som har erfaringer med dette? Er det bare tull og tøys? Utover det sitter jeg og lurer på om det hadde vært fint med en katt nr 2. Kanskje han da roer seg mere ned, jeg vet ikke? Isåfall finne en pus som er rolig og snill og som det går an å løfte opp uten at den freaker ut
Tvist Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 Hvor lenge har katten bodd his dere? Regner med at pus er kastrert, siden han får gå ut? Kastrering pleier å hjelpe til med å få katter tamme. Lek pleier å være en god måte å få unge katter til å åpne seg litt. Gjerne leker som ikke krever at han kommer helt bort til menneskene, som en "fiskestang" man kjøper på dyrebutikk f. eks. Anbefaler at du tester det ut, og om han liker det kan dere prøve med barna. Har katten et sted han kan trekke seg tilbake og være helt trygg om barna er litt høyrøstet innimellom (slik barn ofte er)? Om det blir aktuelt med en katt til, må det være en som ikke er dominerende i det hele tatt. En dominerende katt kan være ødeleggende for en sky, forsiktig katt.
lady90 Skrevet 29. mai 2017 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2017 1 minutt siden, Tvist skrev: Hvor lenge har katten bodd his dere? Regner med at pus er kastrert, siden han får gå ut? Kastrering pleier å hjelpe til med å få katter tamme. Lek pleier å være en god måte å få unge katter til å åpne seg litt. Gjerne leker som ikke krever at han kommer helt bort til menneskene, som en "fiskestang" man kjøper på dyrebutikk f. eks. Anbefaler at du tester det ut, og om han liker det kan dere prøve med barna. Har katten et sted han kan trekke seg tilbake og være helt trygg om barna er litt høyrøstet innimellom (slik barn ofte er)? Om det blir aktuelt med en katt til, må det være en som ikke er dominerende i det hele tatt. En dominerende katt kan være ødeleggende for en sky, forsiktig katt. Ja han er kastrert og har bodd hos oss siden november. Han vil ikke leke med oss og er livredd for fiskestangen. Det hender han leker med baller alene, men når vi kaster til ham løper han som regel og gjemmer seg. Han har masse gjemmesteder så det er ikke noe problem Hvordan finner man ut om en katt er dominerende før man har fått den? Blir jo isåfall en kattunge
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 Det høres ut som katten foreldrene mine har. Hun var også veldig skvetten og nervøs i starten. Det var kun meg og moren min hun egentlig turte å nærme seg, resten av familien var hun redd. Hun har blitt mye mer kosete nå, men nå er hun 9 år gammel. De første leveårene var hun veldig mye redd, tror faktisk det handlet om at det var en katt i nabolaget som terroriserte henne, det ble faktisk mye bedre etter at nabokatten døde. Nå er hun til og med på fanget til fremmede som er på besøk. Anonymkode: d635f...b6f
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Dere må la han komme til dere og aldri bevege dere mot han, og så må han ha helt trygge steder der han kan trekke seg unna. Barn som løper mot han og skal løfte han opp er nok hans største skrekk.
Tvist Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 1 time siden, lady90 skrev: Ja han er kastrert og har bodd hos oss siden november. Han vil ikke leke med oss og er livredd for fiskestangen. Det hender han leker med baller alene, men når vi kaster til ham løper han som regel og gjemmer seg. Han har masse gjemmesteder så det er ikke noe problem Hvordan finner man ut om en katt er dominerende før man har fått den? Blir jo isåfall en kattunge Hvis dere bestemmer dere for en katt til, ville jeg ikke gått for en kattunge, men en ungkatt. Kanskje på alder med den dere har, eller en litt yngre. Når katten er 6 mnd begynner man å se personlighetstrekk ved kattene, da er de ikke bare en kattunge, men de begynner å få et eget preg. Da kan du se hvordan de er sammen med andre katter og hvordan de er med barn. Viktig da med en katt som er vandt til og liker andre katter, ville hørt om dyrebeskyttelsen har noen som kan passe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå