Gjest sivilingeniør Skrevet 5. januar 2005 #61 Skrevet 5. januar 2005 Jeg har hele tiden trodd at folk ser ned på mitt yrke, jeg er barnehageassistent. Men siden det ikke er nevnt her, kanskje ikke?... Overhodet ikke. Derimot tenker jeg at det kan bli litt slitsomt med mange høye barnestemmer og fullt kjør en hel dag.
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 #62 Skrevet 5. januar 2005 Yrker som har å gjøre med støy og bråk å gjøre er kjipe: maskiner, mek., industri og transport- samt bråkete Call-sentre og kundebehandlere på telefonen.....det må være fordferdelgi slitsomt: ikke eget kontor og masse bråk fra sidemannen og kunden i andre enden av telefonen.... Jeg kjenner migrenen komme bare jeg tenker på det. Godt det er noen som tåler slikt også.
jasså Skrevet 6. januar 2005 #63 Skrevet 6. januar 2005 Sykepleiere!! ser ikke ned på de da,men har hatt forferdelige opplevelser med noen av de..ufffa meg!!
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #64 Skrevet 6. januar 2005 M¨være kjipt å være sykepleier for de må trøste andre og gamle hele tiden. Så kan man jo som nyutdannet ijnen dette yrket føle seg viktig fordi de deler ut medisiner. Noen føler seg så viktig ay de forsyner seg selv.
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #65 Skrevet 6. januar 2005 dere skulle skamme dere! hva om den dagen kom at dere trengte en jobb på rimi, eller dattera deres som studerer og ikke fikk drømmejobben, må jobbe der en stund? dere vet aldri hva som skjer i fremtiden! og prøv å ha en mer respektfull tankegang takk! selv om det er vanskelig! og jeg kommer ikke over hun som sa at hun ikke ville ha en mann som var vaktmester eller elektriker... vet du, jeg håper du en dag får et hus som har store elektriske problemer og at du trenger desperat en elektriker i huset... da vil du se at de ikke er unyttige! :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #66 Skrevet 6. januar 2005 Selv om det er mange yrker jeg ikke har lyst til å ta, respekterer jeg alle yrker. De jeg ikke respekterer (går vel mer på person) er slike som bare tenker på å tjene penger uansett hvilke konsekvenser det måtte ha. Hvis det å lede pyramidespill ol. anses som et yrke, så har jeg ikke respekt for disse.
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #67 Skrevet 6. januar 2005 dere skulle skamme dere! hva om den dagen kom at dere trengte en jobb på rimi, eller dattera deres som studerer og ikke fikk drømmejobben, må jobbe der en stund? dere vet aldri hva som skjer i fremtiden! og prøv å ha en mer respektfull tankegang takk! selv om det er vanskelig! og jeg kommer ikke over hun som sa at hun ikke ville ha en mann som var vaktmester eller elektriker... vet du, jeg håper du en dag får et hus som har store elektriske problemer og at du trenger desperat en elektriker i huset... da vil du se at de ikke er unyttige! :evil: Jeg tror du har misset poenget. Det er klart at verden er helt avhengig av disse yrkene og at de er nyttige!! Det er det ingen tvil om. Jeg sa bare at jeg ikek ville ha giftet meg med en fordi vi ikke snakker samme språk. Er det så farlig da?
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #68 Skrevet 7. januar 2005 snakker samme språk? for noe viss vass! dere trenger vel ikke å snakke om yrke når dere er sammen! og du tror elektrikere og vaktmestere er snåle personligheter? nei vet du hva! det kan hende du finner det interessant i stedet, at dere kan utfylle hverandre! og det er på mange andre måter dere ikke trenger å snakke samme språk også! har du barn? hvis ikke.... da får du oppleve en gang at menn og kvinner har forskjellig syn på barneoppdragelse også............
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #69 Skrevet 7. januar 2005 Ja, jeg ser ned på "fagfolk" som ikke klarer eller gidder å forklare andre "uvitende" hva de driver med!! (jeg er akademiker)
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #70 Skrevet 7. januar 2005 Det er en del jobber jeg slipper å ha. Men det er ikke fordi jeg ser ned på de som har slike jobber, men fordi jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg ikke kommer til å trives. Kassa i en butikk er EN ting, jeg er rett og slett ikke lagd for å ta i mot kjeft for pris på varer, smile pent til teite kunder osv. Jeg har derfor stor respekt for de som holder ut og trives i en slik jobb. Selv har jeg tilsammen fem og et halvt års utdanning (i tillegg til folkehøgskole), og trives både i akademiske og ikkeakademiske miljøer. Har hatt "lavstatus" sommerjobber og trivdes godt, forutsatt at arbeidsmiljøet er HYGGELIG. Det er klart det er enkelte mennesker man liker bedre enn andre, men dette har mer med personens interesser og refleksjonsnivå å gjøre enn jobb og utdanning. Konklusjon: Jeg skjønner at venninna di er selektiv i forhold til jobber hun søker, og at hun ønsker å jobbe med noe som er relevant for utdanninga. Men det er umodent og dumt av henne å rakke ned på andre typer arbeid. Ellers har jeg opplevd at folk man møter dømmer en mye utfra hva slags utdanning man har, eller hva man jobber med. Det virker som man tar dette som en indikator på hvor interessant man er som person. Jeg har selv en "kul" utdanning, men ikke jobb, og opplever at både uutdannede og akademikere synes dette er spennende. Før, da jeg hadde "drittjobb" og studerte tilfeldige fag på universitetet, var det vanskeligere å vekke folks interesse.
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #71 Skrevet 9. januar 2005 Jeg ser litt ned på å jobbe med gravemaskiner, montering, gatekjøkken og bensinstasjoner.
Gjest Catwoman Skrevet 9. januar 2005 #72 Skrevet 9. januar 2005 Jeg sa bare at jeg ikek ville ha giftet meg med en fordi vi ikke snakker samme språk Hvordan kan du vite det da? Alle som har samme yrke er ikke like vet du. Jeg jobber i matbutikk, og jeg kjenner folk i både høystatusyrker, lavstatusyrker og arbeidsledige som jeg snakker samme språk som, har også vært borti mennesker som jobber i butikk som jeg ikke snakker samme språk som. Så det er vel ikke yrke som avgjør det?
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #73 Skrevet 9. januar 2005 Nei, det er sant, yrket er ikke avgjørende for en persons refkleksjonsnivå! Men yrket er med på å putte folk i båser, fro det er hva vi mennesker gjør for å skape orden. Og da er det lett å ha fordommer.
Gjest Catwoman Skrevet 9. januar 2005 #74 Skrevet 9. januar 2005 Førskolelærere, og andre som har med barn å gjøre. Jeg mener det er blant de viktigste yrkene samfunnet har jeg da
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #75 Skrevet 9. januar 2005 Barne- og ungdomsarbeider. Det er jo ikke høyere utdanning en gang, bare videregående yrkesutdanning. Hvordan kan hun da se ned på andre som ikke har tatt høyere utdanning....?
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2005 #76 Skrevet 9. januar 2005 :o :o :o jeg er lettere sjokkert her jeg sitter. hvordan i all verden går det an å se ned på mennesker som vil gjøre en jobb du ikke nødvendigvis vil gjøre selv? flesteparten her sier at "jeg ser ikke ned på disse yrkene, jeg ville bare ikke gjort dem selv". Da bør jo de som faktisk gjør disse jobbene få desto større respekt fra deg! fordi de ønsker å bruke sin arbeidsdag på å utføre ting du er avhengig av at blir gjort, men ikke ønsker å gjøre selv. og hvem sier at absolutt alle innen en arbeidsgruppe er like? det nevnes meglere som kun er pappagutter i dress som tenker på sin neste mercedes, eller dumme renholdsarbeidere. folk tenker forskjellig rundt sin karriere. noen har null ambisjoner og jobber for å tjene penger. andre, tydeligvis er flere representert her, utdanner seg til et yrke de mener har status i samfunnet og som de kan gjøre store penger på. så lenge det funker for den personen det gjelder skal vel bare resten av oss gi blanke i hvorfor? om søppeltømmeren gjør jobben sin fordi han trives med å være ute så og si hele dagen, eller om forfatteren skriver for å underholde mennesker, eller om legen arbeider for å tjene penger. så lenge de utfører jobben sin bra skal vel vi andre være fornøyde?
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #77 Skrevet 9. januar 2005 Har nå lest alle innleggene, og legger merke til at vi mennesker setter hverandre i bås. Om man gjorde et forsøk der man først sa at man var søppeltømmer og deretter sa, jeg tuller jeg er administrerende direktør i Statoil feks., tror jeg folk ville oppført seg vidt forskjellig mot deg, etter at du avslørte sannheten. Hva sier det om folk. Jo, det sier det at vi har gjort oss opp en mening om at det ene yrket er bedre enn det andre, og at vi dermed gir mennesket en helt annen respekt ved det sistnevnte yrke. Vi burde heller begynne å konsentrere oss om selve mennesket. Hva med å droppe å spørre folk hva de jobber med, når du skal lære et nytt menneske å kjenne. Prøv det, og du vil se at det er det samme hva mennsket jobber med. Enten så respekterer og liker du mennesket for den det er eller ikke. Det har da ikke noe med dets yrke å gjøre. Har prøvd å gjøre dette til en vane, da jeg gjorde nettopp et slikt førsøk, som nevnt ovenfor. Mange folk behandler/snakker med deg rett og slett forskjellig utifra hvilken jobb du har. Trist, men sant.
Gjest Leola Skrevet 9. januar 2005 #78 Skrevet 9. januar 2005 Nei, jeg ser ikke ned på noen yrker - tvert imot. Traff jeg den rette mannen så er det likegyldig om han er lege eller tømmermann. Ser jeg ned på noen så er et mennesker som ikke gidder å jobbe.
nat26 Skrevet 9. januar 2005 #79 Skrevet 9. januar 2005 Nei jeg gjør ikke det.Folk lever jo av forskjellige jobber,ingen er mindre verd pga jobben sin
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #80 Skrevet 9. januar 2005 Vel, ikke alle utfører jobben slik de skal, og de ser jeg ned på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå