Gå til innhold

Gave til barnehagen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snart slutter barnet vårt i barnehagen og blir skolegutt. Vi har lyst til å kjøpe en gave til barnehagen i forbindelse med det. Jeg ser at mange gir personlige gaver til de ansatte, men jeg tenkte at heller enn å kjøpe en liten gave til alle ansatte er det bedre å kjøpe en fin leke eller noe til barnehagen og så bare gi kort til de ansatte. Hva tenker dere om det, blir det dumt å gi en gave som er til de kommende barna og som de ansatte sånn sett ikke får glede av? Og hva tror dere er fint å kjøpe i gave, er det noen leker som typisk mangler i barnehage eller er ekstra stas å få?

Anonymkode: 2d602...1c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes hver og en ansatt fortjener en liten gave, en god flaske vin, god konfekt og etc.og ett kort til hver ansatt. individuelt laget til akkurat den personen. 

Anonymkode: 0547a...bdd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage personlige kort til de ansatte? Få f.eks. barnet til å si hva det liker med hver enkelt voksen og skriv det på kortene :) Det hadde jeg satt utrolig stor pris på hvert fall. Kan love deg at jeg hadde tatt vare på et slikt kort :) Hvis dere vil gi gave kan dere jo vurdere om dere vil gi personlige gaver eller fellesgave f.eks.

Anonymkode: 519ce...a73

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en fruktkurv eller noe de kan ha på personalrommet, derwom du må kjøpe noe. 

De ansatte får lønn for jobben de gjør. Ikke alle foreldre har økonomisk mulighet eller ønsker å gi gaver av personlig karakter til barnehage eller skoleansatte. Denne skikken der enkelte foreldre må stikke seg frem, både til jul og andre anledninger er en noe uheldig måte å "demonstrere" overfor dem som ikke gir gaver. Foreldreutvalgsgruppene gir gaver på vegne av alle og det bør holde, også for dem som gjerne vil være bedre enn folk flest. 

(Og før hele kg-gjengen angriper meg, vi har økonomi til å gi gaver, men sympatiserer med dem som ikke har mulighet til dette og fortviler over enkeltes stadige gavedryss.)

Anonymkode: 345a6...a02

• Liker 14
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snart slutter barnet vårt i barnehagen og blir skolegutt. Vi har lyst til å kjøpe en gave til barnehagen i forbindelse med det. Jeg ser at mange gir personlige gaver til de ansatte, men jeg tenkte at heller enn å kjøpe en liten gave til alle ansatte er det bedre å kjøpe en fin leke eller noe til barnehagen og så bare gi kort til de ansatte. Hva tenker dere om det, blir det dumt å gi en gave som er til de kommende barna og som de ansatte sånn sett ikke får glede av? Og hva tror dere er fint å kjøpe i gave, er det noen leker som typisk mangler i barnehage eller er ekstra stas å få?

Vi som jobber i barnehage synes jo det er hyggelig å få en liten gave til jul eller fra barn som slutter. Men det er på ingen måte noe vi FORVENTER. De fleste gir ikke,  og det er helt greit. Du gjør som du synes,  om du gir til personalet og/eller barnehagen eller ingen av delene. Kan ikke tenke meg at noen skulle bli sure uansett hva du velger. Ikke slik jeg er vant med, ihvertfall. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en liten gave til avdelingen (f.x ei bok) og så baker du ei kake og skriver et hyggelig kort til de ansatte? 

Anonymkode: a1ab8...a3e

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg synes det er annerledes når barnet slutter. Da kan en godt gi en ekstra oppmerksomhet til hver enkelt ansatt om en ønsker det.

Stiller seg annerledes ved jul og andre høytider som er hvert år. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en fruktkurv eller noe de kan ha på personalrommet, derwom du må kjøpe noe. 

De ansatte får lønn for jobben de gjør. Ikke alle foreldre har økonomisk mulighet eller ønsker å gi gaver av personlig karakter til barnehage eller skoleansatte. Denne skikken der enkelte foreldre må stikke seg frem, både til jul og andre anledninger er en noe uheldig måte å "demonstrere" overfor dem som ikke gir gaver. Foreldreutvalgsgruppene gir gaver på vegne av alle og det bør holde, også for dem som gjerne vil være bedre enn folk flest. 

(Og før hele kg-gjengen angriper meg, vi har økonomi til å gi gaver, men sympatiserer med dem som ikke har mulighet til dette og fortviler over enkeltes stadige gavedryss.)

Anonymkode: 345a6...a02

Herregud...

Gi deg. Det handler ikke om å stikke seg frem, men gi etter ønske og evne.

Alle kan skrive noe hyggelig på et papir og brette det i to og gi det som kort. Så jo, man kan gi gave uansett hvor dårlig råd man har! At du velger å ikke gi gave fordi du ikke ser den uvurderlige verdien i et kort, er synd. At du ikke ser på et kort som gave, er ditt problem.

Jeg var aldri blitt så glad som den gangen en alenemor med dårlig råd ga et personlig kort til meg.

Ting vi ofte får; vin, kosmetikk eller kremer, godteri, mat, krus (men det blir mange av dem etterhvert). :)

Anonymkode: 3aff1...101

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage så spleiser alle foreldrene på avdelingen på gaver til de ansatte. Da får de altså én hver på sommeravslutningen. Ikke bare når de slutter i barnehagen. Da hadde jo de ansatte i førskoleavdelingen blitt overøst av gaver hvert eneste år, mens de i småbarnsavdelingene ikke hadde fått noe.

Er det virkelig vanlig at alle de ansatte i førskoleavdelingene får 20 (f.eks.) gaver hver til sommeren når barna skal begynne på skole??

Anonymkode: ebff3...f57

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår barnehage så spleiser alle foreldrene på avdelingen på gaver til de ansatte. Da får de altså én hver på sommeravslutningen. Ikke bare når de slutter i barnehagen. Da hadde jo de ansatte i førskoleavdelingen blitt overøst av gaver hvert eneste år, mens de i småbarnsavdelingene ikke hadde fått noe.

Er det virkelig vanlig at alle de ansatte i førskoleavdelingene får 20 (f.eks.) gaver hver til sommeren når barna skal begynne på skole??

Anonymkode: ebff3...f57

Akkurat det tenkte jeg også. Da ville jeg vært på førskoleavdelingen i hvertfall! 

Mye bedre at alle de voksne får gave ved sommeravslutning som foreldreutvalget kjøper inn, helt enig der. 

Anonymkode: feaf9...bab

AnonymBruker
Skrevet

Som barnehagelærer selv, setter jeg stor pris på gavene som gis til avdelingen som helhet 😊 

Anonymkode: d326c...8d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det må jo bli et hav av gaver etter hvert som årene går. Rene julaften med kremer, konfekt og krus. Holder i massevis med en fin barnetegning med hyggelige ord til avdelingen.

Anonymkode: a2115...477

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 29.5.2017 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Går utifra at barnet får avskjeds-hilsen fra barnehagen/de ansatte når barnet slutter. Et kort og noen bilder, og kanskje noe ekstra god mat i barnehagen. :) Hvorvidt dere ønsker å gi gave til de ansatte eller evt til den aktuelle avdelingen er jo opp til dere. Men jeg går utifra at leker er noe som blir kjøpt inn av kommunen eller barnehagen selv. En leke blir også lettere utslitt enn noe du gir til en voksen.

Du kan skrive ett kort til alle ansatte på avdelingen, eller du kan skrive kort til hver og en av de ansatte. I tillegg legge ved en tegning fra barnet ditt, og kan barnet ditt skrive navnet sitt selv så kan han jo gjøre det på tegningen. Du kan kjøpe en allergivennlig blomst til avdelingen/personalrommet. Det trenger ikke være så dyrt. Kanskje du kan kjøpe en matkurv med mye allergivennlig god mat personalet kan dele på? Det kan være lurt å tenke allergivennlig i tilfelle noen av de ansatte er allergiske mot diverse matvarer. Et godt tips er å kjøpe mat for at det ikke skal overlesses av ting de ansatte ikke vet hvor de skal gjøre av. 

En lærer som har 30 elever kan få opp mot 30 julegaver bare fra elevene sine. Da er det egentlig "irriterende" med 30 nye ting å ta vare på en eller to ganger i året. Skoler og lærere sier derfor heller at "hvis dere vil kjøpe noe så kjøp mat". Kan du tenke deg hvordan det blir ellers hos en lærer hver jul og sommer...? 

Endret av Millimani
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage og det er selvsagt stas å få en kurv med godteri og frukt til pauserommet! Men jeg ønsker meg ikke personlige gaver til hver enkelt. Har opplevd at en ansatt har fått gave fra sitt kontaktbarn og det blir bare flaut i forhold til de andre på avdelingen som også har jobbet masse med dette barnet! (Av og til mer..!!)

Et Felles kort til de ansatte fra barna er også koselig. Men ikke kort til hver enkelt av oss. Det trenger vi ikke, vi er et team!

Anonymkode: c0877...d43

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil kjøpe gave, kjøp en til de kommende barna. En bok eller noe slikt. Å få masse gaver personlig er litt kleint som noen over skriver. Og det kan føles dumt for de som ikke gir noe. 

Du kan jo høre med pedleder om det er noe de ønsker seg? Hvis det er dyrt, kan du jo høre om de andre skolestarterene vil være med å spleise, så blir det felles gave fra alle? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...