Gå til innhold

Starte behandling mot angst/angst for bv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått til psykolog for min angstlidelser i ett års tid nå. Nå har det seg slik at h*n kan ikke hjelpe meg mer pga h*n er ikke spesialisert på den angstproblematikken som jeg har (der det er tvangstanker i tillegg). H*n vil sende henvisning til et behandlingssenter som er visstnok veldig flinke og man kan få god hjelp. Problemet her er at jeg er så redd bv. Jeg forstår jo at angstlidelser er blitt mer eller mindre folkesykdom, men føler meg ikke trygg på at jeg ikke får bv på nakken. Forstår også at det er ikke automatikk i det at man blir meldt til bv hvis man får behandling for psykiske lidelser, det er jo bare bra, men jeg er redd likevel. Noen gode råd?

Anonymkode: c8899...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du ikke behandling allerede da? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har sosial angst og litt tvangstanker. Det ble sendt bekymringsmelding til bv på bakgrunnen av dette. Barnevernet forsikret seg om at barnet hadde det bra og at vi klarte å følge barnet opp i det daglige. Så lenge de tingene var i orden i tillegg til at far fikk behandling, var barnevernet fornøyde :) Vi fikk bare beskjed når saken ble avsluttet at vi gjerne måtte ta kontakt dersom vi hadde behov for noen former for hjelp senere.

Det er mange skrekkhistorier om barnevernet, men husk at vi ofte bare hører en side av saken. Jeg har selv (heldigvis) bodd i fosterhjem i mange år da min far døde tidlig og min mor var meget alkoholisert. Min mor har i alle år klaget over at hun, som var et oppegående menneske, mistet alle barna sine. Videre har hun brettet ut til alle som ville høre det om hvor mye ulovlig barnevernet har gjort i vår sak, til alle som har orket å høre på. Barnevernet kan jo selvfølgelig ikke forsvare seg da de har taushetsplikt. Jeg sier ikke at det ikke skjer feil, men husk at det stort sett er de negative historiene vi hører. 

Tilslutt vil jeg si at det ikke nødvendigvis er en dårlig ting dersom barnevernet blir innblandet. Jeg forstår det slik at du er sterkt plaget angst og at du muligens er alene med barnet/barna også? Husk at det kan være tøft for barn å ha foreldre som sliter. Barnevernet kan tilby f.eks. besøkshjem slik at barna får "fri" hvis du skjønner. Husker at jeg selv hadde det mens pappa levde. Jeg gledet meg vilt til de helgene og stortrivdes i besøkshjemmet. Var nok godt for pappa også som fikk fri noen helger av og til :) 

Anonymkode: 4ebbc...a0e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Virilja skrev:

nFår du ikke behandling allerede da? :) 

Får behandling ja, men psykologen min sier at å starte en annen plass vil gi mer effektiv resultat. Noe jeg var skeptisk til pga jeg slet nok med å komme meg til psykolog i det hele tatt. 

Jeg tør ikke rett og slett. Jeg er ikke alene om barnet, men siden jeg har tvangstanker så er jeg redd det blir sendt ut melding, selv om psykologen sier at det ikke kommer til å skje. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er livredd bv. 

Synes det er skummelt å bli meldt inn bare pga sosial angst og tvangstanker. Føler at når bv kommer inn i bilde så kommer de til å lete etter feil med lupe bare for å finne noe, og bruke angsten min mot meg for alt det er verdt

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg jobber i barnevernstjenesten og hun har fortalt at de av og til får rutinemeldinger fra sykehus, politi, etc. Hun fortalte at disse ofte blir henlagt fordi de ble sendt rutinemessig. Barnevernet undersøker saken / snakker med foreldrene og hvis alt er bra og og på stell så henlegges saken raskt, sa hun.

Anonymkode: 72d7b...ed7

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg har vært på gjevnlige kontroller hos jordmor da jeg gikk gravid og snakket med henne om angsten (på det tidspunktet angst for fødsel) og så gikk vi på samtaler med sykehuset og senere til helsestasjon med barnet. Ingen har sendt bekymringsmelding så langt iallfall. Går jo også til psykologen min som jeg stoler på. Men h*n foreslo plutselig å endre behandling og da måtte jeg gå en annen plass på dps. Og da ble jeg litt engstelig for at angsten min vil være konsekvens. Hva sjekker de i barneverntjenesten for å forsikre seg at angs hos en av foreldre ikke er til skade for barnet?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får behandling ja, men psykologen min sier at å starte en annen plass vil gi mer effektiv resultat. Noe jeg var skeptisk til pga jeg slet nok med å komme meg til psykolog i det hele tatt. 

Jeg tør ikke rett og slett. Jeg er ikke alene om barnet, men siden jeg har tvangstanker så er jeg redd det blir sendt ut melding, selv om psykologen sier at det ikke kommer til å skje. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er livredd bv. 

Synes det er skummelt å bli meldt inn bare pga sosial angst og tvangstanker. Føler at når bv kommer inn i bilde så kommer de til å lete etter feil med lupe bare for å finne noe, og bruke angsten min mot meg for alt det er verdt

Jeg mente bare at hvis du allerede er i psykiatrisk behandling, så skjer det vel ikke noe bare fordi du flyttes litt rundt. Da burde det jo allerede vært meldt inn i så fall. Tenk så mange med barn som til og med må legges inn. 

Har selv gått til psykiatrisk behandling hit og dit i mange år, og brukt flere typer medisiner.  Og det har aldri vært snakk om noe barnevern. Men jeg kjenner angst, og vet hvor ekte det føles. Men du må bare si til deg selv at det ikke er rasjonelt. Så lenge du tar godt vare på barnet ditt, er det ingen som kommer til å reagere. Bedre for h*n at du tar tak i problemene dine nå. Barna våre preges jo på alle mulige måter :klem: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...