Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2005 #21 Skrevet 2. januar 2005 NOTAR-meglere (eller meglere generelt, ikke EIENDOMSMEGLERE) er jeg generelt skeptisk til; på meg virker de som en gjeng PR-kåte pappagutter som er mer opptatt av å kjøre den riktige Mercedesen enn å sette seg inn i de kravene yrket virkelig stiller.
Bettie Skrevet 2. januar 2005 #22 Skrevet 2. januar 2005 Gjest - jeg har motsatt syn på dette med respekt. For meg er det naturlig å møte et hvert menneske med respekt. Det er ikke sånn at jeg avventer og ser om de fortjener respekten eller ikke. Men om de fortsatt beholder respekten - se det kommer an på hva som skjer. Og jeg kan ikke se ned på en hel yrkesgruppe fordi det finnes noen utålelige personer innenfor et yrke. Blærer finnes overalt, de.
Usikker Skrevet 2. januar 2005 #23 Skrevet 2. januar 2005 En tanke som slo meg da jeg leste at din venninne er barne- og ungdomsarbeider. Håper virkelig hun ikke viderefører sine holdninger til dem - den dag hun får en jobb. :-( Vi er faktisk avhengige av hverandre her i denne verden. Kan vi tenke oss en verden uten folk i rengjørings- og renovasjonsyrkene? Hvordan hadde det blitt? Jeg prøver å ikke se ned på noen yrkesgruppe. Skal ikke påstå at jeg klarer det hele tiden........ Men utgangspunktet mitt er at vi alle er brikker i et puslespill.
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #24 Skrevet 2. januar 2005 NOTAR-meglere (eller meglere generelt' date=' ikke EIENDOMSMEGLERE) er jeg generelt skeptisk til; på meg virker de som en gjeng PR-kåte pappagutter som er mer opptatt av å kjøre den riktige Mercedesen enn å sette seg inn i de kravene yrket virkelig stiller.[/quote'] Enig. Jeg ser litt ned på eiendomsmeglere/assistenter, for de virker så useriøse og uten dybde. De svinser rundt i dressene sine og snakker kjapt og er overfladiske. De tenker på kontoen sin og blåser i mening for de menneskene de faktisk har mde å gjøre som kunder. Slike salgs-"prospekter" får lite respekt fra meg. PS! Jeg er for status og høy lønn, men ikke for alle menneskers måter å forsøke å oppnå dette på.
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #25 Skrevet 2. januar 2005 Jeg har hele tiden trodd at folk ser ned på mitt yrke, jeg er barnehageassistent. Men siden det ikke er nevnt her, kanskje ikke?...
Gjest Lea Skrevet 2. januar 2005 #26 Skrevet 2. januar 2005 Jeg vil ikke si at jeg ser ned på enkelte yrker, men det finnes selvsagt yrker som jeg ikkekunne tenke meg å ha selv. Siden jeg ble ferdig med skolen, så har jeg hatt flere yrker som jeg vet at folk ser litt ned på. Det gjorde meg ingen ting, men når jeg selv begynte å se ned på mitt eget yrke, så sluttet jeg. Jeg har inntrykk av at "kassa på Rimi" har blitt en slags fellesbetegnelse på jobber man tar bare fordi man MÅ. Men jeg kjenner flere som stortrives i kassa på "supern". Og det er trivsel som er viktig. Hva andre synes om mitt yrke er helt likegyldig for meg.
Gjest gjest 0 Skrevet 2. januar 2005 #27 Skrevet 2. januar 2005 Jeg ser ikke ned på noen yrker i det hele tatt!!! Absolutt alle yrker har en betydning, selv om andre mener at det er plagsomt osv. Så lenge man selv stortrives med det man driver med er vel det det viktigste??? Jeg innrømmer at jeg har vært flau over enkelte av mine jobber, men som student eller skoleelve kan man faktisk ikke velge fra øverste hylle! Grunnen til at jeg var flau er rett og slett pga slike meninger som kommer frem her... Pam
Gjest gjest 0 Skrevet 2. januar 2005 #28 Skrevet 2. januar 2005 By the way... Det virker som at de yrker som er godt betalt er godtatte yrker, mens lavtlønnede yrker sees ned på. Før i tiden så man ned på søppeltømmere, nå gjør man ikke det lenger fordi det er godt kjent at de tjener masse penger! Jeg ser heller ned på de som tjener masse penger uten å gjøre noe for det! Pam
Gjest Hilde K S Skrevet 2. januar 2005 #29 Skrevet 2. januar 2005 For meg er det stor forskjell på respekt for mennesker og hvorvidt de har et statusyrke. Det finnes mange kassadamer som er oppegående og mange akademikere med mange års utdanning som er ufordragelige. Likevel er det mange yrker jeg ikke ville ha hatt. Jeg kunne for eksempel ikke tenkt meg å være frisør, men heller ikke prest. Det betyr ikke at jeg ser ned på personer med disse yrkene. Noen ganger kunne jeg godt ha tenkt meg å jobbe i en interiør eller klesforretnng, selv om jeg har en del år på skolebenken. Det kommer av at det virker spennende.
Nigella Skrevet 2. januar 2005 #30 Skrevet 2. januar 2005 Tja.. hallik? (Beklager, greide ikke å la være....) Ser ikke akkurat opp til telefonselgere, selv om jeg har forsøkt yrket selv i en periode med arbeidsledighet. Merker at jeg hele tiden har i bakhodet at dette yrket er kun en "mellomstasjon" for dem som har det. Dette til tross for at jeg har møtt ett par stykker som sier de kjemetrives i jobben. Samtidig har jeg kjemperespekt for at folk tar en slik jobb, og det underbygger jo bare at jeg ser litt ned på yrket.
adiva Skrevet 2. januar 2005 #31 Skrevet 2. januar 2005 Må spørre om en ting,.. Hun er barne og ungdomsarbeider sier du.... Vel, er ikke det en av de yrkene som virkelig trenger folk????? Altså, miljøarbeidere, skoler osv, det er jo blandt de "letteste" yrkene å få jobb i??? Eller har jeg ikke lest godt nok etter i tråden her, og hun søker etter noe anna enn det som har med det å gjøre?¨ Personlig så jobber jeg selv i kiosk på heltid, og syns det er greit. Så det er vel flere her som ser ned på meg da... Men jeg syns det at alle må jo jobbe for å leve og ingen yrker er noe å se ned på. dem gjør jo bare det som må til.
Andrine22 Skrevet 2. januar 2005 #32 Skrevet 2. januar 2005 Barne- og ungdomsarbeider. Hun har vel ikke akkurat så veldig mye utdanning å skryte av hun heller da, det er jo bare videregående og lærlingetid. Tror veldig mange butikkansatte har videregående, for å si det sånn... Tåplig av venninna di å si sånt. Selv ser jeg ikke ned på noen yrker. Jeg tenker som så at; Så bra det er at det alltid er noen som vil ha alle typer yrker! Jeg sier ikke at jeg ville tatt alle typer jobber selv, men ser absolutt ikke ned på noen fordi...
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #33 Skrevet 2. januar 2005 By the way... Det virker som at de yrker som er godt betalt er godtatte yrker, mens lavtlønnede yrker sees ned på. Før i tiden så man ned på søppeltømmere, nå gjør man ikke det lenger fordi det er godt kjent at de tjener masse penger! Jeg ser heller ned på de som tjener masse penger uten å gjøre noe for det! Pam Det er faktisk ikke lønnen som ene og alene avgjør om yrket blir sett ned på eller ikke. Selv om søppeltømmerne idag tjener godt og vel over 350.000,- (!) ser jeg like mye ned på det yrket nå som før da de hadde lavere lønn. Møkk er møkk. Det samme gjelder heis-montører, rørleggere, elektrikere, maskiningeniører og andre: selv om de tjener over 400.000,- (som de ofte gjør) ser jeg litt ned på disse yrkene. Fordi de rett og slett ikke har en abstrakt, men kun en konkret verdi. Jeg ser derimot opp til de frie yrker: advokater, journalister, musikere, kunstnere, forfattere, industridesignere og andre frie yrker. Fordi de i tillegg til å kunne tjene gode penger og så har sin frihet inntakt.
Gjest gjest 0 Skrevet 2. januar 2005 #34 Skrevet 2. januar 2005 Jeg kunne aldri sett ned på håndtverkere! Det er jo virkelig de som gjør en viktig jobb (nå mener jeg ikke at andre yrker ikke er betydningsfulle!). Men hva skulle man gjort hvis ingen kunne bygge huset ditt, eller reparere bilen når du skal på ferie? De lager grunnlaget i samfunnet vårt. Folk blir rimelig hjelpesløse når kloakken tetter seg, taket lekker eller bilen streiker... Pam
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #35 Skrevet 2. januar 2005 Jeg ønsker ikke å gifte meg med en vaktmester eller elektriker/rørlegger. Ser jeg dermed ned på dem? Jeg håper ikke det' date=' men det har noe med hav man selv mener er meningsfullt eller ikke.[/quote'] Ville du ha dumpet noen pga yrket? Eller hvis mannen/kona di ønsket å bytte yrke? Personen er den samme uansett yrke, mener nå jeg!
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #36 Skrevet 3. januar 2005 Se ned på og ned på....klart man ikke bevisst ønsker å gjøre det. Men det er velk ikke til å stikke under en stol at nettopp mange av oss gjør det. Jeg ønsker ikke å gifte meg med en vaktmester eller elektriker/rørlegger. Ser jeg dermed ned på dem? Jeg håper ikke det, men det har noe med hav man selv mener er meningsfullt eller ikke. Ikke gifte deg med en elektriker eller rørlegger+ vorfor ike? Om du faller pladask,må du kutte han ut pga yrket+ Gud helpe deg. nå kenner jeg både elektriker og rørlegger. begge har over 600.000 i året. jobber i Nordsjøen. jobber innimellom på land da de har fri også. tar heller slike istedenfor en som har studert i flere år og har lønn på 300.000 den dagen du tenger elektriker/rørlegger? elger å betale på hundrevis i timen+
Diva Skrevet 3. januar 2005 #38 Skrevet 3. januar 2005 Egentlig ser jeg vel ikke ned på bestemte yrker, bortsett fra at jeg er litt skeptisk og fordomsfull ovenfor en del øknonmer som kun er ansatt i en arbeidsplass for å effektivisere og pusle og mixe og matche - uten at de har DEN MINSTE SNØRING på hvordan det er i disse yrkene og hva som egentlig skal til på arbeidsplassen. Det eneste de tenker er tall&sparing&kutte stillinger. DET må være den jobben jeg har MINST lyst på, og jeg skal si at jeg ikke har store respekten for slike yrker (mener ikke nødvendigvis noe vondt om personene men selve yrket) Jeg hadde aldri i livet orket jobb som renholdsperson, oppvaskhjelp i restaurant, eller f.eks barne - og ungdomsarbeider, men jeg har likevel respekt for yrkene og personene bak! Det er ikke snakk om å se ned på, selv om det er jobber jeg ikke kunne tenke meg å gjøre.
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #39 Skrevet 3. januar 2005 Førskolelærere, og andre som har med barn å gjøre.
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #40 Skrevet 3. januar 2005 Ser ikke ned på noen yrker. Og å velge partner etter yrket da!!?!?!? Jeez, hvor overfladisk går det an å bli? Folk med slike holdninger kan ikke vite spesielt mye om hvordan samfunnet fungerer.... Ser ikke ned på noen yrker jeg. Selv ville jeg aldri jobbet som kassadame resten av livet (har det som ekstrajobb nå mens jeg tar friår fra studiene) kunne heller aldri orka å jobbet innen helse/omsorg sektoren eller som industriarbeider og håndverker. Men det er bare pga mine interesser. Å velge yrke og partner etter yrke og status er i mine øyne maks overfladisk og barnslig... det er ikke pengene som avgjør om man skal bli lykkelig...heller ikke hva andre synes om det yrket/den personen. Følger hjertet jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå