AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Dattra mi på 15 år har lenge vært bestemt for å flytte ut til Oslo pga VGS. Jeg skulle gjerne ha gitt ho denne muligheten med å flytte sammen med ho, men saken er økonomi. Men er det mulig for henne å søke inn på Oslo og bo der i en leilighet? Anonymkode: 1844a...575
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dattra mi på 15 år har lenge vært bestemt for å flytte ut til Oslo pga VGS. Jeg skulle gjerne ha gitt ho denne muligheten med å flytte sammen med ho, men saken er økonomi. Men er det mulig for henne å søke inn på Oslo og bo der i en leilighet? Anonymkode: 1844a...575 Hvor flytter hun fra? Hun kan jo få bortebostipend eller hva det heter men jeg hadde vel aldri sendt en 15 åring til oslo alene på VGS for å være ærlig (om dere bor langt unna) :-/ Anonymkode: 21c46...97c 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #3 Skrevet 29. mai 2017 På bygda er det relativt vanlig at ungdom må flytte på hybel når de skal begynne på vgs pga avstand. Så det går jo an. Men det er jo på bygda da og ikke i Oslo (selv om bygda kan være røff nok f.eks. mht rus, dårlig miljø osv). Ville for øvrig ikke latt mitt eget barn flytte ut i en såpass sårbar alder. Anonymkode: 7ec82...ed2 2
Ulven Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 (endret) Har hun mulighet til å komme inn på skoler i Oslo da, eller er det en landsdekkende linje hun ønsker å søke? https://www.vilbli.no/nb/nb/no/skolegang-i-andre-fylker/a/023654/ Hun kan søke om borteboerstipend på 4359 pr måned, men dette vil neppe dekke hybel og mat. Så har du mulighet til å sponse flere tusen pr måned for at hun skal bo borte? Endret 29. mai 2017 av Ulven
Carrot Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Det er vel fortsatt noen regler som sier at man skal ha tilbud på skole der du bor, hvis en elev skal flytte må det vel være fordi det ikke er et tilbud der de bor evt at man flytter med de? Har du tatt kontakt med inntakskontoret og hørt? De har rådgivere som kan veilede deg
Tvist Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 Jeg flyttet ut da jeg var 15, men ikke til Oslo. Ville sett om det er mulig et annet litt mindre sted, kanskje utenfor Oslo. Ellers finnes det sikkert internatskoler for videregående elever i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 Flyttet til Trondheim på hybel da jeg var 16 pga en spesiell vgs-linje. Dette er snart 10 år siden, og jeg vet at det er store forskjeller mellom Oslo og Trondheim. Flyttet på jentekollektiv (jeg kjente ikke de andre leieboerne), men det var det billigste jeg fant. Hverdagen var tungvint til å begynne med, jeg kjente ingen og familien var timevis unna med buss eller tog. Men fikk selvsagt venner i klassen etter hvert, og festing i helgene begynte. For meg har det ikke vært problematisk siden bøgdajenta her har festet siden konfirmasjonen, og jeg hadde mange forehåndsregler rundt festing og tok avstand fra doping. Foreldrene mine stolte nok på at jeg var noe fornuftig ang festing. Moroa på fritida måtte jeg finansiere gjennom en deltidsjobb, jeg visste ikke at jeg faktisk hadde rett på barnebidrag fra mor og far pga jeg bodde på hybel (men jeg fikk selvsagt lommepenger ved behov og de finansierte førerkortet mitt, så er veldig takknemlig. Ikke minst fikk jeg arbeidserfaring) Hvis jeg skulle oppsummere vgs var det en av de beste årene i mitt liv så langt, jeg fikk venner for livet, jeg lærte å ta vare på meg selv og bli selvstendig, og jeg merket jeg ble mye mer moden enn de fleste i klassen på grunnlag av at jeg bodde for meg selv. Det er svært individuelt hvordan hver enkelt 15-åring vil kunne takle å den lille "voksenlivet". Synes du selv at datteren din er selvstendig nok til å gjennomføre det? Gir hun en høyst fornuftig begrunnelse på hvorfor hun skal gå vgs i akkurat Oslo? Anonymkode: 77344...ade
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #8 Skrevet 29. mai 2017 Er det ikke vgs der dere bor? Er det en spesiell linje hun vil gå på eller vil hun bare bo i Oslo fordi det virker kult? Jeg tror ikke det er så vanlig at vgs-elever i Oslo ikke bor hjemme, så det er kanskje vanskelig å finne jevnaldrene å bo med..? Jeg er ikke så kjent med akkurat dette altså så kanskje jeg tar feil, kommer fra litt utenfor Oslo selv, og der bodde alle hjemme som jeg visste om iallfall. Anonymkode: 5eca1...7bd
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #9 Skrevet 29. mai 2017 Hva er 15-åringens motivasjon for å reise til Oslo? Hvor selvstendig er hun, og hvor mye er hun i opposisjon? Anonymkode: 23861...531
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #10 Skrevet 29. mai 2017 Jeg er for at ungdommene skal få flytte på hybel, gjorde det selv som 16-åring. Men aldri om jeg hadde latt de flytte til Oslo. Anonymkode: 54abd...263
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #11 Skrevet 29. mai 2017 Retten til skoleplass for din datter er i deres hjemfylke. Om ikke du som mor flytter sammen med din datter til Oslo er det særdeles vanskelig å få skoleplass i et annet fylke (spesielt i Oslo), da må det isåfall være en landslinje skole eller en annen spesiell skole som vil si at de ikke har linjen hun ønsker å gå i deres fylke. (Det kan også være en annen spesiell grunn som tilsir at hun ikke kan bo i sitt fylke pga sosiale eller pedagogiske vansker). Det er deres fylkeskommune som må "kjøpe" en gjesteplass til henne om hun skal få gå skole i Oslo, og det er de fleste fylkeskommuner ikke særlig begeistrert for, iallefall ikke om de har samme tilbud i hjemfylket. Oslo er veldig strenge på det å slippe inn elever fra andre fylker. Her kan du se hvilke prioriteringer Akershus har: * Prioriterte søkere fra andre fylker (prioritert gjesteelev) Søkere med ungdomsrett som har tungtveiende sosiale eller pedagogiske grunner for å gå på skole i et annet fylke enn sitt hjemfylke, kan søke om å bli prioritert i dette fylket (dette kalles prioritert gjesteelev). Søkere med ungdomsrett med rett til opplæring i samisk, og som har behov for å gå på skole i et annet fylke for å få opplæring i eller på samisk eller i særskilte samiske fag, kan også søke om å bli prioritert. Kontakt inntakskontoret i fylket der skolen ligger for nærmere informasjon om vilkår og framgangsmåte og informasjon om hvordan du søker. Selve skolesøknaden registrerer du på vigo.no, legg den inn på det fylket skolen ligger. Anonymkode: 6a0a0...daa
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #13 Skrevet 30. mai 2017 Kjenner flere som har flyttet fra bygda og inn til Oslo (Evt. pendlet) for å gå VGS. Da er det gjerne privatskole man søker. Anonymkode: 4a436...a53
bobleplast_ Skrevet 30. mai 2017 #14 Skrevet 30. mai 2017 Hun kan ikke uten videre søke på vgs i et annet fylke enn hjemfylket. Da må hjemfylket kjøpe opp en skoleplass i Oslo, og det gidder de neppe dersom de tilbyr tilsvarende utdanningsprogram selv, eller at det er særlige forhold som gjør at hun må flytte til oslo for å gå på skole. Hvorfor vil hun flytte til Oslo for å gå på vgs?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå