Gjest SHERI Skrevet 10. januar 2005 #81 Skrevet 10. januar 2005 Jeg tror på at vi alle må starte et sted....om det er Rimi eller Mc donalds.. Jeg ser ikke ned på noen yrker, Men jeg ser ned på mennesker uten mål med sitt liv. Du kan alltids jobbe deg opp som butikksjef på Rimi eller restaurantsjef på Mcdonalds. Selv startet på Mc Donalds som 14åring, jobbet meg opp og ble restaurantsjef som 18åring. Nå har jeg en to årlig høyskole utdanning og merker at arbeidsgivere blir ser på min erfaring og start som ën kjempe fordel. Når jeg jobbet på Mc donalds ved siden av vgs skolen fulltid så alle venninene mine ned på at jeg jobbet der. Nå er jeg 23 år og har en leder stilling i en bedrift.. Se hvor de er og jeg er.... de er der jeg var når jeg var når jeg var 16år. Jeg tror og ser opp til det menneske som har mål!
vivi Skrevet 10. januar 2005 #82 Skrevet 10. januar 2005 Jeg kan med hånden på hjertet si: Jeg ser ikke ned på noen utifra hva de jobber med. Syns det er toppen av arroganse å sette seg selv i en " bås" som skal være så mye bedre enn andres. Alle jobber er like viktig, og menneskene bak får min respekt....så sant de utfører et ærlig arbeid
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2005 #83 Skrevet 10. januar 2005 Jeg må ærlig innrømme at jeg ser ned på erotiske dansere/strippere og alle de som jobber i utebransjen og er over 30 år. Synes de burde gjøre noe annet med livet sitt!!! Ellers ser jeg ikke ned på noen.
Calibra Skrevet 10. januar 2005 #84 Skrevet 10. januar 2005 Du som aldri kunne tenkt deg å være sammen med en håndverker: Aner jeg et stikk av misunnelse fordi mange av disse tjener mer enn du noen gang kommer til å gjøre med høgskoleutdannelsen din? Heldigvis er det ikke utdannelsen som avgjør hvor interessante eller gode mennesker folk er. Det er umoralske folk i alle bransjer, og omvendt!
Anglofil Skrevet 10. januar 2005 #85 Skrevet 10. januar 2005 Nei, jeg ser ikke ned på noen jobber. Alle har hver sin funksjon, slik at samfunnet går rundt. Har større respekt for de menneskene som jobber på Rimi i kassa, i påvente av noe bedre etter endt utdannelse, enn folk som ikke ønsker å ha sånne jobber. Ingenting kommer rekende på en fjøl og alle må begynne ett sted. Mvh Yvonne
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #86 Skrevet 10. januar 2005 Jeg kan med hånden på hjertet si: Jeg ser ikke ned på noen utifra hva de jobber med. Syns det er toppen av arroganse å sette seg selv i en " bås" som skal være så mye bedre enn andres. Alle jobber er like viktig, og menneskene bak får min respekt....så sant de utfører et ærlig arbeid Alle jobber er faktisk ikke like viktig.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #87 Skrevet 11. januar 2005 Enig med sistnevnte taler, det er flere yrker som ikke er spesielt viktige, mens andre er avgjørende for liv og død. Lite viktige yrker er etter min mening (blant annet) programleder for mezztv, journalister i dame/moteblad osv. Jeg sier ikke at de ikke underholder meg, men hvis de hadde vært borte en dag så hadde jeg ikke merket det. Hvis leger, sykepleiere, lærere, politi, brannmenn osv hadde vært borte hadde det nok fått større konsekvenser.
Anglofil Skrevet 11. januar 2005 #88 Skrevet 11. januar 2005 Enig med sistnevnte taler, det er flere yrker som ikke er spesielt viktige, mens andre er avgjørende for liv og død. Lite viktige yrker er etter min mening (blant annet) programleder for mezztv, journalister i dame/moteblad osv. Jeg sier ikke at de ikke underholder meg, men hvis de hadde vært borte en dag så hadde jeg ikke merket det. Hvis leger, sykepleiere, lærere, politi, brannmenn osv hadde vært borte hadde det nok fått større konsekvenser. Selvom det ikke er viktig for deg, kan det være viktig for andre. Det går ann å se bortenfor sin egen nesetipp også.. Mvh Yvonne
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #89 Skrevet 11. januar 2005 Å si at "alle yrker er like viktige" er som å si at "alle mennesker snille." Behøver jeg si mer?
Anglofil Skrevet 12. januar 2005 #90 Skrevet 12. januar 2005 Å si at "alle yrker er like viktige" er som å si at "alle mennesker snille." Behøver jeg si mer? Yrker er ikke like viktige for deg, men det som er viktig for deg, behøver ikke å være det for meg. Behøver jeg å si mer? Mvh Yvonne
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #91 Skrevet 12. januar 2005 Yrker er ikke like viktige for deg, men det som er viktig for deg, behøver ikke å være det for meg. Behøver jeg å si mer? Mvh Yvonne Noen yrker er mer viktig for samfunnet enn andre, men det er kanskje litt vanskelig å forstå...
Gjest Embla s Skrevet 12. januar 2005 #92 Skrevet 12. januar 2005 De jeg ser ned på er de som ser ned på andre yrker! Spesielt provoserende syns jeg det er med mennesker i "fine yrker" med høy lønn som ser ned på "vaskekjerringer" osv. Mange av lavstatusyrkene er mye viktigere enn mange av de finere jobbene (hvis man i det hele tatt kan rangere slik..). Selv om jeg har utdannelse ville jeg heller vasket enn å gå arbeidsledig. Men jeg ville ikke vært tilfreds med det på permantent basis, iogmed at jeg har brukt såpass mye ressurser på å ta utdannelse. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som vasker!! Men mer at jeg da vil føle alt slitet med utdannelse som bortkastet.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #93 Skrevet 12. januar 2005 Og hvem tror du "vaskekjerringer" ser ned på? Eller tror du de bare har edle tanker om andre yrker? Jeg har hatt "vaskejobb"(sikkert den flotteste !) og jeg fikk ikke inntrykk av at de hadde så volsomt stor respekt for andre yrkesgrupper.
Gjest Embla s Skrevet 12. januar 2005 #94 Skrevet 12. januar 2005 Gjest, hvis det er innlegget mitt du sikter til, så skrev jeg "vaskekjerringer" i gåsetegn for å markere at det ikke er en betegnelse jeg bruker, men at det er det de som ser ned på rengjøringspersonalet ofte omtaler de som. (og som sagt: de jeg ser ned på er de som ser ned på andre yrkesgrupper. Uansett). Jeg har ingen anelse om hvilke yrkesgrupper rengjøringspersonalet ser ned på, men i og med at de ser og hører mye der de jobber, vil jeg vel tro at de ser mange høytlønnede mennesker i fine jobber som bruker mesteparten av arbeidsdagen på internett og dilldall. Jeg har også hatt vaskejobb på flere bedrifter og følte da at jeg gjorde en betydningsfull og viktig jobb, samtidig som jeg så at mange av de med "finere" jobber hadde en elendig arbeidsmoral og innsats.
Anglofil Skrevet 12. januar 2005 #95 Skrevet 12. januar 2005 Noen yrker er mer viktig for samfunnet enn andre, men det er kanskje litt vanskelig å forstå... Alle yrker i samfunnet har en funksjon, på forskjellige måter. Og samfunnet består av mennesker. Men hver enkelt av menneskene i samfunnet ser på yrker ulikt, for andre er det yrket viktig, for andre ikke. Jeg synes ikke eldrepleie er viktig enda, for meg, men det synes f. eks de som er pleiepasienter. Dette er individuelt, og opp til hver enkelt i samfunnet. Derfor kan en vaskehjelp være like viktig for samfunnet som en lege, hvis det kan hindre at fru Olsen eller 10 andre mennesker, ikke ender opp på en søppeldynge av skrot. Som igjen hindrer sykdom og fører til bedre livsførsel. Men det er kanskje litt vanskelig å forstå... Mvh Yvonne
Gjest KATTAstrofe Skrevet 12. januar 2005 #96 Skrevet 12. januar 2005 Jeg har respekt for alle som er interessert i å tjene sine egne penger så lenge de ikke har noen medisinsk grunn til å la vær.
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #97 Skrevet 13. januar 2005 Alle yrker i samfunnet har en funksjon' date=' på forskjellige måter. Og samfunnet består av mennesker. Men hver enkelt av menneskene i samfunnet ser på yrker ulikt, for andre er det yrket viktig, for andre ikke. Jeg synes ikke eldrepleie er viktig enda, for meg, men det synes f. eks de som er pleiepasienter. Dette er individuelt, og opp til hver enkelt i samfunnet. Derfor kan en vaskehjelp være like viktig for samfunnet som en lege, hvis det kan hindre at fru Olsen eller 10 andre mennesker, ikke ender opp på en søppeldynge av skrot. Som igjen hindrer sykdom og fører til bedre livsførsel. Men det er kanskje litt vanskelig å forstå...[/quote'] Det er vanskelig å forstå argumentasjonen din Yvonne, for først sier du at du mener at alle yrker er like viktig og så er plutselig eldrepleie ikke viktig (for deg). Jeg tror forresten det er mange flere enn de som er pleiepasienter som mener at eldrepleie er viktig. Jeg er enig i at alle yrker har en funksjon, og alle yrker bidrar til økonomien i samfunnet. Men alle yrker er likevel ikke like viktig for samfunnet. Det er fint at folk liker yrkene sine, men å være popstjerne er faktisk ikke like viktig for samfunnet som det å være lege. Selv om man har viktige yrker kan man være en drittsekk og selv om man har yrker som ikke er like viktig så kan man være en strålende person som bidrar til samfunnet for eksempel gjennom media eller frivillig arbeid. Det er ikke engang vanskelig å forstå...
Anglofil Skrevet 13. januar 2005 #98 Skrevet 13. januar 2005 Nei, for meg er jo ikke eldrepleie viktig, ENDA..... Men det er selvcsagt viktig for samfunnet generelt sett og jeg vil kunne få bruk for det når jeg blir eldre. Alle har ulike behov, og jeg har ikke like behov som deg. Det jeg prøver å få fram er at selvom mitt individualistiske standpunkt sier at et yrke ikke betyr så mye for meg, så burde man også kunne klare å se det i ett samfunnsmessig perspektiv, det er faktisk da det gjelder. Det er ikke engang vanskelig å forstå... Mvh Yvonne
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #99 Skrevet 13. januar 2005 Det jeg prøver å få fram er at selvom mitt individualistiske standpunkt sier at et yrke ikke betyr så mye for meg, så burde man også kunne klare å se det i ett samfunnsmessig perspektiv, det er faktisk da det gjelder. Det er det jeg har sagt hele tiden, at noen yrker er viktigere for samfunnet enn andre...
Anglofil Skrevet 13. januar 2005 #100 Skrevet 13. januar 2005 Nei, det er ikke det jeg sier, les da menneske! At fra individualistisk standpunkt kan en ting være viktigere for deg, enn for meg, men det behøver ikke å gjelde samfunnet... Det er det jeg har sagt hele tiden.. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå