AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Del Skrevet 29. mai 2017 Jeg har tenkt på dette i flere år, og det blir stadig aktuelt sånn nå før ferietider, eller for oss som ser på omplasseringsannonser på Finn.no. Allergi, allergi, allergi over hele linjen. Det er nesten aldri snakk om noen andre forhold enn allergi. Helt åpenbart er det ikke for alle det er sant, men der kommer jeg over på det som jeg synes er fascinerende. Hvem er det som har bestemt at den eneste sosialt aksepterte grunnen til at man ønsker å omplassere dyr er at man er allergisk mot dem? Om man skaffer seg dyr, så må man ha kontroll på de nærmeste 2-40 årene av livet sitt, litt avhengig av om man kjøper seg en mus eller en papegøye. Hvis en skaffer seg mus, må man ikke ha et så voldsomt perfekt fremsyn, men når man snakker om 10-20-30 år frem i tid er saken en helt annen. De lyver om å ha allergi, sier en del dyrevenner indignert. Og antageligvis har de rett. Det er nok en del "jeg orker ikke la hunden være alene 12 timer om dagen" og "dyrehold var ikke helt det jeg faktisk forventet" innimellom allergien. Og provoserende nok en del "jeg tenkte ikke på at det ble sommerferie i år igjen". Og jeg er jo egentlig enig med dem. MEN: det finnes da plenty av helt legitime grunner til å omplassere dyr annet enn at en er blitt allergisk? Er det ikke? Hva om du "plutselig" må bytte jobb, flytte til et sted der det ikke er lov til å ha dyr, pendle flere timer om dagen med den konsekvens at dyrene blir stående alene nesten hele dagen. Er ikke det en gyldig grunn? Eller om du rammes av en fysisk/psykisk sykdom og knapt kan ta vare på deg selv? Hva om du plutselig blir eneforsørger, og har ansvaret for ikke bare dyret, men også tre barn, helt alene? Er det virkelig umoralsk å komme til den konklusjonen at man må økonomisere kreftene der man kan, og man kan faktisk ikke velge bort ungene sine? Eller hva om ditt livs store kjærlighet viser seg å ha uhelbredelig pelsdyrallergi? Er det egentlig bedre at dyrene går for lut og kaldt vann hos en uengasjert eier, eller en som ikke lenger evner å ta seg skikkelig av dem, for å statuere et poeng om at når man først får seg dyr så skal man stå løpet ut - uansett? Hvem er det som vinner her? Jeg er veldig nysgjerrig på hva dere tenker her Anonymkode: da533...574 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. mai 2017 #2 Del Skrevet 29. mai 2017 Vi kan jo aldri vite hva som ligger bak "allergi", de gangene det brukes som et skalkeskjul. Men flere av de andre grunnene du nevner tror jeg er ganske sosialt aksepterte, fordi jeg ser slike grunner i annonser ganske ofte. Spesielt "har ikke tid til hunden" pga ny livssituasjon, jobb osv ser jeg nesten like ofte som allergi. Nå blir dette uansett bare ren spekulasjon, men jeg mistenker at de gangene det er "allergi", så er det andre årsaker som ligger bak. At hunden ble mer enn de hadde tenkt, at hunden krevde mer i oppdragelsen enn de hadde kunnskap eller forståelse om. Spesielt for de som ikke har satt seg så mye inn i hundehold og som synes små valper er "såååå søte" - og så enkle å ha med å gjøre for de bare leker, sover og løper i beina på eier. Disse eierne kan få seg en kalddusj når valpen blir unghund med selvstendighet, nysgjerrighet, utforskertrang og hormoner og hvor det ikke har vært noen trening på plass. Slike ting er mer pinlig å innrømme enn allergi eller "har ikke tid". 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yellowrose Skrevet 29. mai 2017 #3 Del Skrevet 29. mai 2017 De som bare ikke lenger gidder å ha dyret skammer seg nok og sier at det er allergi som er årsaken til at de omplasserer dyret. Det synes jeg er forkastelig, det viser bare at eieren ikke har satt seg inn i hva det vil si å eie og ha ansvar for et dyr (det må man gjøre før man skaffer seg dyr!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 29. mai 2017 #4 Del Skrevet 29. mai 2017 Mange omplasserer dyrene sine fordi de flytter, og ikke kan ha dyr det nye stedet. Men da kan man ganske enkelt ikke flytte til det stedet. Jeg har 2 katter, og jeg leier. Det er ikke bare enkelt å finne et sted som passer for dem, men det er langt fra umulig. Jeg hadde ikke kunnet tatt en jobb som nordsjøarbeider om jeg var alene om kattene mine. Det sier seg selv, så jeg hadde aldri søkt på en slik jobb. Allergi hadde forøvrig ikke vært en grunn til at jeg hadde gitt fra meg kattene uten videre, da måtte det ha vært ekstremt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #5 Del Skrevet 29. mai 2017 Det er hard å krype til korset å si at anskaffelsen var av impuls. Anonymkode: 57af8...fd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #6 Del Skrevet 29. mai 2017 Personlig tenker jeg det er litt det samme ansvaret når man anskaffer seg barn. De fleste vet at f.eks hunder kan leve i 10 til 16 år og legger livet etter det. Rekordmange hunder som blir solgt eller gitt bort på Finn er bare noen måneder gamle. Da har man ikke ofret det en tanke, men tenker at en valp kan være kjekt. Man ville ikke gitt fra seg ett barn fordi man skulle flytte, pga sommerferie, ny jobb etc. Man tar ansvar. Nei, kanskje man ikke kan flytte inn i akkurat den leiligheten man så for seg, kanskje man må gi avkall på enkelte jobber den perioden hunden lever, kanskje man bør tenke litt lenger enn neste sommerferie og reise uten å ha evt. hundepasser. Så synes helt ærlig at det ikke er legitime grunner til å gi fra seg noe man har påtatt seg ansvar for. Det er blitt alt for enkelt og hunder blir kasteballer mellom forskjellige hjem. Går man til det skrittet at man kjøper seg hund (eller andre dyr) så bør man tenke gjennom det også og ikke gjør det som en spontan greie. Om hund og eier absolutt ikke passer sammen når hunden først har kommet i hus og man har forsøkt alt så synes jeg blir noe helt annet, men igjen så er det å ha ansvaret for ett liv noe man ikke bør ta lett på. Anonymkode: 9d904...1c9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nurcos Skrevet 30. mai 2017 #7 Del Skrevet 30. mai 2017 Jeg blir så sinnsykt forbannet. Var sist inne i går på Finn og tittet rundt, det tristeste var kanskje en 9 måneder gammel hund som bare blir gitt bort fordi eier "ikke har tid til å ha hund alikevel". Er så lei av denne bruk og kast mentaliteten når det kommer til kjæledyr, det er ikke greit, og det må bli gjort noe med. Jeg synes helt ærlig man burde bakgrunnssjekke alle som skal ha hund, de må ha tatt kurs i dyrevelferd og hundetrening før de får seg hund, også må det gjøres noe med alle disse oppdretterene som skviser ut 40 kull på bikkjene sine i året. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Del Skrevet 30. mai 2017 Det er faktisk helt jææævelig kjipt når man elsker hunden sin fra himmelen tilbake også får man et barn som utvikler sterk allergi og pustevansker, sånn at må omplassere det kjæreste man har. Så mistenker halve norge at man bare vil bli kvitt hunden... Jeg hadde ofret høyre armen for den hunden!! Anonymkode: f356d...38f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #9 Del Skrevet 30. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk helt jææævelig kjipt når man elsker hunden sin fra himmelen tilbake også får man et barn som utvikler sterk allergi og pustevansker, sånn at må omplassere det kjæreste man har. Så mistenker halve norge at man bare vil bli kvitt hunden... Jeg hadde ofret høyre armen for den hunden!! Anonymkode: f356d...38f Da hadde jeg adoptert bort barnet. Neida. Joda. Men det finnes vel allergitabletter, null stress. Anonymkode: 07f56...45c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #10 Del Skrevet 30. mai 2017 Som allergiker med hund synes jeg det er svært merkelig hvor mange som plutselig blir allergiske, og i tillegg sier at det er uaktuelt å ta medisiner. Jeg har vært kraftig allergisk siden jeg var to år gammel, og gått på medisiner hele livet. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å liksom være så allergisk, og samtidig motstander av medisinering. Jeg hadde ikke overlevd uten medisinene mine Og jeg endret litt medisinering for å kunne ha hund, men det var en liten pris å betale. Anonymkode: 29dae...d46 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 30. mai 2017 #11 Del Skrevet 30. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da hadde jeg adoptert bort barnet. Neida. Joda. Men det finnes vel allergitabletter, null stress. Anonymkode: 07f56...45c Så da skal barnet leve på allergitabletter hele året? Og det er ikke alltid de gir den effekten de skal heller. Vi måtte også gi bort et dyr, pga allergi og kraftig astma. Da var det ingen tvil - dyret måtte dessverre ut 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #12 Del Skrevet 30. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da hadde jeg adoptert bort barnet. Neida. Joda. Men det finnes vel allergitabletter, null stress. Anonymkode: 07f56...45c Det er ingen tilgjengelig kolonne på finn.no for "barn gies bort" Neida... Men hvordan gi et barn allergimedisin når lege nekter å skrive det ut fordi barnet er for lite Anonymkode: f356d...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 30. mai 2017 #13 Del Skrevet 30. mai 2017 4 minutter siden, tonebelinda skrev: Så da skal barnet leve på allergitabletter hele året? Og det er ikke alltid de gir den effekten de skal heller. Vi måtte også gi bort et dyr, pga allergi og kraftig astma. Da var det ingen tvil - dyret måtte dessverre ut Dette er faktisk min største frykt! Jeg har to hunder som jeg faktisk er avhengig av for å leve et lykkelig liv. Disse hundene betyr alt for meg. Nå er jeg gravid, hvis ungen blir allergisk så aner jeg ikke hva jeg gjør. Det er ikke hunder som lett kan omplasseres heller. Jeg tror jeg måtte kjøpt to hus eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 30. mai 2017 #14 Del Skrevet 30. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som allergiker med hund synes jeg det er svært merkelig hvor mange som plutselig blir allergiske, og i tillegg sier at det er uaktuelt å ta medisiner. Jeg har vært kraftig allergisk siden jeg var to år gammel, og gått på medisiner hele livet. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å liksom være så allergisk, og samtidig motstander av medisinering. Jeg hadde ikke overlevd uten medisinene mine Og jeg endret litt medisinering for å kunne ha hund, men det var en liten pris å betale. Anonymkode: 29dae...d46 Hadde du også hund fra du var 2 år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 30. mai 2017 #15 Del Skrevet 30. mai 2017 2 minutter siden, Ruccula skrev: Dette er faktisk min største frykt! Jeg har to hunder som jeg faktisk er avhengig av for å leve et lykkelig liv. Disse hundene betyr alt for meg. Nå er jeg gravid, hvis ungen blir allergisk så aner jeg ikke hva jeg gjør. Det er ikke hunder som lett kan omplasseres heller. Jeg tror jeg måtte kjøpt to hus eller noe Håper at barnet ditt ikke blir allergisk, så du kan ha både barn og hunder Og kvitte seg med et dyr er vondt - men for oss var det eneste mulighet, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #16 Del Skrevet 30. mai 2017 Min mor driver oppdrett. Hennes hunder er en type som ikke får store kull, så det selges få av denne rasen i løpet av ett år. Folk betaler store summer for en valp. Min mor blir så knyttet til disse hundene, så hun har nedfelt i kjøpskontrakten at hun har førsterett på hunden om ny eier velger å selge. De må altså kontakte min mor om de ombestemmer seg. Selv om hun også er nøye på hvem som kjøper, kjører intervjuer og det hele. Så skjer det desverre ofte. For en valp som koster 20-30.000,- så er det altså de som ombestemmer seg etter noen måneder. Det er ganske hårreisende. Det hender jeg er "fostermor" for en valp/ung hund mens min mor leter etter ny eier, så jeg knytter meg til disse små hundene selv Anonymkode: b3109...429 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #17 Del Skrevet 30. mai 2017 8 minutter siden, Ruccula skrev: Hadde du også hund fra du var 2 år? Nei, vi fikk ikke hund før jeg var 10 år (men hadde katt, jeg var kun allergisk mot pollen på den tiden). Da jeg ville ha flere dyr måtte jeg til legen og ta en samtale om risiko for å forverre allergien, og fikk lov å ta den avgjørelsen selv som 12-åring, etter å ha påvist flere kryssallergier. Jeg valgte dyr, mer medisiner og er utrolig glad for det i dag. Anonymkode: 29dae...d46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 30. mai 2017 #18 Del Skrevet 30. mai 2017 8 minutter siden, tonebelinda skrev: Håper at barnet ditt ikke blir allergisk, så du kan ha både barn og hunder Og kvitte seg med et dyr er vondt - men for oss var det eneste mulighet, dessverre. Takk for det Jeg håper også det blir friskt, jeg klarer faktisk ikke å tenke på alternativet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #19 Del Skrevet 30. mai 2017 Jeg ser det hver bidige gang jeg leser annonsene under "Dyr" på Finn... og tenker at har ikke folk bedre fantasi enn dette...? MÅ alle bruke uttrykket "....med tungt hjerte"??? Noen har det til og med i overskriften også, så de kan få fortalt det til alle, inkl de som bare scroller forbi. Kan ikke noen finne opp et nytt uttrykk eller to? Nå er det sånn at alle bruker det når de skal kvitte seg med et dyr på Finn. Anonymkode: 726b5...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #20 Del Skrevet 30. mai 2017 10 minutter siden, Ruccula skrev: Takk for det Jeg håper også det blir friskt, jeg klarer faktisk ikke å tenke på alternativet. Du kan trøste deg med at barn som vokser opp med dyr har bedre immunforsvar Feks. er det mindre risiko for allergier hvis barn vokser opp på gård. Det er nok verre om man får barn og samtidig har støv på hjernen, for så å plutselig skaffe hund etter noen år. Da er ikke barnet vant til allergener og kroppen vil få en reaksjon fordi de ikke har vært utsatt for sånne bakterier før. Anonymkode: 29dae...d46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå