Gå til innhold

PATETISK: NYTTÅRSFEIRING.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Ble skuffet inatt..nå...i år brukte vi ikke et rødt øre på rakkketter nei..selvom vi hadde middagg og slikt i familien osv..(ble syk jeg). Men ordentlig feiring ble det altså ikke..var ikke aktuelt uansett..litt respekt må man vise.

Her hvor jeg bor var det full kaos..masse raketter...FLAUT..OG TRIST..

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

så haddde vært beddre om du sultet deg. for det hadde jo hulpet de i asia ja. hva oppnår du egentlig med å kutte ut raketter? du tar levebrødet fra en haug asiater som har det å lage fyrverkeri som sin inntekt. du kan faktisk ha begge deler. har du ikke råd til å gi til asia, så har du ikke råd til fyrverkeri heller

Gjest Anonymous
Skrevet

ehh?

vi har heller gitt penger til forskjellige støtteorganisasjoner...så pengene ble ikke puttet i lommen!..Var en grunn til at jeg skrev innlegget.

Skrevet

Aller først til trådstarter: Jeg synes det er flott at dere har brukt penger på organisasjoner i stedet.

Til nr 2: Det er mange fler fra Kina som lager disse fyrverkeriene, enn fra Asia. Og akkurat nå tror jeg de har mer brukt for penger som de får direkte med en gang, enn penger som tar lang til å få (av fyrverkeri).

Og husk, enda fyrverkeri kanskje er dyrt i Norge, så tjener ikke Asiaterne store pengene på å lage det faktisk.

Men uansett, jeg synes ikke det er tid for å krangle om sånne bagateller. Folk føler forskjellige ting nå og trenger å få utløp for dette. Skal man skrive motkommentarer synes jeg man kan ta det litt med ro. Det er mange her som kjenner folk som har opplevd flomkatastrofen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Veel, sist jeg sjekket så var Kina i Asia :-) , men jeg er enig - dette er ikke tiden for å krangle.

Skrevet

Det med at asiaterne taper penger på at vi ikke kjøper raketter, er bare tull, fordi norge allerede har kjøpt rakettene av asia.. de eneste som taper penger er de som selger rakettene og det er de som setter ut dette ryktet!

Skrevet
Aller først til trådstarter: Jeg synes det er flott at dere har brukt penger på organisasjoner i stedet.

Men uansett, jeg synes ikke det er tid for å krangle om sånne bagateller. Folk føler forskjellige ting nå og trenger å få utløp for dette. Skal man skrive motkommentarer synes jeg man kan ta det litt med ro. Det er mange her som kjenner folk som har opplevd flomkatastrofen.

Det er nok mange av de som sendte opp raketter som også har hjulpet med pengestøtte til forskjellige organisasjoner.

Selv om det skulle ha skjedd en stor katastrofe i Norge - ville det vært en masse raketter nyttårsaften. Jeg synes ikke dette har noe med å være patetisk å gjøre. Vi er som sagt alle forskjellige - og jeg syns ikke vi skal være så snar å dømme.

Selv har vi støttet veld.org.

Skrevet

Det dreier seg da ikke bare om raketter og penger, men respekt for de som på en eller annen måte er berørt av katastrofen!

Ble litt skuffet sjøl da jeg så alle rakettene... Den store feiringa passet liksom ikke. Synes jeg da.

Har gitt penger og oppfordrer alle som ikke har gjort det til å gjøre det samme!

Skrevet

Jeg har både kjøpt raketter og støttet flomofre - alt på samme dag, faktisk, og det har helt sikkert flere med meg. Det er ikke slik at man er nødt til å velge - de fleste av oss har såpass god råd.

Her hvor jeg bor så var det så godt som helt stille akkurat rundt midnatt - ikke bare 1 minutts stillhet, men flere. Synes det var en vakker nyttårsmarkering - selvom jeg aldri har vært noen stor tilhenger av at gud og hvermann skal kunne sende opp fyrverkeri - håper at det fra neste år blir en offentlig oppgave. Mye tryggere og mye vakrere.

Skrevet

Hvorfor kler vi oss ikke alle i svart og sørger et par uker? Det får da være måte på hvor hardt ting skal gå inn på oss, nå.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med sistnevnte. Selv om det skjer svært triste og fryktelige ting betyr ikke det at det er iktig å la dette gå så til del grader inn på en.

En bør ikke slutte å leve normalt selv om katastrofer skjer. Hvem hjelper det?

Det er flott at så mange som mulig gir penger til katastroferammede! Fortsett med det - men livet går faktisk videre for oss som ikke er rammet og vi skal ikke ha dårlig samviitighet fordi vi sender opp raketter og har det hyggelig.

Det går an å gjøre to ting på en gang vet dere: sende opp masse raketter og gi penger til de uheldige menneskene.

Gjest Trådstarterherja!
Skrevet
Det går an å gjøre to ting på en gang vet dere: sende opp masse raketter og gi penger til de uheldige menneskene.

Kjære deg..det er da ikke bare snakk om PENGENE..men det å vise respekt!! Tror du vi hadde feiret dersom 11 september hadde vært istedet for akkurat dette? Nei! Uanset thvilken katastrofe det er snakk om..har mange mennesker mistet livet..land har blitt ruinert...vis litt respekt for all del.

Skrevet
Ble skuffet inatt..nå...i år brukte vi ikke et rødt øre på rakkketter nei..selvom vi hadde middagg og slikt i familien osv..(ble syk jeg). Men ordentlig feiring ble det altså ikke..var ikke aktuelt uansett..litt respekt må man vise.

Her hvor jeg bor var det full kaos..masse raketter...FLAUT..OG TRIST..

Folk gjør som de vil.

Vi kjøpte raketter OG støttet flomofrene. Alt på samme dag her og.

Det er tragisk det som skjedde, men livet går videre og jeg synes ikke man skal ha dårlig samvittighet bare fordi man feirer nyttårsaften med raketter og andre ting.

Katastrofe eller ikke.......folk ville skutt opp raketter uansett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv om mange har mistet livet betyr ikke det at man skal slutte å feire andre ting.

Det er mange måter å vise respekt på! Du har ikke monopol på hva dette ordet skal betyr for hvert enkelt individ.

mange bearbeider det som har skjedd inne i seg: de tenker over det når de er alene og ønsker ikke å snakke om det eller markere det. De bare tenker og bearbeider. Også blir de etterhvert ferdig, eller nokså ferdig.

Det går fint an å tenke, reflektere og føle sympati med noen - for så å skåle med venner og sende raketter opp for å ønske hverandre et godt nytt år.

Hvis du ikek kan forstå det, så sier jeg lykke til på veien i å forstå menneskets komplekshet og mangfoldighet- og at det finnes et mylder av måter å uttrykke følelser på- og at vi alle er forskjellige som mennesker.

Noen vil aldri forstå det. Og det er gjerne slike mennesker som skal prakke på andre "det korrekte levesettet".

Dem om det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjære deg..det er da ikke bare snakk om PENGENE..men det å vise respekt!! Tror du vi hadde feiret dersom 11 september hadde vært istedet for akkurat dette? Nei! Uanset thvilken katastrofe det er snakk om..har mange mennesker mistet livet..land har blitt ruinert...vis litt respekt for all del.

Om vi skal se litt kynisk på dette så er kanskje 99%

eller mer av norges befolking ikke direkte berørt av

dette (*). I løpet av en normal uke dør ca 770

mennesker i norge. For de pårørende til disse er dette

vel så belastende (jeg har opplevet dette selv i en juleuke)

uten at samfunnet stanser opp for det eller

avlyser det ene og det andre. I bunn og grunn dreier

det seg om å vise lik respekt for alle mennesker. Her

i Norge dreier nesten alt seg om de ca 0.3% av alle

som omkom for snart en uke siden.

(*) Antar at 100 mennesker er direkte berørt for hver

avdød

Gjest Anonymous
Skrevet

du tenker bare på nordmenn du da?

Respekt for alle avdøde tenker jeg.

Og da er ikke dine 99% så viktige.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man kan ikke stoppe å leve for hver gang en mengde mennesker dør. Det blir for teit.

Ja, de får sympati, tanker, penger og hjelp.

Nei, hendelsene stopper ikke livet til oss andre. Vi fortsetter festen som før, for å si det slik.

Let's keep dancing.

Det er kjipt når folk skal skape dårlgi samvittighet hos andre bare fordi det kriser skjer. Det er trist, men vi kan ikke endre på det faktum som har skjedd. Derfor er det ikke noe poeng å disuktere slike kriser i det vide og brede.

Hva skal det tjene til?

Gjest Anonymous
Skrevet
Det dreier seg da ikke bare om raketter og penger, men respekt for de som på en eller annen måte er berørt av katastrofen!

Ble litt skuffet sjøl da jeg så alle rakettene... Den store feiringa passet liksom ikke. Synes jeg da.

Har gitt penger og oppfordrer alle som ikke har gjort det til å gjøre det samme!

Er veldig, veldig enig. Og de som kjøpte både penger og raketter kunne heller gitt alle pengene til flomofrene..Beklager, men for meg er det å skyte penger opp i lufta det aller mest meningsløse jeg kan tenke meg.

Og alle som argumenterer med at raketter er så fint for barna- dette er en fin anledning til å lære barn respekt for menneskeliv og hvor mye slike katastrofer betyr.

Så lenge de fortsatt graver opp lik der nede bør vi holde oss for gode til å "keep on dancing"..

Forresten hørte jeg i dag at de bl.a i Sverige hadde tonet feiringen betraktelig ned.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Hva med å la folk bestemme hva de vil selv? Tror nok det er en del som har kjøpt enda flere raketter, bare på trass. For folk begynner å bli lei av å bli fortalt hva de skal og ikke skal gjøre.

Noen har valgt å kjøpe raketter, men også å støtte flomoffrene. Ha respekt for at de valgte som de gjorde også. Uansett hvor hardt det høres ut, så må verden må gå videre.

Men folk må få velge det de vil selv. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jaha? Isåfall vil jeg anbefale alle i Norg eom å kjøpe mindre mat, drikke, bensin, klær og annet forbruk og ikke gå mer på nattklubber: av respekt for de rammede.

Det gjør de visst i Danmark?

Og for all del: tenn gjerne et lys.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...