AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Dette er inspirert av ett annet innlegg her inne, men er ett reellt "problem" jeg står ovenfor. Jeg har akkurat kjøpt ett hus med utleiedel. Nåværende leietager skal bli boende til juli, og jeg ønsker å ha visning for nye leietagere før denne datoen. Kan han nekte meg dette? Det skal sies att han selv har ønsket å flytte, så det er ikke slik att jeg kaster han ut for å få noen andre inn (ikke att det skulle hatt noe å si uansett, men...) Anonymkode: 4aa54...f98
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 Ja han kan nekte deg å la deg eller andre entre leiligheten mens han leier den. Anonymkode: 30ba8...ac4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #3 Skrevet 29. mai 2017 Det kommer Ann på kontrakten. i mange leiekontrakter er det ratt inn et punkt ang visning. Men leietaker skal ha varsel i god tid, og ha mulighet til å innvirke på visningstidspunktet Anonymkode: 07144...374
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja han kan nekte deg å la deg eller andre entre leiligheten mens han leier den. Anonymkode: 30ba8...ac4 Kan han nekte meg det også? Fikk inntrykk fra den andre tråden om at jeg hadde krav på det. Sikkert innen for rimlighetens grenser hva gjelder frekvens og varsel på forhånd, men likevel.. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kommer Ann på kontrakten. i mange leiekontrakter er det ratt inn et punkt ang visning. Men leietaker skal ha varsel i god tid, og ha mulighet til å innvirke på visningstidspunktet Anonymkode: 07144...374 Ok, da får jeg sjekke opp i kontrakten. Det kan jo hende han er grei med det hele også Anonymkode: 4aa54...f98
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Leieboer plikter å gi adgang til husrommet for husvert. Dette gjelder også visning - men det fordrer at leieboer har sagt opp. Du kan ikke begynne med visninger før du har fått en oppsigelse. Sitat § 10-1.Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§10-1 Se også 5.6 angående varsel på forhånd.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja han kan nekte deg å la deg eller andre entre leiligheten mens han leier den. Anonymkode: 30ba8...ac4 Slutt å spre tull.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 1 time siden, Blondie65 skrev: Leieboer plikter å gi adgang til husrommet for husvert. Dette gjelder også visning - men det fordrer at leieboer har sagt opp. Du kan ikke begynne med visninger før du har fått en oppsigelse. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§10-1 Se også 5.6 angående varsel på forhånd. Tusen takk for godt svar!! Anonymkode: 4aa54...f98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå