AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Heisann! Jeg går sisteåret videregående på en veldig liten plass, og til høsten skal jeg studere jus i Bergen. Jeg er av typen som liker struktur og orden, og blir smått (les: veldig) stresset av å ikke vite hva jeg har å forholde meg til. Med det kommer så utrolig mange spørsmål og ting jeg lurer på Det er så mye! For det første, hvordan er det å være student ? Hvor mange timer forelesning har man cirka per dag? Er kravene for å få gode karakterer høye? Og er det slik at professoren ikke vet hvem du er? Blir folk å se rart på meg om jeg bruker ryggsekk istedet for skoleveske? Og er folk mer voksen på universitetet? Er det høy konkurranse innad i klassen? Jeg er vant til gode venner som blir glade på mine vegne når jeg gjør det bra, og jeg tar selv ofte(!) til gledestårer når andre oppnår suksess. Forventer selvsagt ikke slik, men er det generelt godt miljø? Vet det er veldig generaliserende og vanskelig å svare på. Bare lurer! Er det lett å bli kjent med folk? Vet ikke hvorfor, men har et inntrykk av at man må være kjempepen og -tynn og alt for å oppnå noe på universitetet og for at folk skal like deg.. Er det noe jeg burde tenke på og være OBS på? Takk for eventuelle svar! Anonymkode: 7fad4...227
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 Hvordan er det å være student? -Fantastisk gøy, spennende og lærerikt! Det blir jo hva man gjør det til, men for meg ser jeg tilbake på studietiden som den beste tiden i mitt liv. Jeg studerte noe jeg virkelig interesserte meg for, og jeg hadde også tid til mye moro og ble kjent med mange mennesker. Hvor mange timer forelesning har man cirka per dag? -Dette varierer fra studie til studie og universitet til universitet. Jeg hadde ca 6 timer hver dag med obligatoriske forelesninger. Er kravene for å få gode karakterer høye? -Igjen så varierer nok dette fra studie til studie. På mitt studie var det høye krav, og det tok en stund før jeg forstod hva de var ute etter. Jeg måtte egentlig legge vekk alt jeg hadde lært på VGS og se på ting med nye øyne. Det tok faktisk over ett år før jeg kom inn i det. Og er det slik at professoren ikke vet hvem du er? -I noen tilfeller var det slik, i de forelesningene vi var veldig mange. Men så var det andre fag hvor vi var små grupper, og da ble det mye debatter o.l. hvor alle deltok og alle fikk et nært forhold til professor. Blir folk å se rart på meg om jeg bruker ryggsekk istedet for skoleveske? -Absolutt ikke!! Og er folk mer voksen på universitetet? -Både og. Jeg følte at noen var student kun for å feste og ikke tok studiene seriøst overhode. Men så hadde jeg også medstudenter på egen alder som var voksne og seriøse, og så hadde jeg medstudenter som var både over 30 og 40 år med familie osv. Det er en god blanding. Er det høy konkurranse innad i klassen? -Dette opplevde jeg ikke. Jeg er vant til gode venner som blir glade på mine vegne når jeg gjør det bra, og jeg tar selv ofte(!) til gledestårer når andre oppnår suksess. Forventer selvsagt ikke slik, men er det generelt godt miljø? -Jeg opplevde et veldig godt miljø, og jeg ble glad på mine studievenners vegne og de på mine vegne. Vet det er veldig generaliserende og vanskelig å svare på. Bare lurer! Er det lett å bli kjent med folk? Vet ikke hvorfor, men har et inntrykk av at man må være kjempepen og -tynn og alt for å oppnå noe på universitetet og for at folk skal like deg.. -Det er veldig lett å bli kjent med folk da alle er i samme situasjon. Det er nytt for alle, de fleste kjenner ingen fra før, og alle er nok like spente og nervøse som deg Anonymkode: a02aa...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #3 Skrevet 29. mai 2017 Min erfaring er at i utlandet tar studentene en vin med foreleseren eller luncher, og det er dialoger og diskusjoner og greit å stille spørsmål - mens i Norge blir de brydd og tenker "oi, konkurranse og nå skal jeg ta hen". Anonymkode: 782e3...b3a
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 Det er langt mer vanlig å se studenter med sekk enn med skoleveske. "Alle" velger sekk. Du har kanskje allerede småkikket på emnesidene, timeplanen og tidligere tråder allerede. Om ikke er det et fint sted å starte for å få et godt innblikk av hva som venter deg, hvertfall det første semesteret. Innflytting og fadderuker er det aller første som møter deg, så her er det også greit å vite hva man har i møte om man vil være forberedt. Jeg forstår at du er nervøs for alt det du ikke vet enda, men dette gjelder alle nye studenter, og dette er en del av prosessen. Prøv å senke skuldrene litt, og gled deg til å møte en helt annen tilværelse enn det du er vant med på videregående. Du vil studere en retning som du interesserer deg for, og vil omgås likesinnede studenter som mer en gjerne deltar i en god faglig diskusjon. Og ja, studenter generelt er mer modne enn videregåendeelever (med unntak). Så vil dere jo også antakeligvis ha andre felles fritidsaktiviteter, og på høyere utdanning er listen LANG på de store utdanningsinstitusjonene. Linje-/idretts-/kor-/"hva som helst"-foreninger, og den første delen av semesteret går gjerne med på å finne ut av alt dette og kanskje velge noe som passer for en selv. I tillegg må jeg si at eksamensperioder ikke er så verst på høyere utdanning sammenlignet med videregående. Det er langt mer kollektivt. Nå studerer ikke jeg juss, og dette studiet er jo kjent for å ha et karakterpress, så det kan hende at akkurat dette ikke blir like hyggelig for deg. Anonymkode: a2bac...22f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Jeg skal også studere jus i bergen til høsten Jeg har hørt veldig mye om at det er veldig mye karakterpress på jussen, men det er mange tiltak som blir gjort for å dempe dette. Dessverre vil du nok oppleve noe negativ karakterpress, men prøv å skjerme deg selv med å omgås mennesker som ikke har "spisse albuer" og blir glade på dine vegne. Bergen er bedre enn Oslo med tanke på studentmiljø. Ellers så er mitt inntrykk at professor ikke vet hvem du er, det er ikke slik som på VGs. Man sitter i en forelesningssal med kanskje opptil 100 andre mens professor foreleser. Hvis du er en av de som rekker opp handa for å spørre om ting hele tiden, eller du er veldig aktiv på kollokviegrupper osv. så kan det hende professor begynner å kjenne deg igjen. Likevel har man gjerne forskjellige forelesere i de ulike emnene så det er ikke slik at man blir så veldig kjent. Vær obs på: Bli med på faddderuka! Der blir du kjent med mange! IKKE dropp arrangementene som blir holdt der. VIKTIG! og et tips til: Oslo har lagt ut podcast med forelesninger i ulike juss fag som du kan høre på. ( jeg anbefaler også å ta opp forelesningene på mobilen sånn at du kan høre på de senere.) Anonymkode: e8ce7...af0
Snadder Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 Hei du Nå studerer ikke jeg i Bergen men ved UiT men skal prøve å svare så godt jeg klarer uansett. For det første, hvordan er det å være student ? Det å være student er både artig og litt skummelt. Spesielt siden du kommer rett fra videregående. Det er du selv som overtar ansvaret for din egen tilstedeværelse og studieprogresjon. Du har ikke direkte lekser, men du kan ha arbeidskrav som er oppgaver som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Men dette varierer fra studie til studie. Så det å være student krever litt selvdiseplin og ikke flatfylla hver helg.Hvor mange timer forelesning har man cirka per dag? Dette er noe som varierer veldig fra studie til studie. Noen forelesninger er obligatoriske mens andre ikke. de har gjerne andre navn eks: Seminar, ferdighetstrening eller liknende. selv har jeg ca 4 timer forelesning hver dag pluss minus, men som sagt er dette veldig ulikt fra studie til studie da noen har strengere krav for tilstedeværelse enn andre. Er kravene for å få gode karakterer høye? Kravene økes gradvis og man får som regel god veiledning på det som er av oppgaver. Det er kun eksamen og semesteroppgaver og nooooen arbeidskrav man får karakter på, men det meste har vurderingstypen godkjent/ikke godkjent. les kompetansemålene/læringsutbyttebeskrivelsene godt og jobb gjerne ut i fra de, dersom du får kontroll der er du rustet godt til eksamen da det er disse eksamen lages ut i fra. Og er det slik at professoren ikke vet hvem du er? Igjen varierer dette veldig. Mitt kull er såppass lite at der kjenner de oss godt, mens i store kull kan det fort bli slik at de ikke vet hvem du er. særlig dersom det er auditorie undervisning og ikke klasseromsundervisning.Blir folk å se rart på meg om jeg bruker ryggsekk istedet for skoleveske? Nei på ingen måte. Og er folk mer voksen på universitetet? Mange er det ja, men dessverre så er det de som henger veldig igjen i vgs miljøet og tar ikke studiet like serriøst. Man må huske at man ikke lenger går i klasse med kun gjevnaldrende og det er ikke like "kult" å sitte på bakerste rad å fnise og prate om helgas flatfyll. Husk på at du nå går i klasse med folk som ønsker å satse på studiet med et ønske om å bli dyktig i sitt fag og da er det ikke like stor tåleranse for unnasluntring, forsentkomminger, bråk og liknende. Det forventes at man følger med når andre har framlegg og ikke sitter å gjør andre ting, det forventes også tilstedeværelse og at du leser på kjærnelitteratur. Er det høy konkurranse innad i klassen? Nei det vil jeg ikke tørre å påstå. Er det lett å bli kjent med folk? Det kommer veldig ann på hvordan du er som person og hvordan resten av kullet er.. De fleste universiteter arrangerer mange ulike ting i løpet av et år hvor man kan bli kjent med nye mennesker Eks: konserter, quiz, fjellturer, temafester, foredrag osv.. Er det noe jeg burde tenke på og være OBS på? pass på å søk etter studiestøtte, betale semesteravgift, meld deg opp til eksamen, sørg for at du ikke har for mye fravær og ellers nyt studietiden. det er artig, men tungt.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 Tusen takk for mange fine svar! Er mye å sette seg inn i, skal søke litt mer rundt, så kan det hende jeg spør enda mer snart, hehe TS Anonymkode: 7fad4...227
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå