AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Jeg skal på jobbintervju til drømmejobben i morgen. Jeg har forberedt meg godt og har store forhåpninger. Problemet er at jeg har blitt skikkelig forkjølet. Har nesten ikke stemme, hoster som en gal og er jevnt over slapp og dårlig. Jeg er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre, men heller mest mot å bare ta meg sammen og gå. Det jeg lurer på er om det vil telle veldig negativt at jeg kommer tilsynelatende syk på et jobbintervju. Jeg har konkludert med at det må være verre å be om utsettelse på grunn av sykdom enn å bare møte opp litt tufs. Har ikke lyst til å gi et førsteinntrykk av at jeg er en som ofte er syk og som kommer til å være borte fra jobb i framtiden (noe jeg heller ikke er. Bare pokkers forkjøla akkurat nå). Hva tror dere? Vil det være veldig negativt at jeg møter i morgen med diskutabel stemme og tørrhoste? Hva er verst? Ringe å utsette eller møte som avtalt? Denne jobben er ufattelig viktig for meg, så blir takknemlig for tips. Anonymkode: 36553...052
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 Jeg hadde ringt og hørt hva de syntes. Om de er redde for å bli smitter, bytt tidspunkt. Om de mener at det er opp til deg, så hadde jeg dratt. Du viser interesse og engasjement av å møte opp selv om du er syk (dersom de synes det er OK da). Anonymkode: d13dc...a3e 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #3 Skrevet 29. mai 2017 Du må jo nesten vurdere om du på tross av forkjølelsen klarer å prestere på ditt beste? Hvis du klarer det, så ville jeg møtt opp. Sørg for rene hender, og host en annen vei, så du ikke smitter de som sitter på andre siden av bordet Ved intervju til det som skulle bli min første faste jobb etter studiene var jeg sørpe forkjølet, men jeg møtte opp og det gikk helt greit. Nå var ikke det et krevende intervju da, så hadde kanskje litt flaks! Har vært borte i at intervjuer har vært syk og måtte flytte intervjuet Anonymkode: d309e...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 Jeg fikk omgangssyken dagen før et intervju en gang, jeg ringte og avlyste og fikk ny tid. Fikk også jobben! De var sjeleglad jeg avlyste når jeg sa hva det var og ikke bare møtte opp. Forkjøelse kan være mangt hvis formen er elendig og du ser elendig ut hadde jeg flytta, men er du "kun" forkjøla uten å være spesielt slakk hadde jeg nok dratt. Anonymkode: 3d4b5...43b 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Kommer an på hvor syk du er og om det synes godt. Er du bare litt hes og ellers fremstår greit, så kan du gå. Renner snørret og du har hostekuler ville jeg stått over og fått ny tid. Det er ingen som skulker intervju uten grunn, så de tror deg når du sier du er syk. Anonymkode: 92c4d...c96 4
Daria Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 Men hvor syk er du egentlig? Den tilstanden du beskriver i første avsnitt er et stykke unna "litt tufs" som du sier senere i innlegget. Jeg ville som arbeidsgiver foretrukket at du ringte og ba om utsettelse av intervjuet heller enn å måtte sitte og intervjue en som hoster og snørrer og er åpenbart syk. Alle kan bli syk på et ugunstig tidspunkt, en arbeidsgiver som bruker det mot deg vil du antagelig ikke jobbe hos uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 Jeg jobber med bemanning. Dersom en kandidat ringer og utsetter/avlyser intervju pga sykdom får de sjelden en ny sjanse hos meg. Du skal være innmari syk før det er god nok grunn til å skippe et intervju, etter min mening. Omgangssyke er ok. Forkjølelse? Not so much. Anonymkode: d9fe5...79e 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #8 Skrevet 29. mai 2017 1 time siden, Daria skrev: Men hvor syk er du egentlig? Den tilstanden du beskriver i første avsnitt er et stykke unna "litt tufs" som du sier senere i innlegget. Jeg ville som arbeidsgiver foretrukket at du ringte og ba om utsettelse av intervjuet heller enn å måtte sitte og intervjue en som hoster og snørrer og er åpenbart syk. Alle kan bli syk på et ugunstig tidspunkt, en arbeidsgiver som bruker det mot deg vil du antagelig ikke jobbe hos uansett. Jeg har tørrhoste (aner ikke hva som kan stoppe den, men hosteanfallene har roet seg litt i dag), ganske snørrete (men det kan holdes i sjakk med nesespray håper jeg), er ganske blek (kan fikses med litt sminke), og vond hals og en stemme som er veldig hes (kan nok ikke gjøre så mye med det). Tror jeg skal klare å prestere som ventet på intervjuet, men er bare redd for at de vil få et dårlig inntrykk av meg når stemmen min er så dårlig. Om det gir deg en pekepinn, så er tilstanden min ikke noe jeg ville holdt meg hjemme fra jobb for Er bare redd for at jeg skal virke svar eller at stemmen min vil gjøre at førsteinntrykket vil bli dårligere enn om jeg var 100% frisk. TS Anonymkode: 36553...052 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #9 Skrevet 29. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har tørrhoste (aner ikke hva som kan stoppe den, men hosteanfallene har roet seg litt i dag), ganske snørrete (men det kan holdes i sjakk med nesespray håper jeg), er ganske blek (kan fikses med litt sminke), og vond hals og en stemme som er veldig hes (kan nok ikke gjøre så mye med det). Tror jeg skal klare å prestere som ventet på intervjuet, men er bare redd for at de vil få et dårlig inntrykk av meg når stemmen min er så dårlig. Om det gir deg en pekepinn, så er tilstanden min ikke noe jeg ville holdt meg hjemme fra jobb for Er bare redd for at jeg skal virke svar eller at stemmen min vil gjøre at førsteinntrykket vil bli dårligere enn om jeg var 100% frisk. TS Anonymkode: 36553...052 Virke svak skulle det stå TS Anonymkode: 36553...052
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #10 Skrevet 29. mai 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med bemanning. Dersom en kandidat ringer og utsetter/avlyser intervju pga sykdom får de sjelden en ny sjanse hos meg. Du skal være innmari syk før det er god nok grunn til å skippe et intervju, etter min mening. Omgangssyke er ok. Forkjølelse? Not so much. Anonymkode: d9fe5...79e Jeg kommer til å gå på intervjuet etter å ha lest ditt svar. Takk for ærlig svar Ville du stusset med å ansette en som møtte småsyk på intervju (er spesielt bekymret for det at stemmen min er så dårlig), men som ellers presterte bra? Tror du at sjansene mine er dårligere enn hvis jeg hadde vært frisk hvis du kun ser på det aspektet? TS Anonymkode: 36553...052 1
Gjest Cocosa Skrevet 29. mai 2017 #11 Skrevet 29. mai 2017 Jeg ville ringt og lurt på hva de ønsket. Kan hende de ikke vil bli smittet selv. Ellers er jeg enig i en del svar over.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #12 Skrevet 29. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med bemanning. Dersom en kandidat ringer og utsetter/avlyser intervju pga sykdom får de sjelden en ny sjanse hos meg. Du skal være innmari syk før det er god nok grunn til å skippe et intervju, etter min mening. Omgangssyke er ok. Forkjølelse? Not so much. Anonymkode: d9fe5...79e Så du vil heller ha en som er syk og sprer smitte med seg på intervju? Litt forkjølt selvsagt, men med feber, snue og hostekuler liksom? Anonymkode: 3d4b5...43b 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #13 Skrevet 29. mai 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer til å gå på intervjuet etter å ha lest ditt svar. Takk for ærlig svar Ville du stusset med å ansette en som møtte småsyk på intervju (er spesielt bekymret for det at stemmen min er så dårlig), men som ellers presterte bra? Tror du at sjansene mine er dårligere enn hvis jeg hadde vært frisk hvis du kun ser på det aspektet? TS Anonymkode: 36553...052 Nei, jeg ville kun sett positivt på det. At man trosser dårlig form fordi man er sulten på å få jobb :-) Men hadde satt pris på at du holdt deg for munnen ;-) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du vil heller ha en som er syk og sprer smitte med seg på intervju? Litt forkjølt selvsagt, men med feber, snue og hostekuler liksom? Anonymkode: 3d4b5...43b Jepp, det vil jeg. Hvis det ikke skal mer til enn en forkjølelse for å stoppe deg - da vil jeg heller ansette noen andre. Sykefravær er tidkrevende og dyrt. Så streng er jeg, men ikke sikkert alle er det :-) Anonymkode: d9fe5...79e 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #14 Skrevet 29. mai 2017 Jeg støtter også forslaget om å ringe og spørre før du drar, for da har du på en måte gjort ditt. Og det får være opp til de å bestemme. Men hvis du føler det blir for unødvendig, og du føler deg såppass bra at du ikke tror du kommer til å smitte alle og enhver mann, så går det nok fint å dra uten å si ifra også. En forkjølelse er jo ikke så uvanlig, og heller ikke så farlig og alvorlig for de fleste av oss. Når det kommer til selve intervjuet, pass på å host i armkroken - aldri i hendene dine eller ut i løse luften - og pass på å smil og vær blid gjennom hele elendigheten. Personlig hadde jeg spøkt litt lett rundt det, sånn at du vet at personen som intervjuer deg skjønner at du er syk og ikke bare har en sånn rar stemme og konstant hosting. "Åh så typisk å bli syk før noe så viktig da, haha!" Jeg føler iallefall at godt humør og litt lett humor viser at selv om du har en dårlig dag eller to takler du det fint, og eventuell sykdom vil aldri komme i veien for jobben, sjefer/kollegaer eller lignende. Et tips mot tørrhoste, selv om tester har vist at det bare er placebo-effekt: jeg sverger til hostesaft mot tørrhoste. (Hvis du vil prøve må du passe på at det er hostesaft mot tørrhoste spesifikt, ikke annen type hoste.) Selv etter at jeg leste om at det ikke fungerer, har det fungert på meg og min tørrhoste-forkjølelser. Må være noe magisk der. Anonymkode: 6a7f9...713
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #15 Skrevet 29. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg ville kun sett positivt på det. At man trosser dårlig form fordi man er sulten på å få jobb :-) Men hadde satt pris på at du holdt deg for munnen ;-) Jepp, det vil jeg. Hvis det ikke skal mer til enn en forkjølelse for å stoppe deg - da vil jeg heller ansette noen andre. Sykefravær er tidkrevende og dyrt. Så streng er jeg, men ikke sikkert alle er det :-) Anonymkode: d9fe5...79e Takk for svar! Jeg er veldig opptatt av hygiene, så å hoste i noe annet enn albuekroken er uaktuelt Har også antibac tilgjengelig til enhver tid. Har klart meg i noen dager nå uten å smitte samboer, så tror ikke at intervjuer er i noen overhengende fare for å bli smittet av meg Da satser jeg på at intervjuer ser på det som positivt at jeg ønsker jobben såpass mye at jeg ikke lar en forkjølelse stoppe meg Det er virkelig drømmejobben, så jeg håper inderlig jeg får den. Føler jeg er både kvalifisert og egnet, men det er jo sikkert alle de andre kandidatene også, men jeg er optimist TS Anonymkode: 36553...052 1
Sirah Skrevet 29. mai 2017 #16 Skrevet 29. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg er veldig opptatt av hygiene, så å hoste i noe annet enn albuekroken er uaktuelt Har også antibac tilgjengelig til enhver tid. Har klart meg i noen dager nå uten å smitte samboer, så tror ikke at intervjuer er i noen overhengende fare for å bli smittet av meg Da satser jeg på at intervjuer ser på det som positivt at jeg ønsker jobben såpass mye at jeg ikke lar en forkjølelse stoppe meg Det er virkelig drømmejobben, så jeg håper inderlig jeg får den. Føler jeg er både kvalifisert og egnet, men det er jo sikkert alle de andre kandidatene også, men jeg er optimist TS Anonymkode: 36553...052 Ta to paracet, to ibux, kjør på med nesespray og KJØR PÅ 😁 Får du en hostekule så le det vekk etterpå 😎 Det er lov å være forkjølet! Lykke til 😁 Vi heier på deg! 1
Daria Skrevet 29. mai 2017 #17 Skrevet 29. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om det gir deg en pekepinn, så er tilstanden min ikke noe jeg ville holdt meg hjemme fra jobb for Men da skjønner jeg ikke at det er så mye å lure på - kan du gå på jobb, kan du vel gå på jobbintervju. 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #18 Skrevet 29. mai 2017 Akkurat nå, Daria skrev: Men da skjønner jeg ikke at det er så mye å lure på - kan du gå på jobb, kan du vel gå på jobbintervju. Jeg var redd det ville gi et dårlig førsteinntrykk å møte på intervju når formen ikke er på topp. Er derfor jeg lurer. Om det kan være ødeleggende TS Anonymkode: 36553...052
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #19 Skrevet 29. mai 2017 4 minutter siden, Sirah skrev: Ta to paracet, to ibux, kjør på med nesespray og KJØR PÅ 😁 Får du en hostekule så le det vekk etterpå 😎 Det er lov å være forkjølet! Lykke til 😁 Vi heier på deg! + Drikk masse vann (gjerne ha vann tilstede under intervjuet også), ta halsdrops eller lignende som smører halsen dersom du har tørrhoste (men for guds skyld ta den ut før intervjuet), ta en ordentlig snyting rett før intervjuet dersom nesen renner (ulekkert med snufsing, og aldri i verden om du snyter deg inne på intervjuet)... Utover det får man bare prøve å ta seg sammen og virke så frisk som man klarer. Dersom du har dotter i ørene er det kjempeviktig at du lytter så godt du klarer, og dersom du må be dem om å gjenta spørsmålet bør du forklare det med nettopp dette. Heldigvis er du godt forberedt, og dette vil overskygge at man ikke er helt i form. Anonymkode: 69732...646 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #20 Skrevet 29. mai 2017 11 minutter siden, Sirah skrev: Ta to paracet, to ibux, kjør på med nesespray og KJØR PÅ 😁 Får du en hostekule så le det vekk etterpå 😎 Det er lov å være forkjølet! Lykke til 😁 Vi heier på deg! Ikke ta fire piller, hold deg til max 2. Anonymkode: 71cde...482 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå